جمعه 30 شهریور 1403

شگفتی سازان معادلات صعود به جام جهانی را تغییر می دهند؟!/ بررسی احتمال حضور ایران در پلی آف جام جهانی 2026

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
شگفتی سازان معادلات صعود به جام جهانی را تغییر می دهند؟!/ بررسی احتمال حضور ایران در پلی آف جام جهانی 2026

نحوه صعود تیم‌های حاضر در سه گروه 6 تیمی مقدماتی جام جهانی، این احتمال را زیادتر می‌کند که شاید این بار شاهد صعود تیم‌های سید 2 و 3 به شکل مستقیم و حضور تیم‌های سید یک در پلی آف باشیم.

سرویس ورزش مشرق - پایان هفته دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و رقم خوردن نتایج دور از انتظار از سوی تیم‌هایی همچون قطر، عربستان یا استرالیا مشخص می‌کند تیم‌های سید 2 و 3 آسیا، که در جام ملتهای 2023 قطر نتایج دور از انتظاری رقم زده بودند، در این دوره با عزم راسخ‌تری گام به مرحله پایانی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی گذاشته‌اند.

*نتایج عجیب و دور از انتظار

تساوی قطر در هفته دوم گروه A مقابل کره شمالی با نتیجه 2 بر 2 و شکست این تیم در هفته اول با حساب سه بر یک مقابل امارات در شرایطی رخ داده که در گروه B این رقابت‌ها تیم عراق در هفته دوم مسابقات با نتیجه بدون گل مقابل کویت متوقف شد. در گروه C تیم استرالیا که در هفته اول یک بر صفر به بحرین باخته بود در هفته دوم مقابل اندونزی با نتیجه بدون گل متوقف شد تا یکی از نتایج غیرمنتظره دیگر رقم بخورد. شکست 0-5 بحرین مقابل ژاپن در خانه هم از نتایج جالب توجه این هفته بود.

اما تیم عربستان هم در گروه C که این هفته به سختی چین را دو بر یک شکست داد در هفته اول رقابت‌ها مقابل تیم اندونزی با نتیجه یک بر یک تن به تساوی داده بود.

حالا و با سپری شدن دو هفته از شروع رقابت‌های مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی نگاهی دوباره به مسیر صعود مستقیم و غیرمستقیم تیم‌ها طبق سهمیه آسیا در مرحله نهایی جام جهانی 2026 در آمریکای شمالی مشخص می‌کند کدام تیم‌ها و در چه شرایطی قادر به حضور در مرحله نهایی خواهند بود.

نگاهی به جدول هر سه گروه این وضعیت را بهتر مشخص می کند:

جایگاه دور از انتظار قطر قهرمان دو دوره اخیر آسیا! تیم اردن نایب قهرمان جام ملتهای 2023 آسیا بالاتر از کره و عراق یک تازی مقتدرانه ژاپن و اوضاع خطرناک استرالیا

* اگر تیم‌ملی به پلی آف برود!

با توجه به اینکه روی کاغذ هرگونه احتمالی در مسیر رسیدن به جام جهانی برای شاگردان امیر قلعه نویی وجود دارد بررسی مجدد مسیر رسیدن به رقابتهای 2026 کانادا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا نحوه صعود مستقیم یا غیرمستقیم به جام جهانی را برای علاقمندان به این رشته یادآوری و مشخص خواهد کرد.

*مسیر صعود مستقیم و غیرمستقیم

طبق اعلام AFC پس از قرعه‌کشی مرحله پایانی مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026 که هفتم تیرماه در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار شد این مسابقات در مرحله (هفته) اول از 15 شهریور در 3 گروه 6 تیمی آغاز شد.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته برای تعیین تیم های صعود کننده در این مرحله 2 تیم اول هر گروه (جمعا 6 تیم) مستقیما به جام جهانی صعود می کنند و تیمهای سوم و چهارم 3 گروه در مرحله پلی آف اول به دو گروه 3 تیمی تقسیم می شوند و در پایان، تیمهای اول هر گروه (مجموعا 2 تیم) به جام جهانی صعود خواهند کرد.

پس از آن تیم های دوم دو گروه مرحله پلی اف هم در دو دیدار رفت و برگشت به مصاف هم می روند تا تیم برنده به عنوان "نیم سهمیه" آسیا به پلی آف نهایی که بین تمام قاره ها انجام می شود راه می یابد و شانس خود را برای صعود به جام جهانی می آزماید.

*ایران فعلا بخت صعود است

در حال حاضر تیم ملی کشورمان از بخت های اصلی صعود مستقیم بعنوان صدرنشین گروه A به شمار می رود و فعلاً تنها با تفاضل گل نسبت به تیم ازبکستان 6 امتیازی با همین تعداد امتیاز در رده دوم جدول گروه A است.

*ویژگی خاص جام جهانی بیست و سوم

ناگفته نماند؛ جام جهانی فوتبال 2026 شناخته می‌شود، بیست و سومین دوره مسابقات بین‌المللی جام جهانی فوتبال است. این مسابقات از 21 خرداد تا 28 تیر 1405 (11 جون تا 19 جولای 2026) برای اولین بار با حضور 48 تیم و به طور مشترک توسط 16 شهر در سه کشور آمریکای شمالی: کانادا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا میزبانی خواهد شد. این مسابقات اولین میزبانی توسط سه کشور و اولین برگزاری جام جهانی در قاره آمریکای شمالی از سال 1994 خواهد بود.

شگفتی سازان معادلات صعود به جام جهانی را تغییر می دهند؟!/ بررسی احتمال حضور ایران در پلی آف جام جهانی 2026 2
شگفتی سازان معادلات صعود به جام جهانی را تغییر می دهند؟!/ بررسی احتمال حضور ایران در پلی آف جام جهانی 2026 3
شگفتی سازان معادلات صعود به جام جهانی را تغییر می دهند؟!/ بررسی احتمال حضور ایران در پلی آف جام جهانی 2026 4
شگفتی سازان معادلات صعود به جام جهانی را تغییر می دهند؟!/ بررسی احتمال حضور ایران در پلی آف جام جهانی 2026 5
شگفتی سازان معادلات صعود به جام جهانی را تغییر می دهند؟!/ بررسی احتمال حضور ایران در پلی آف جام جهانی 2026 6
شگفتی سازان معادلات صعود به جام جهانی را تغییر می دهند؟!/ بررسی احتمال حضور ایران در پلی آف جام جهانی 2026 7