چهارشنبه 18 مهر 1403

ضرب کاری نتانیاهو به جو بایدن

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
ضرب کاری نتانیاهو به جو بایدن

به ادعای گروهی از تحلیلگران «ایالات متحده برای متوقف کردن نتانیاهو اهرم‌های زیادی دارد؛ اهرم‌هایی چون قطع حمایت‌های نظامی.

به گزارش اقتصادنیوز، بلومبرگ با انتشار یادداشتی مدعی شد: «همزمان با افزایش تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو، ناظران می‌گویند دولت آمریکا ممکن است در آستانه جنگی ناخواسته قرار گرفته باشد؛ رویارویی که دامنه‌اش می‌تواند گسترده شود. همزمان گروهی دیگر مدعی‌اند که تنش‌های حاکم برای اسرائیل فرصت‌ساز است؛ فرصتی که این بازیگر به خیال خود تلاش دارد تا از آن استفاده کرده و نظم ادعایی‌اش را ترسیم کند. از منظر ایالات متحده، چنین چشم‌اندازی مملو از خطر است؛ از همین رو هراس از افزایش تنش‌ها در پایتخت های غربی بیشتر شده است. در این میان گروهی با اشاره به افزایش تنش‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکید داشته و می‌گویند، طبیعتا تداوم این فرآیند می‌تواند به نفع دونالد ترامپ تمام شود و دموکرات‌ها را در موضع ضعف قرار دهد.»

بلومبرگ در ادامه یادداشت ادعایی اش آورد، «از منظر کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و دموکرات‌ها، توسل به رویکردی معتدل یا سخت گیری بیش از حد در قبال اسرائیل خطرات سیاسی را به همراه دارد، حتی در شرایطی که ترس از گسترش درگیری‌ها باعث افزایش قیمت نفت شده است. سپس این سوال در مورد امنیت بیش از 40 هزار سرباز آمریکایی در منطقه مطرح شده، آیا آنها در میانه افزایش تنش‌ها هدف حملات تلافی جویانه قرار خواهند گرفت یا نه. دالیا داسا کی، کارشناس ارشد مرکز روابط بین‌الملل بورکل UCLA، در این باره مدعی است: «به نظر نمی‌رسد اسرائیل از خطوط قرمز ترسیمی دولت عبور کرده باشد». به ادعای این تحلیلگر، اردوگاهی در کاخ سفید دست بالا را دارد که در خفا از ابتکار عمل‌های اسرائیل حمایت می‌کند. به ادعای دو منبع آگاه، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به سان روزنه‌ای است در برابر نتانیاهو. این در حالی است که با افزایش بهای نفت، ممکن است قیمت بنزین نیز افزایش پیدا کرده و رای دهندگان آمریکایی به دلیل تورم از دموکرات‌ها فاصله بگیرند. به نوشته بلومبرگ، قیمت نفت خام روز پنجشنبه پس از اینکه بایدن از بررسی طرح ادعایی اسرائیل درباره حمله ادعایی احتمالی به تاسیسات نفتی ایران گفت، افزایش یافت. هرچند رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه نظر خود را تغییر داد و تاکید داشت بهتر است این گزینه ادعایی اجرایی نشود.»

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «نتانیاهو بایدن را کیش و مات کرد / واشنگتن؛ قربانی رویارویی اسرائیل و آمریکا» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.