جمعه 31 فروردین 1403

صفر سهم خراسان شمالی از گردش مالی صنایع بزرگ

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
صفر سهم خراسان شمالی از گردش مالی صنایع بزرگ

بجنورد - ایرنا - استان خراسان شمالی با داشتن واحدهای بزرگی چون پتروشیمی، سیمان؛ آلومینا و فولاد رتبه دهم استان های کشور را در برخورداری از واحدهای بزرگ صنعتی داراست که گردش مالی این واحدهای بزرگ در سال معادل 50 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

بررسی خبرنگار ایرنا از دستگاههای اقتصادی خراسان شمالی اعم از شورای هماهنگی بانکهای دولتی و اداره کل اقتصاد و دارایی حاکیست با وجود فعالیت این واحدهای صنعتی در داخل این استان و بهره گیری از خدمات زیرساختی این منطقه، به دلیل فعالیت دفاتر مرکزی آنها در پایتخت، تمام مبادلات و گردش مالی و پولی این واحدها نیز در تهران انجام می شود و استان خراسان شمالی که تمام خدمات مورد نیاز این واحدها را در سال بر دوش می کشد، سهمی از این گردش مالی ندارد. بر اساس این گزارش نه تنها تمام گردش مالی این واحدهای بزرگ صنعتی در خارج از استان و پایتخت انجام می شود که در همه گیری ویروس کرونا با وجود پیشقدم شدن خیرین برای کمک مالی و تجهیزاتی به دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشکده اسفراین، طبق اذعان استاندار خراسان شمالی به عنوان رییس ستاد استانی مقابله با کرونا کمترین سهم این کمک های انساندوستانه در همه گیری کرونا مربوط به این واحدهای بزرگ است به طوری که دو واحد بزرگ صنعتی بجنورد شامل پتروشیمی و سیمان تاکنون هیچ سهمی حتی در کمک های خیرخواهانه برای همه گیری کرونا نیز نداشتند.

صفر سهم خراسان شمالی از گردش مالی واحدهای بزرگ مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی می گوید: پنج صنعت مادر سطح ملی از بیش از یک دهه گذشته تاکنون در جغرافیایی خراسان شمالی در شمالشرق کشور فعالیت دارند و با وجود بهره گیری از خدمات استانی تمام مبادلات و گردش مالی این واحدها در خارج از استان و پایتخت انجام می شود. مجید درخشانی در گفت و گو با خبرنگار ایزنا افزود: با وجود آن که گردش مالی این واحدهای بزرگ تا چندین هزار میلیارد ریال برآورد می شود، به دلیل این که دفاتر مرکزی آنها در پایتخت قرار دارد، خراسان شمالی سهمی از گردش مالی این واحدهای بزرگ ندارد. وی اضافه کرد: اگر گردش مالی این واحدهای بزرگ در داخل استان خراسان شمالی انجام شود، کمک بزرگی برای پشتوانه مالی استانی محسوب می شوند که می توانند چرخ بسیاری از واحدهای دیگر را به حرکت در آوردند و اشتغال استان را سامان دهند. وی تصریح کرد: صنایع جامع یا مادر که با تعداد وسیعی از فناوری‌ها سروکار دارند، حجم و قطعات مورد استفاده در آنها بسیار است و با صنایع دیگر ارتباطات زیادی دارند دارای اهمیت ویژه ای در توسعه هستند و اگر برنامه ریزی درستی در این زمینه انجام شود می تواند کمک بزرگی به استان محروم خراسان شمالی کند.

وی ادامه داد: این شرکت ها بهتر است از ظرفیت های بانکی استان استفاده کنند و عمده خریدهای پشتیبانی را در داخل استان انجام دهند.

مدیر امور شعب بانکهای خراسان شمالی نیز در این زمینه بدون اشاره به حجم گردش مالی صنایع مادر در استان اظهار داشت: بسیاری از این شرکت های مادر اگرچه در بانک های مختلف استان گردش مالی دارند، ولی عمده این گردش مالی در حد واریز حقوق کارمندانشان است.

علی اصغر هدایتی افزود: دفتر این شرکت ها در تهران دایر است و بیشتر داد و ستد و منابع ارزی این واحدهای بزرگ صنعتی در پایتخت انجام می شود و حتی خریدهای پشتیبانی این شرکت ها نیز حجم زیادی از گردش مالی را شامل می شود که بیشتر این خریدها در تهران انجام می شود. فعالیت عمده مالی این واحدهای بزرگ صنعتی در تهران باعث شد تا استاندار خراسان شمالی به عنوان نماینده عالی دولت نیز از این وضعیت شاکی شود و با انتقاد از عملکرد واحدهای بزرگ صنعتی نقش آنها را در توسعه استانی ناچیز قلمداد کند. محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی گفته بود که برخی از این واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی و سیمان بجنورد با وجود این که سود سرشاری از تولیدات خود در این استان سالانه کسب می کنند، تاکنون هیچ سهمی در توسعه استانی نداشتند و حتی در همه گیری ویروس کرونا که تمام خیرین کمک های تجهیزاتی پزشکی، تجهیزات حفاظت فردی و سایر کمک ها را به دانشگاههای علوم پزشکی داشتند، این دو واحد هیچ کمکی نکردند. نماینده عالی دولت در استان خراسان شمالی اظهارداشت: در حالی گردش مالی این واحدهای بزرگ در خارج از استان انجام می شود که این استان پایین ترین سهم سپرده های بانکی و تسهیلات بانکی را در بین استان های کشور دارد و انجام گردش مالی این واحدها می تواند سهم استانی را در منابع و مصارف افزایش دهد.

بر اساس آمار رسمی میزان منابع بانکی استان خراسان شمالی تا پایان اسفندماه 99 حدود 122 هزار میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل این منابع به دلیل ادغام برخی بانکها و موسسات مالی اعتبار وابسته به نهادهای نظامی و بخش خصوصی به بانک سپه حدود 57 درصد بیشتر شد. همچنین در سال گذشته مصارف بانکهای استان نیز 137 هزار 746میلیارد ریال اعلام شد به طوری که مصارف بانک های دولتی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 58 درصد افزایش یافت. استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و 44 درصد از مردم آن در روستاها سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*