دوشنبه 2 مهر 1403

شوک صنعت تایر به بازار خودرو | دلالان به این صنعت هم رحم نکردند

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
شوک صنعت تایر به بازار خودرو | دلالان به این صنعت هم رحم نکردند

با وجود هشدارها و تأکیدات رهبری درباره بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی و تقویت تولید ملی، برخی از گروه‌های دلال‌صفت با بهره‌گیری از لابی‌های پنهانی و نقص قوانین و غفلت برخی مسئولان، در تلاشند تا منافع خود را از طریق افزایش واردات تأمین کنند.

یکی از مصادیق این امر واردات بی رویه و ضدتولید تایر است که صدای تولیدکنندگان صنعت تایر را درآورده است. در همین خصوص متاسفانه به دلیل سواستفاده برخی از خلا زمانی ایجاد شده در استقرار دولت جدید، میزان عرضه و تقاضا از حالت تعادل خارج شده و صدمات جبران ناپذیری را به تولیدکنندگان تایر تحمیل نموده است.

براین اساس طی چند ماه اخیر تصمیمات اتخاذ شده برای تنظیم بازار عمدتا بر پایه توسعه واردات بوده و نه تولید داخل که در این رابطه می توان به کاهش تعرفه، تخصیص ارز فوری و بدون محدودیت برای واردات می توان اشاره کرد.

طبق آمار گمرک میزان واردات 4 ماهه ابتدایی سال جاری بیش از 86 هزار تن به ارزش بیش از 297 میلیون دلار بوده است که حدود 40 درصد این حجم از واردات مربوط به تیرماه بوده است که این رقم نسبت به سال گذشته 108 درصد رشد داشته است.

از نکات قابل توجه این است که صنعت تایر با 300 میلیون دلار می تواند کل مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند. این در حالی است که میزان ارزبری صنعت تایر 1 دلار برای هر کیلو است ولی ارزبری واردات حدود 3.7 دلار می باشد.

این آمارها به خوبی نشان می دهد که جریان پشت پرده ای خواسته یا ناخواسته در پی تامین منافع خود به قیمت نابودی تولید تایر کشور است که با معیشت چند ده هزار کارگر فعال در این صنعت به طور مستقیم ارتباط دارد.

این شرایط هشدار جدی برای مسئولان صنعتی کشور به ویژه وزیر تازه نفس صنعت است که با تدبیر درست و اتخاذ سیاست درست صنعتی، در سال جهش تولید از تولیدکنندگان داخلی حمایت ویژه ای داشته باشد.

بر اساس تصویبنامه هیأت وزیران در خصوص تعیین اصلاحات تعرفه‌ای (372)، سود بازرگانی واردات لاستیک در رینگ‌های 13، 14، 15 و سایر تعیین شد.

صبح روز سه شنبه 27 شهریور 1403 سید محمد اتابک، وزیر صمت مدعی تخصیص ارز به خودروسازان و واردات شد، و گفت: صنعت تایر اکنون در بحران ارزی برای تامین ماشین آلات و توسعه پروژه های خود به سر می برد. عدم تخصیص ارز به این صنعت سبب تاخیر در تامین مواداولیه شده است؛ متاسفانه شیوه تخصیص ارز به صنعت تایر به گونه ای شده که ارز سه ماه را یکجا تخصیص سپس تا دوماه این روند متوقف می شود. این درحالی است که تخصیص ارز به صنعت تایر یا سایر صنایع باید به صورت مستمر باشد تا در روند تولید اخلالی ایجاد نشود.

صنعت تایر در شش ماهه نخست سال جاری می بایست 100 میلیون یورو ارز به صنعت تایر اختصاص می یافت که کمی بیشتر از 50 میلیون یورو دریافتی ارز داشتیم

تعرفه واردات تایر سواری با قطر رینگ 13، 14، 15 و سایر تا پایان سال جاری معادل 6 درصد تعیین شده است. بر همین مبنا تعرفه واردات تایر سواری با قطر رینگ 13، 14، 15 و سایر معادل 6 درصد تعیین شده است. البته این تعرفه صرفاً تا پایان سال جاری اعمال خواهد شد.