یک‌شنبه 10 تیر 1403

شهید رئیسی یک مدیر مدبر و شایسته در انقلاب اسلامی بود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
شهید رئیسی یک مدیر مدبر و شایسته در انقلاب اسلامی بود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بزرگداشت اربعین شهدای خدمت در برنامه گفتگوی نیمروزی بیان کرد: دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی گویی کمتر از سه سال شد و تقدیر الهی و عاقبت بخیری شهادت ایشان را آسمانی و همع ما را سوگ نشین کرد.

وی ادامه داد: شهید رئیسی در یک ظرفیت مهم، حکمرانی اسلامی را نشان داد. ما همه در تبین انقلاب اسلامی نظریه مردم سالاری دینی تلاشمان این بود که بگوییم این حاکمیت فضای سعادتمندی برای مردم و شهروندان را به دلیل ماهیت دینی فراهم می‌کند و توان آبادانی را دارد؛ آن هم بدون اینکه دست نیاز به سمت قدرت‌های استعماری دراز کند.

اسماعیلی افزود: شاید از تعبیراتی که رهبری انقلاب داشتند گویا ترین تعبیرها این بود که شهید رئیسی، رئیس جمهور با کفایت بودند. شاید برخی آیت‌الله رئیسی را بیشتر به عنوان یک شخصیت محبوب و متواضع به جامعه معرفی کنند اما همه این مسائل این‌ها نیست.

بالا رفتن باز تعریف انقلاب اسلامی با شهید رئیسی

وی تاکید کرد: شهید رئیسی یک مدیر مدبر و شایسته در انقلاب اسلامی بود و توانست یک باز تعریف و در واقع یک انقلاب اسلامی را بالا ببرد و در منطقه مسائلمان را حل کنیم. ما عملیات وعده صادق را اجرا و اقتصادمان را مدیریت کردیم. ما با دنیا ارتباط داشتیم اما زیر باج های دنیای غربی ایستادیم و با این شرایط می‌شود در مجامع مهم دنیا عضو شد و ارتباطات داشت.

وی ادامه داد: ما امروز به عنوان یک قدرت تعیین کننده در نظام بین‌الملل حاضر هستیم. ترامپ زمانی که روی کار بود گفت ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای را ندارد اما در چند روز گذشته گفت ما باید واقعیت قدرت هسته‌ای ایران را دریابیم. این موارد اتفاق افتاد و ایران قدرت خود را تثبیت کرد ولی آرمان های انقلاب حفظ شد و این موارد کار را بسیار سخت کرد.

شهید رئیسی یک مدیر تحولگرا به معنای تام بود

رئیس ستاد برگزاری بزرگداشت شهدای اربعین‌گفت: شهید رئیسی یک مدیر تحولگرا به معنای تام بود، در هیچ جایی قرار نگرفت مگر آنکه آنجا را نسبت به گذشته کاملا متمایز و برجسته کرد. ایشان در سه دهه اخیر، دوره مدیریت طلایی داشتند. اگر شما آستان قدس را ملاحظه کنید ایشان این سازمان مورد اعتماد مردم را به یک سازمان خدمات گسترده اجتماعی تبدیل کردند و خدمات را گسترش دادند. ایشان یک مفهوم خادم یاری ایجاد کردند و بالای 200 هزار خادم امام رضا شدند که دکتر، مهندس، استاد دانشگاه، دانشجو این کارها را انجام می‌دادند. چون بنده در آستان قدس در خدمت ایشان بودنم چنین مواردی را ملاحظه کردم.

پشتیان جمهوری اسلامی، مردم هستند

وی تصریح کرد: روزی که ایشان دستگاه قضایی را ترک می‌کردند، رضایتمندی از دستگاه قضایی ایشان به بالای 75 درصد رسید. ایشان یک سند تحول جدیدی ابلاغ کردند.

وی افزود: در زمان شهید رئیسی دولت به کمترین میزان محبوبیت عمومی رسیده بود و حدودا بین 5 تا 7 درصد که چنین موردی برای جمهوری اسلامی عجیب نبود. تمام پشتیبان جمهوری اسلامی مردم هستند و ایشان زمانی

تنها کسی که می‌توانست این سرمایه اجتماعی را احیاء کند و دولت را به مردم بازگرداند شهید رئیسی بود و شما دیدید که ایشان شب و روز را تفکیک نکردند. خودتان دیدید که زمانی از ایشان پرسیدند آخرین تعطیلی که داشتید چه زمانی بود؟ ایشان گفتند به یاد ندارم.

شهید رئیسی سهل الوصل ترین فرد در جایگاه رئیس جمهور بود

وی تاکید کرد: شهید‌رئیسی سهل الوصول‌ترین فرد در جایگاه رئیس جمهور بود. آقای رئیسی مصداق بارز امیر امیرالمومنین بین حکام بود که فرمودند هیچ حجابی بین مراجعه کنندگان و خودتان نباشد. و ما در زمان ایشان احیاء شدن روحیات انقلابی و مدیر در دسترس را مشاهده کردیم.

وی در خصوص حادثه رخ داده گفت: آن روز حادثه، عجله شهید رئیسی برای رسیدن به جلسه دولت و حل مسائل بود وگرنه به طور زمینی حرکت می‌کنند.

وی بیان کرد: امتیاز ایشان این بود که شهید رئیسی شنونده خوبی بود. من این توفیق را داشتم که مدت بسیاری با ایشان هم سخن و همراه بودم و شهید رئیسی همه نظرات را می‌شنیدند.

وی گفت: شاید معدود دوستانی بودند که در حوزه انتخابات از سال 96 با ایشان این مراوده را داشتند و می‌دانستند که تمایل عمومی مردم به آمدن ایشان بود. ما هم که‌کنار ایشان بودیم، راضی نبودیم که از جایگاه نظارتی به چنین جایگاهی بیاییم.

شهید رئیسی مسئول معیشت مردم بود

رئیس ستاد بزرگداشت اربعین شهدای خدمت گفت: دولتی که کار می‌کرد محبوبیتش به پایین ترین سطح در تمام ادوار رسیده بود و در زمان کرونا ما روزی بالای 700 فوتی داشتیم و کشور حالت نیمه تعطیل و تعطیل بود که در زمان ایشان شرایط خوب بود و ایشان کشور را به پیش بردند. در پایان همان سال کسری بودجه را بدون نیاز به بانک مرکزی جبران کردیم.

وی گفت: ما بیش از 100 طرح عمرانی را افتتاح کردیم که برخی از این موارد باید به موزه تبدیل می‌شدند. هفته به هفته جلسات و برنامه های خارجی داشتیم و تصمیم های بسیار بزرگ گرفته شد.

وی بیان کرد: آیت‌الله رئیسی یک تفاوت جدی داشت و این بود که ایشان مسئولیت معیشت، آب و نان جامعه بود و طبیعی است که دولتی که وسط کار است حتما نارضایتی، دلخوری و مطالباتی داشته باشد؛ اما این‌حجم از ارادت ورزی از ایشان به عمق رابطه ایشان با مردم و وعده‌ای که خداوند متعال به مردم داده بود، است.

اسماعیلی افزود: آیت‌الله رئیسی با اخلاق بالا، جهاد شبانه‌روزی، مجاهدت خستگی ناپذیر، هر آنچه که از دستش می‌آمد برای مردم انجام داد. من بارها می‌شنیدم که حاج آقا به دلیل تغییر قیمت یک محصول مورد نیاز مردم پیگیر مسائل بوده و تا دیر وقت‌بیدار بوده است. ما بارها در دولت تماس‌های شبانه ایشان را داشتیم و ایشان کاملا خود را فدای ارتقای جامعه کردند.

وی تاکید کرد: ایشان خود را مطیع و سرباز ولایت، رهبری و خادم و خدمتگزار مردمی می‌دانستند.

شهید رئیسی، تراز جمهوری اسلامی بود

وزیر فرهنگ گفت: شهید رئیسی نشان داد نظام امت بر پایه عقلانیت و مجاهدت همه دستاوردهای این‌مجموعه را می‌تواند به دست بیاورد.

وی بیان کرد: معتقدم کار برای رئیس جمهور آینده سخت است. مردم رئیس جمهوری را دیدند که جمعه و شنبه برایشان فرقی نداشت. این جامعه و مردم عزیز ما چنین توقعی را دارند. نمی‌خواهم بگویم مردم توقع زیادی دارند نه؛ بلکه تراز جمهوری اسلامی ایران بود و تراز خدمت را بالا برد. بالای 90 درصد مردم خود را سوگوار کردند و بالای 75 درصد مردم خود را نسبت به ایت‌الله شهید رئیسی علاقه‌مند می‌دانستند و 70 درصد مردم گفتند باید دولت روی کار بیاید که راه ایشان را ادامه دهد.

وی در پایان گفت: امیدواریم که با برکت دعای شهدا و امام شهدا و رهنمود رهبر انقلاب دولتی سختکوش مسئولیت کشور را به عهده بگیرد و اقداماتی که آغاز شده در بخش های دیگر تداوم پیدا کند و کشور عزیز ما بهتر از گذشته رو به ترقی و ارتقاء قدم بردارد.

خبرنگار: زهرا بالاور

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سایر حوزه ها