چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

صدرالحسینی: سفر اروپایی ظریف برای تبیین سیاست‌های ایران است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
صدرالحسینی: سفر اروپایی ظریف برای تبیین سیاست‌های ایران است

تهران - ایرنا - یک کارشناس مسائل بین الملل هدف از سفر اروپایی ظریف را تبیین سیاست‌ها و راهبردهای ایران در حوزه‌های مختلف دانست و گفت روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی نیازمند توسعه و تعمیق بیشتر است.

به گزارش دوشنبه ایرنا، سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گویی با اشاره به مذاکرات وین و اینکه سفر ظریف به کشورهای اروپایی چه کمکی به ایران در از سرگیری اجرای برجام می‌کند، توضیح داد: برخی از روابط سیاسی ممکن است مستقیما در معادلات، معاملات، تعاملات و گفت‌وگوها ارتباط مشخصی نداشته باشند، اما قطعا با توجه به روابطی که کشورهای اروپایی با تروئیکای اروپا دارند، در مجلس اروپایی می‌تواند تاثیرات غیر مستقیمی را بگذارد.

صدرالحسینی تاکید کرد: مذاکرات وین، نشستی برای از سرگیری اجرای برجام و گفت‌وگوی غیر مستقیم ایران با آمریکا در حوزه برجامی است و سفر اروپایی ظریف بعید است بتواند تاثیر مستقیمی را بر توافق هسته‌ای داشته باشد، البته تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل هسته‌ای برای کشورهای اروپایی دارای اهمیت است و قطعا بخشی از این سفرها تبیین سیاست‌ها و راهبردهای ایران در حوزه‌های مختلف است که می‌تواند کشورهای اروپایی را از مواضع ما در موضوعات منطقه‌ای و بین المللی توجیه کند.

وی گفت: یکی از وظایف مهم و اساسی دستگاه سیاست خارجی هر کشور، تحکیم و تعمیق روابط بین کشورهای مختلف در پنج قاره است، البته موضوع تحکیم روابط ممکن است، تحکیم روابط دوجانبه و چندجانبه محسوب شود، بر این اساس همه دستگاه‌های سیاست خارجی و وزرای خارجه کشورها در مسیر این هدف باید سفرها و رفت و آمدهایی را داشته باشند.

صدرالحسینی با اشاره به اهمیت سفر اروپایی ظریف و واینکه به نظر می‌رسد این سفر کمی هم دیر انجام شده است، گفت: روابط ایران با کشورهای اروپایی، در سال‌های اخیر معمولا با تروئیکای اروپا و چند کشور محدود بود، اما قطعا ارتباط با کشورهای درجه دو و سه اروپایی می‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران دستاوردهایی را برای مسائل سیاست اروپایی، بین المللی و مسئله تحریم‌ها به همراه داشته باشد، بنابراین این سفرها کمی دیر شروع شد و در طول سال‌های اخیر باید روابط بین همه کشورهای اروپایی و جمهوری اسلامی ایران گسترش و تعمیق بیشتری پیدا می‌کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان ینکه محدود کردن روابط سیاسی با چند کشور اروپایی که معمولا مواضع آن‌ها با مواضع آمریکایی‌ها بسیار نزدیک است، محدودیت در روابط ایجاد می‌کند، اظهار کرد: این انحصار در روابط برای ایران برازنده نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از پنجشنبه گذشته تور اروپایی خود را با سفر به مادرید پایتخت اسپانیا آغاز کرده است. ظریف در اسپانیا با خانم آرانچا گونزالس لایا وزیر امور خارجه و امور اتحادیه اروپایی اسپانیا دیدار و در خصوص آخرین وضعیت روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی به تبادل نظر پرداخت.

ظریف همچنین در دیدار با خانم ریس ماروتو وزیر صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا که ریاست طرف اسپانیایی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را نیز بر عهده دارد، همکاری های دوکشور در حوزه های اقتصادی و تجاری را مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار داد.

ظریف روز 26 اردیبهشت برای ملاقات با مقامات واتیکان و ایتالیا وارد رم شد. وی در این سفر علاوه بر رایزنی در خصوص گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه روابط دوجانبه، پیرامون همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه طرفین در سطح بین المللی نیز به تبادل نظر خواهد پرداخت.

*س_برچسب‌ها_س*
صدرالحسینی: سفر اروپایی ظریف برای تبیین سیاست‌های ایران است 2
صدرالحسینی: سفر اروپایی ظریف برای تبیین سیاست‌های ایران است 3