دوشنبه 16 مهر 1403

صدای زنگ خطر کاهش جمعیت به گوش مسئولان رسید / 17 تا20 درصد زوجین مشکل نازایی دارند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
صدای زنگ خطر کاهش جمعیت به گوش مسئولان رسید / 17 تا20 درصد زوجین مشکل نازایی دارند

نادیده گرفتن شده سیاست های افزایش جمعیت از سوی دولت گذشته، رخدادی تکراری بود که در طول چند سال گذشته به عادت مسئولین تبدیل شده بود. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز بحران کاهش جمعیت جوان را بار دیگر به مسئولین گوشزد کردند اما باز هم شاهد اقدامات دولت برای ممانعت از افزایش فرزندآوری بودیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، نادیده گرفتن شده سیاست های افزایش جمعیت از سوی دولت گذشته، رخدادی تکراری بود که در طول چند سال گذشته به عادت مسئولین تبدیل شده بود. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز بحران کاهش جمعیت جوان را بار دیگر به مسئولین گوشزد کردند اما باز هم شاهد اقدامات دولت برای ممانعت از افزایش فرزندآوری بودیم.

شناسایی 400 زوج نابارور و نیاز به حمایت

بتول سرکانی مسئول بسیج جامعه زنان کردستان صبح امروز در نشست هم اندیشی اعضاء کارگروه زن و خانواده و هیئت اندیشه ورز بسیج جامعه زنان با نماینده ولی فقیه که در سنندج برگزار شد اظهار داشت: هئت اندیشه ورز بسیج جامعه زنان سپاه بیت المقدس کردستان در راستای کاهش مشکلات و رفع معضلات زنان در جامعه در حال فعالیت است و در این راستا اقدامات اساسی را انجام داده است که یکی از این موارد که متاسفانه با کم کاری سایر نهادها و سازمان ها روبرو هستیم بحث افزایش جمعیت است که با کندی در حال پیش رفتن است، بحثی بنیادی که باید مورد توجه مسئولین باشد تا جمعیتی پویا و جوان را شاهد باشیم.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در سال 93 سیاست های کلی جمعیت را به منظور اقدام جدی تمامی نهادها برای افزایش نرخ باروری، موالید و رشد جمعیت کشور ابلاغ کردند، با این حال طی سال های اخیر وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی اجرای این طرح هیچ گونه اقدام چشم گیری در این زمینه انجام نداد و دستگاه ها نیز موضوع جمعیت را به باد فراموشی سپردند.

وی افزود: متاسفانه طبق آمار ثبت احوال استان کردستان تولد در استان هر سال رو به کاهش است و این زنگ خطری اساسی در حوزه ی جمعیت می باشد.

سرکانی بیان کرد: لازم است که از مرکز ناباروری استان کردستان که از سال 1392 فعالیت خود را آغاز کرده است حمایت ویژه ای صورت پذیرد چرا که به دلیل ارائه خدمات نامناسب علوم پزشکی شاهد سردرگمی زوجین هستیم که این هزینه های زیادی را می طلبد.

وی ادامه داد: 400 زوج نابارور در استان کردستان توسط بسیج شناسایی شده است که بعد از ثبت نام 250 نفر از آنها در سامانه 1542 فقط 15 نفر موفق به گرفتن تسهیلات شدند.

مسئول بسیج جامعه زنان کردستان اضافه کرد: ازدواج آسان برای جوانان، حمایت از بانوان کارمند، مشوق هاتی فرزندآوری، تسهیلات رایگان در مناطق حاشیه نشین و ازدواج آسان دانشجویی از راهکارهای پیشنهادی است که می توان در خصوص افزایش جمعیت به کار برد.

تغییر و نگرش جامعه ی امروزی ما دچار تزلزل شده است

شمسی کاظمی رئیس هیئت اندیشه ورز بسیج جامعه زنان کردستان نیز در ادامه اظهار داشت: متاسفانه تغییر و نگرش جامعه ی امروزی ما دچار تزلزل شده است و تک فرزندی در جامعه و دیار ما به یک معضل تبدیل شده است هر چند در کل کشور از نظر جمعیت با سطح کاهشی مواجه هستیم لذا این دغدغه ای عادی نیست چرا که در پشت پرده ی آن مسائل سیاسی نهفته است.

وی گفت: روند کاهشی جمعیت در استان کردستان از یک سو و افزایش سن ازدواج جوانان از سوی دیگر بحرانی است که این روزها گریبان‌گیر استان و کشور شده و روز به روز به وخیم تر شدن آن اضافه می‌شود.

17 تا 20 درصد زوجین در کردستان نابارور هستند

در ادامه دکتر رضایی مسئول مرکز ناباروری علوم پزشکی کردستان بیان داشت: سرمایه اجتماعی، جمعیت و آب سه موضوعی هستند که نظام ما را تهدید می کند و متاسفانه مورد توجه سیاستگذاران قرار نگرفته و برنامه ای در این راستا انجام نشده است.

رضایی با بیان اینکه متاسفانه دولت گذشته در زمینه افزایش جمعیت هیچ نوع کار عملیاتی را انجام نداد گفت: طی چند سال اخیر علاوه بر عدم توجه به سیاست‌های جمعیتی در کشور متاسفانه شاهد اجرای سیاست‌های ضد جمعیتی و تلاش‌ها برای کاهش فرزندآوری نیز بودیم.

وی گفت: فرامین مقام معظم رهبری در بحث 13 ماده ای افزایش جمعیت موضوعی است که لازم بود که بسیار در این مورد توجه مسئولین قرار بگیرد اما متاسفانه در بحث تعالی افزایش جمعیت کاری اساسی توسط مسئولین به انجام نرسیده است.

وی افزود: مولفه های گسترش جمعیت را می توان از فرامین رهبری کاملا پیدا کرد اما مورد غفلت مسئولین قرار گرفته است.

رضایی اضافه کرد: در سال 1390 مرکز درمان نازایی را ایجاد کردیم و براساس سرشماری سال 1395، جمعیت 20 تا 60 ساله ی ما 60 درصد کل جمعیت را شامل می شوند و این یک پنجره ی جمعیتی را به ما نشان می دهد.

رضایی با بیان اینکه 17 تا 20 درصد زوجین در کردستان نابارور هستند خاطر نشان کرد: در سطح استان کردستان قریب به 70 هزار نفر نازایی داریم که فرزند آوری می خواهند و لازم است که در راستای افزایش جمعیت برای این افراد اقدام و گامی اساسی برداشته شود.

بیشترین طلاق ها در کردستان مربوط به متولدین دهه 70 است

در ادامه حجت الاسلام عبدالرضا پور ذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به افزایش آمار اعتیاد زنان در کردستان، گفت: این افزایش نگران کننده بوده و نیاز به آگاهی بخشی موثر دارد.

وی گفت: با بررسی مشکلات و معضلات در رابطه با این موضوع باید تمام جوانب ارزیابی شود تا بتوانیم در این مورد کارهای خوب و مثمر ثمر را به انجام برسانیم.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: «یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند، تن او می لرزد مسئله جمعیت است لذا آن را جدی بگیرید؛ جمعیت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌کند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست، یعنی مسئله جمعیت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ده سال دیگر فکر می‌کنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل‌ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست» لذا باید در این مورد با ارائه راهکار و اقدامات انجام گرفته جلو رفت چرا که در این رابطه پیشگیری مهمتر از مداوا است.

وی خاطر نشان کرد: الگو سازی جوانان امروزه برای زندگی ناشی از تغییر فکر و اخلاق است که باید جوانان ما دقت داشته باشند تابا استفاده از الگو های مناسب راه زندگی خود را انتخاب کنند چرا که شناخت الگوهای رشید و بالنده‌، موجب به کار افتادن استعدادهای راکد و ظرفیت‌هایی پراکنده وجود جوانان‌می‌شود‌.

حجت الاسلام پور ذهبی در ادامه به سن ازدواج در بین جوانان اشاره کرد و عنوان داشت: سن ازدواج در بین دختران از 20 تا 24 سال و در پسران از 25 تا 27 سال ارتقا پیدا کرده که این خود به مراتب از جمله مواردی است که به کم شدن آسیب های اجتماعی کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین طلاق ها مربوط به متولدین دهه 70 می باشد خاطر نشان کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری 9 هزار ازدواج و 3 هزار طلاق ثبت شده که این امر از طرف مسئولین می طلبد که اقدامات بهتری صورت پذیرد.

انتهای پیام /
صدای زنگ خطر کاهش جمعیت به گوش مسئولان رسید / 17 تا20 درصد زوجین مشکل نازایی دارند 2
صدای زنگ خطر کاهش جمعیت به گوش مسئولان رسید / 17 تا20 درصد زوجین مشکل نازایی دارند 3
صدای زنگ خطر کاهش جمعیت به گوش مسئولان رسید / 17 تا20 درصد زوجین مشکل نازایی دارند 4
صدای زنگ خطر کاهش جمعیت به گوش مسئولان رسید / 17 تا20 درصد زوجین مشکل نازایی دارند 5
صدای زنگ خطر کاهش جمعیت به گوش مسئولان رسید / 17 تا20 درصد زوجین مشکل نازایی دارند 6
صدای زنگ خطر کاهش جمعیت به گوش مسئولان رسید / 17 تا20 درصد زوجین مشکل نازایی دارند 7