شنبه 7 مهر 1403

صلاحیت عمومی «شریفی زارچی» مورد اغماض قرار گرفت / افراد مغرض بر ذات پاک دانشجویان سوار می‌شوند + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
صلاحیت عمومی «شریفی زارچی» مورد اغماض قرار گرفت / افراد مغرض بر ذات پاک دانشجویان سوار می‌شوند + فیلم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو - سعید جلیلی: یکی از مطالب داغ و پرتکراری که این روزها از گوشه و کنار درباره دولت جدید بین مردم پیچیده و به گوش رهگذرارن عرصه سیاست می‌رسد، شعار «وفاق ملی» است. عدم تعیین چارچوب عمل به وفاق باعث شده هرکس با متر و معیار خودش به استقبال وفاق برود و سنجه‌های شخصی شبهه میلی بودن را مقابل ملی بودن عمل به شعار وفاق در ذهن تداعی کند. برای مثال اینکه...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو - سعید جلیلی: یکی از مطالب داغ و پرتکراری که این روزها از گوشه و کنار درباره دولت جدید بین مردم پیچیده و به گوش رهگذرارن عرصه سیاست می‌رسد، شعار «وفاق ملی» است. عدم تعیین چارچوب عمل به وفاق باعث شده هرکس با متر و معیار خودش به استقبال وفاق برود و سنجه‌های شخصی شبهه میلی بودن را مقابل ملی بودن عمل به شعار وفاق در ذهن تداعی کند.

برای مثال اینکه تمام اساتید لغو قراردی یا اصطلاحا اخراجی به دانشگاه بازگردند، بدون اینکه اصلا آمار معینی از کمیت و کیفیت این افراد در دسترس باشد و یا وعده عفوعمومی و پیگیری امور صنفی - سیاسی دانشجویان بدون در نظر داشتن سازوکاری برای اجرای برحق آن؛ باعث ایجاد سوالات بسیاری درباره عملی بودن صحبت‌های ساکنین جدید هیئت دولت شده است.

مسعود پزشکیان، ریاست جمهوری به صراحت در روز معارفه وزیر جدید علوم گفت: «به وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش هم گفته‌ام همه اساتیدی که به هر طریقی دانشگاه لغو قرارداد کرده یا اخراج کرده است را بازنگری کنند و دانشجویان را برگردانند.»

پزشکیان اظهار داشت: «دانشجو که اعتراض می‌کند، من هم باید جوابش را بدهم؛ یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم یا اینکه اشتباه می‌کند که هدایتش می‌کنم. دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد؛ دانشجو کسی است که فردای مملکت ما است و باید بتواند سؤال کند.»

به همین منظور برای بررسی ابعاد پیگیری امور و یا بازگشت دانشجویان و اساتید از جمله آقای "علی شریفی زارچی" گفت‌وگویی داشتیم با محمد قندهاری، دانشجوی مهندسی هوافضا در دانشگاه صنعتی شریف و مسئول بسیج دانشجویی این دانشگاه تا از دیدگاه دانشجویی به این مسئله پرداخته شود.

قندهاری در ابتدا گفت: به عنوان یکی از عناصر اصلی دانشگاه، اساتید، کارمندان و دیگر بخش‌های دانشگاه، باید بگویم که جمهوری اسلامی در حال حاضر در مسیری کلان نسبت به آنها حرکت می‌کند. با توجه به اقتضائات شرایط و فضای کلی دنیا، جمهوری اسلامی یکی از بازیگران اصلی عرصه نظم نوین جهانی است. بر اساس صحبت‌های مقام معظم رهبری از بعد از سال 88 تا بازه 97 و حتی اخیراً، جمهوری اسلامی به عنوان یک بازیگر اصلی در این صحنه شناخته شده است. جمهوری اسلامی مسیر پیشرفت را دنبال می‌کند تا به یک تمدن اسلامی برسد و در این تمدن اسلامی، نقش مردم در پیشبرد این اهداف اساسی است. امام خمینی و مقام معظم رهبری به این مسئله تأکید کرده‌اند که مردم در پیشبرد این مسیر نقش دارند و بار اصلی این پیشرفت بر عهده مردم است. افراد با سنجه‌های اسلامی وارد دولت و دیگر نهاد‌ها می‌شوند تا مسیر پیشرفت را پیش ببرند قندهاری افزود: این همراهی مردم با پیشرفت، در واقع حرف نوینی است که امام به آن اشاره کرده‌اند. اما تفاوت‌هایی با دموکراسی وجود دارد، از جمله همراهی جمهوریت و اسلامیت. این ایجاب می‌کند که جمهوری اسلامی سنجه‌هایی برای هدایت این مسیر داشته باشد.

اسلامیت حداقل‌ها و استاندارد‌هایی را تعیین می‌کند و مسیر پیشرفت باید با این معیار‌ها هماهنگ باشد. بنابراین، طبیعی است که افراد با سنجه‌های اسلامیت وارد دولت‌ها و دیگر نهاد‌ها شوند تا مسیر پیشرفت را پیش ببرند.