یک‌شنبه 15 مهر 1403

شهروندان زنجان در ارتفاعات حضور نیابند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شهروندان زنجان در ارتفاعات حضور نیابند

زنجان - ایرنا - کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان زنجان گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی در استان و احتمال وقوع رعد و برق، شهروندان زنجانی از حضور در ارتفاعات و فضای باز اجتناب کنند.

حسین سلطانی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه این سامانه تا روز دوشنبه در استان فعال خواهد بود، افزود: به رغم هشدارهای داده شده، متاسفانه روز گذشته یک جوان زنجانی بر اثر اصابت صاعقه جان خود را از دست داد.

وی به اشاره به آغاز بارش های پاییزی موثر در استان یادآورشد: از بعدازظهر امروز آسمان مناطق مختلف استان ابری شده و بارش های رگباری و متناوب را شاهد خواهیم بود.

سلطانی اظهار داشت: رخداد رعد و برق متناوب، وزش باد نسبتا شدید و کاهش محسوس دما نیز انتظار می رود.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت این سامانه روزهای یکشنبه و دوشنبه بوده و روز سه شنبه بارش ها کاهش خواهد یافت، تاکید کرد: طی این مدت آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و آسیب مالی و جانی در اثر اصابت صاعقه محتمل است. سلطانی تصریح کرد: کاهش تدریجی دما از امروز آغاز شده است که این دما تا پایان هفته پنج تا 10 درجه کاهش خواهد یافت. وی به کشاورزان نیز توصیه کرد، آمادگی لازم را برای جلوگیری از آسیب به محصولات خود داشته باشند و نسبت به محافظت از تاسیسات کشاورزی از جمله گلخانه ها، انبارها و... اقدام و از چرای دام در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها همچنین ورود دام به ارتفاعات خودداری کنند.

سلطانی به دمای هوای مناطق مختلف این استان طی 24 ساعت گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: طی این مدت ماهنشان و آب‌بر طارم با 27 درجه سانتیگراد گرمترین و خیرآباد در شهرستان سلطانیه نیز با حداقل 6 درجه سانتیگراد خنک ترین نقاط این استان ثبت شد.

استان زنجان از 57 ایستگاه هواشناسی برخوردار است که در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و چهار ایستگاه دیگر نیز به طور 12 ساعته، کارشناسان حرفه‌ای مستقر هستند و داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*