دوشنبه 16 مهر 1403

شکارچی کل وحشی در طارم دستگیر شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شکارچی کل وحشی در طارم دستگیر شد

زنجان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: شکارچی غیرمجاز یک راس کل وحشی از سوی محیط بانان شهرستان طارم به دام قانون افتاد.

اسماعیل قلی زاده، روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شکارچی متخلف و سابقه دار که از اهالی گیلوان شهرستان طارم است در دربند گیلوان اقدام به شکار این گونه جانوری شاخص کرده بود.

وی با اشاره به اینکه به منظور اثبات جرم و کشف ادله، منزل این شکارچی خاطی با هماهنگی مقام قضایی مورد بازرسی قرار گرفت اظهار داشت: در این بازرسی صورت گرفته، مقداری گوشت کل وحشی، 2 قبضه سلاح شکاری برنو گلوله زنی و دولول ساچمه زنی، کشف شد.

قلی زاده تصریح کرد: برای این شکارچی بومی که اقدام به شکار کل و بز در این منطقه حفاظت شده کرده بود، پرونده تشکیل و پس از تکمیل به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شد.

وی افزود: شکار غیرمجاز هر راس کل و بز وحشی 250 میلیون ریال جریمه دارد و شکارچیان خاطی در صورت دستگیری باید این مبلغ را به عنوان ضرر و زیان به حساب محیط زیست واریز کنند و میزان و نوع جرایم درنظر گرفته شده از جنبه عمومی جرم نیز بسته به نظر قاضی پرونده خواهد بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان، زیستگاه این گونه جانوری در شهرستان طارم را وسیع و گسترده خواند و گفت: محیط بانان مدام و به صورت شبانه روز مناطق تحت مدیریت را پایش و رصد می کنند و با توجه به اشراف اطلاعاتی کامل، اگر شکارچیان غیرمجاز در محل شکار به دام نیفتند به حتم در منزل دستگیر خواهند شد.

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم و قسمت‌هایی از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان از زیستگاه های اصلی کل و بز است. پارسال (98) 634 راس، سال 97 به تعداد 675 راس، سال 96 به تعداد 556 راس و سال 95 نیز 280 راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر مشاهده و سرشماری شد، یادآور شد: سال 94 نیز جمعیت کل و بزهای منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که وسعت آن حدود 78 هزار هکتار است، قریب 540 راس بود که بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تعداد 126 راس از این گونه جانوری با ارزش ازبین رفت. زیستگاه اصلی کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم و قسمت‌هایی از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان، قوچ و میش ارمنی در منطقه حفاظت شده انگوران و آهوان نیز در بخش های دشتی منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان طارم و شکار ممنوع فیله خاصه در شهرستان های زنجان و طارم است.

*س_برچسب‌ها_س*