سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

طرابلس: دادگاه کیفری بین‌المللی گروه تحقیق به لیبی می‌فرستد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرابلس: دادگاه کیفری بین‌المللی گروه تحقیق به لیبی می‌فرستد

تهران - ایرنا - محمد القبلاوی سخنگوی وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی روز سه‌شنبه از اعزام تیم تحقیق از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی برای بررسی آنچه وی «جنایات» نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» در لیبی خواند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، القبلاوی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی لیبی از جمله شبکه «فبرایر» گفت: دادگاه کیفری بین‌المللی با درخواست فایز السراج رئیس شورای ریاستی لیبی در خصوص اعزام تیم تحقیق برای رسیدگی به جنایت‌های نیروهای حفتر در ترهونه (90 کیلومتری جنوب شرق طرابلس) و جنوب طرابلس موافقت کرده است.

وی همچنین افزود: خانم فاتو بنسودا دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی پیش‌بینی کرد که این تیم تحقیق نیمه آخر ژوئیه (تیر - مرداد) ماموریت خود را در لیبی آغاز کند.

به گفته القبلاوی، خانم بنسودا بر ضرورت همکاری با مقام‌های لیبیایی تاکید کرده است.

سراج در ژوئن گذشته (خرداد - تیر) از دادگاه لاهه خواسته بود که تیم تحقیقی برای آنچه وی جنایات حفتر خوانده بود، اعزام کند.

وی در نامه‌ای به دادگاه لاهه متعهد شده بود که ضمن همکاری با تیم تحقیق همه اقدامات لازم را برای کمک به این انجام خواهد داد.

سازمان ملل هشتم تیرماه با اشاره به ادامه درگیری‌های مرگبار در لیبی اعلام کرد که بیش از یکصد نفر که اکثر آنان غیرنظامی هستند، طی ماه جاری میلادی براثر انفجار مین در جنوب پایتخت لیبی کشته و زخمی شده‌اند.

لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع، شاهد جنگ و ناآرامی است و دو دولت یکی در غرب (دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج) و دیگری در شرق (به ریاست خلیفه حفتر) بر این کشور سلطه دارند که هر یک تلاش دارد با شکست دیگری، کنترل کل کشور را در دست بگیرد.

این کشور اکنون به نبرد نیابتی گسترده میان نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده است که در این عرصه، کشورهایی نظیر روسیه، مصر، فرانسه، عربستان سعودی، امارات و یونان در برابر ترکیه، ایتالیا و قطر قرار گرفته‌اند.

*س_برچسب‌ها_س*