جمعه 28 اردیبهشت 1403

صادرات 350 میلیون دلاری محصولات دانش بنیان در چهارماه 1401

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
صادرات 350 میلیون دلاری محصولات دانش بنیان در چهارماه 1401

اقتصادنیوز: سرپرست دفتر ارتقا کسب و کارهای دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت از صادرات 350 میلیون دلاری محصولات دانش بنیان و فناوری بالا در چهارماه نخست سال 1401 خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز؛ تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با محوریت توسعه تولید، تجاری سازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان و فناوری بالا یکی از اولویت‌های ایران بوده بطوریکه رسیدن به سهم بیش از 50 درصدی تولیدات مبتنی بر دانش و فناوری داخلی، نسبت به تولید ناخالص ملی و متعاقب آن تصاحب بازارهای دانش بنیان کشورهای هدف صادراتی، از سیاست‌های کلان کشور محسوب می شود.

در همین زمینه محسن منتظری، سرپرست دفتر ارتقا کسب و کارهای دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت رابطه دو سویه تجارت بین الملل و نوآوری بیان کرد: حمایت از توسعه فعالیت های بازاریابی بین المللی فناوری های پیشرفته، توانمندسازی صادراتی کارآفرینان کوچک و متوسط (SME)، ارتقا توان شرکتهای صادراتی دانش بنیان و فناور برای ماندگاری در بازارهای هدف صادراتی، زمینه ساز بستری مساعد برای تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان می شود.

بر این اساس آمار منتشر شده از سامانه جامع تجارت ایران حاکی از تحقق صادرات 350 میلیون دلاری محصولات دانش بنیان و فناوری بالا در چهارماه نخست سال 1401 است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 20 درصدی دارد. بیشترین صادرات این حوزه در گروه کالایی مواد پیشرفته مبتنی بر فناوریهای شیمیایی، برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات، سیستمهای خودکار و ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته به مقصد کشورهای عراق، امارات، سوریه، ترکیه، افغانستان و روسیه بوده است.

در این خصوص منتظری تسهیل در صدور مجوزهای صادراتی محصولات داروهای انسانی توسط سازمان غذا و دارو (بعنوان ارزشمندترین کالای صادراتی بعد از فلزات گرانبها) را بعنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر افزایش صادرات محصولات دانش بنیان برشمرد و افزود: ارزش صادرات حوزه تجهیزات پزشکی بعنوان یکی از گروه های 9 گانه کالایی دانش بنیان در چهارماه نخست سال 1401 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از 3/3 میلیون دلار به 3/11 میلیون دلار افزایش داشته و رشد 240 درصدی ارزش صادرات در این حوزه محصولات کاملا مشهود است.