دوشنبه 16 مهر 1403

شهر زنجان به لحاظ کرونا همچنان در وضعیت قرمز است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شهر زنجان به لحاظ کرونا همچنان در وضعیت قرمز است

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون شهر زنجان به لحاظ کرونا همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد که در صورت اقدامات اشتباه، آسیب جدی به سلامت مردم وارد خواهد شد.

دکتر محمدرضا صائینی روز یکشنبه در جلسه ستاد پیشگیری از کرونا استان با تاکید بر اینکه شرایط حاکم کرونایی در این استان ایجاب می کند که دستگاه های متولی امر این مهم را بیش از گذشته جدی بگیرند، افزود: در خوشبینانه ترین شرایط بررسی آزمایش سرولوژی انجام گرفته نشان می دهد که فقط 11.7 درصد از جمعیت استان ایمنی لازم در برابر این بیماری را کسب کرده اند.

وی اضافه کرد: به عبارتی نزدیک به 88.3 درصد جمعیت استان زنجان در برابر ویروس کرونا ایمنی ندارند و در معرض خطر ابتلا به این نوع بیماری قرار هستند.

این مسؤؤل، با بیان اینکه نباید در ارتباط با بیماری کرونا، جمعیت این استان را با استان های دیگر مقایسه کرد، ادامه داد: در زمان حاضر جمعیت زیادی در این استان به این بیماری مبتلا نشده اند که انتظار بر طغیان و خطر این بیماری در حد بسیار بالایی وجود دارد.

وی اظهار داشت: برخی ها وضعیت بیماری کرونای این استان را با استان های دیگر مقایسه می کنند این در حالی است که تعدادی از استان های کشور پیش از طغیان این نوع بیماری را سپری کرده اند و در واقع با بررسی درصد سرولوژی اعداد بالای 50 تا 80 درصدی را ثبت کرده اند.

صائینی افزود: هر چند با کارها و اقدامات پیشگیرانه در این استان حداقل ابتلا، مرگ و بستری بیماران کرونایی در سطح بیمارستان های استان به وقوع پیوسته است، اما همکاری های بین بخشی دستگاه‌های مختلف اجرایی می تواند به مدیریت بهینه این بیماری منتهی شود.

وی در ادامه خواستار اعمال محدودیت بیشتر در فعالیت رستوران ها و سفره خانه های استان بصورت بیرون بر شد و گفت: این مراکز می توانند تا یک هفته آینده با اعمال محدودیت هایی به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند که تا پس از این مدت وضعیت دوباره مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم‌های لازم اتخاذ می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در خصوص ابتلای شهروندان در مراسم های عروسی و عزا نیز ادامه داد: طی پنجشنبه هفته گذشته یک مراسم عروسی در یکی از باغهای شهر تا ساعاتی پس از نیمه شب و با تعداد زیادی از مدعوین برگزار شد که متاسفانه چنین روندی همچنان تداوم دارد.

وی اضافه کرد: اقدامات سختگیرانه در برگزاری مراسم های عروسی با توجه به شرایط کرونایی امری مهم به نظر می رسد چرا که حوزه سلامت تمامی توان خود را برای اقدامات مختلف درمانی مبتلایان به کار بسته است اما همچنان عده ای به این مساله بی توجه بوده و با جان خود و دیگر افراد بازی می کنند.

این مسؤول ادامه داد: حوزه سلامت مخالف برگزاری مراسم عروسی نیست، بلکه باید این مهم با توجه به همزیستی با بیماری کرونا تغییر ماهیت دهد و با حضور تعداد کمی از افراد به این کار مبادرت شود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری تجمعاتی از این دست مصداق ماده 688 قانونی مجازات های اسلامی است، اظهار داشت: انجام چنین کاری با توجه به خطر ابتلای دیگران، تهدید علیه سلامت عموم محسوب می شود که طبق ماده یاد شده مجازات های مختلفی هم برای برگزار کننده و هم برای مکان دهنده مراسم لحاظ شده که با تدابیری می توان آن را عملیاتی کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در زمان حاضر کارشناسان بهداشت محیط با همکاری نیروی انتظامی در امر نظارت و جلوگیری از برگزاری تجمعات عروسی نظارت می کنند، اما مشکلاتی وجود دارد که فرهنگ سازی آن از طریق رسانه های ملی و استانی اثرگذارتر است.

وی اضافه کرد: در همین ایام کرونایی دورهمی های خانوادگی حتی به تعداد محدود موجب شد تا تعدادی از اعضای یک خانواده به این بیماری مبتلا و یا جان خود را از دست دادند، اما برخی ها هنوز عمق فاجعه و گرفتاری این بیماری را به طور کامل درک نکرده اند.

صائینی تاکید کرد: برگزاری هر نوع مراسم حتی دورهمی مختصر در کنار هم در شرایط کرونایی بسیار خطرناک است چرا که اتفاقات ناخوشایندی را رقم می زند و همین بی توجهی ها موجب شده علاوه بر تکمیل ظرفیت بخش آی سی یو و بستری ها بیمارستان ها، در بخش اطفال نیز مواردی تحت درمان قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: تیم عملیاتی مشخص با همکاری فرمانداری های مناطق استان با حضور کارشناسان بهداشت، نیروی انتظامی، دادستانی و دستگاه‌های متولی امر تاثیر گذار در خصوص تجمعات به ویژه مراسم عروسی نظارت‌های جدی داشته و با متخلفان برخورد لازم انجام می گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان تصریح کرد: فرصت کافی برای تعلل و کوتاهی برای اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا در استان وجود ندارد، چرا که موارد بستری کرونایی در سطح بیمارستان های استان با دیگر بیماران بستری برابری می کند که این، موضوعی خطرناک و شکننده است که در صورت عدم خدمات رسانی به دیگر بیماران نیازمند، مرگ تلخ آنها رقم زده می شود.

وی با اشاره به موضوع حمل و نقل شهری و تاکسی ها در شرایط کرونایی و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی خاطرنشان کرد: تردد ناوگان حمل و نقل شهری با توجه به شرایط کرونایی حتی در صورت استفاده از ماسک در کنار هم خطرناک است و بر این مبنا باید فاصله گذاری اجتماعی به درستی اجرا شود.

صائینی افزود: طبق بررسی های انجام گرفته پروتکل های بهداشتی در 70 درصد رستوران ها، 84 درصد هتل ها، 60 درصد آرامستان ها و 79 درصد داروخانه ها رعایت می شود که این وضعیت در دفاتر پیشخوان، پلیس به اضافه 10، حمل و نقل درونشهری و برون شهری و پاساژها به ترتیب 48، 60، 62، 53 و 40 درصد است.

این مسؤول، فعالیت بدون مجوز سفره خانه و قلیانسراها در جاده گاوازنگ را معضلی مهم در شرایط کرونایی عنوان کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع در شرایط کرونایی شد.

وی همچنین، با ابراز گله از اجرایی نشدن برخی مصوبات این ستاد خاطرنشان کرد: شرایط کنونی ایجاب می کند که این موضوع مورد توجه دستگاه‌های اجرای به ویژه اعضا قرار گیرد.

*س_برچسب‌ها_س*