شنبه 14 مهر 1403

طرح آمایش، ورزش کشور را در مسیر تازه‌ای قرار می‌دهد / بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه و هوش مصنوعی بخش تکمیلی این طرح است

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
طرح آمایش، ورزش کشور را در مسیر تازه‌ای قرار می‌دهد / بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه و هوش مصنوعی بخش تکمیلی این طرح است

مدیر اجرایی طرح آمایش سرزمینی وزارت ورزش و جوانان گفت: طرح آمایش، ورزش کشور را در مسیر تازه ای قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق، نشست هفتگی کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی اختصاص به بررسی طرح آمایش سرزمینی ورزش داشت.

در این نشست که رضا شجیع، مدیر اجرایی طرح آمایش سرزمینی وزارت ورزش و جوانان به عنوان مهمان ویژه حضور پیدا کرده بود حاضرین نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را در ارتباط با چالش‌ها و فرصت‌های طرح مذکور، ضمانت اجرایی آن و دیگر موارد مرتبط بیان کردند.

در ابتدای این نشست محمدرضا تهرانی رییس کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی با اشاره به تحولات و رخدادهای اخیر ایران و منطقه، اقدامات ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن دبیر کل حزب الله لبنان و جمعی از فرماندهان‌جهاد و مقاومت، پاسخگویی را حق مسلم ایران و نیروهای مقاومت دانست.

وی همچنین تاکید کرد: ما همچنین از رییس فدراسیون فوتبال می‌خواهیم در مقام نایب رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا پی گیر در خواست کشورهای مختلف مبنی بر کنار گذاشتن ورزشکاران رژیم اسراییل از کلیه مسابقات بین المللی باشد.

در ادامه این نشست و مطابق دستور جلسه، هر کدام از اعضای کارگروه ورزش در رابطه با چگونگی اجرای طرح آمایش سرزمینی، ابهامات موجود در آن، ضمانت اجرایی سند، خلا فرهنگی و فقدان پیوست رسانه ای، دستوری بودن طرح، لزوم آینده پژوهی، پرهیز از تزاهم قوانین و مورادی از این دست به ایراد سخن پرداختند.

سخنران نهایی این جلسه هم اندیشی، شجیع مسئول اجرایی طرح آمایش سرزمینی وزارت ورزش و جوانان بود که در خصوص دغدغه‌های کارشناسان عضو کارگروه ورزش حزب موتلفه به ایراد سخن پرداخت.

وی ابتدا حسن نیت و دغدغه‌مندی اعضای کارگروه ورزش را نشانه صداقت و دلسوزی آنان نسبت به کلیت ورزش کشور دانست و سپس در رابطه با این موضوع که چرا طرح جامع ورزش علی رغم گستردگی و فراگیر بودن امکان ابلاغ و اجرا نیافت و چه بسا طرح آمایش سرزمینی نیز ضمانت اجرایی نداشته باشد گفت: طرح آمایش سرزمینی ورزش از نظر گستردگی و مأموریت قابل مقایسه با طرح جامع ورزش نیست، ضمن اینکه متأسفانه در طرح جامع ضمانت‌های قانونی لازم برای اجرای طرح پیش‌بینی نشده بود، اما در طرح آمایش سرزمینی این نقیصه رفع شده و بند قانونی جهت الزام به تدوین و اجرای طرح پیش بینی شده است که این امر نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه هم بر روند و پیشرفت کار نظارت دقیق دارند. قرارداد این طرح در اواخر دولت دوازدهم بسته شد، اما فرایند تدوین آن به دلیل نبود داده‌های آماری قابل اتکا و همچنین به دلیل فقدان پایگاه داده‌های مکانی در وزارت ورزش و جوانان عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: نهایتاً در دوره دوم مدیریت وزارت ورزش و جوانان دولت سیزدهم و با تأکید بسیار زیادی که شهید رئیسی داشتند مقرر شد شرایط برای تدوین دقیق طرح با محوریت بهره گیری از ظرفیت شرکت مشاور که یکی از شرکت‌های سرآمد در حوزه آمایش سرزمینی است فراهم شود. از آنجا که داده‌ای در وزارت ورزش و جوانان موجود نبود لذا جمعی از کارشناسان نخبه ادارات کل ورزش و جوانان سراسر کشور را پس از مصاحبه شناسایی و به خدمت گرفتیم تا داده‌های مکانی و آماری مورد نیاز را جمع آوری کنند. برای تحقق این مأموریت بیش از هزار نفر ساعت وقت گذاشته شد و امروز می‌توانیم ادعا کنیم حدود 98 هزار مکان و فضای ورزشی در سامانه GIS ثبت شده است که این پایگاه داده‌های مکانی یک دستاورد بزرگ برای نظام سیاستگذاری ورزش کشور محسوب می‌شود. باید اذعان کنم طی ماه‌های گذشته با تلاش و همت دسته جمعی کارشناسان پرتلاش وزارت ورزش و جوانان اقدام شگرفی رقم خورده است.

مشاور علمی طرح آمایش ورزش ادامه داد: از خرداد ماه فرایند صحت سنجی داده‌ها را آغاز کرده ایم و در حال حاضر به 90 درصد دقت مورد انتظارمان دست یافته ایم. پس از اتمام کار وارد بحث تعادل سنجی و فاز آینده نگری می‌شویم ضمن اینکه موضوع مهم تعیین ورزش‌های راهبردی و طراحی استانداردهای توسعه زیرساخت برای 20 سال آینده را در دستور کار داریم که ان شاالله با برگزاری جلسات نخبگانی که با حضور صاحب نظران طی هفته‌های آینده خواهیم داشت این موارد را نهایی خواهیم کرد.

شجیع خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اولویت مدال آوری استان‌ها و تعیین رشته‌های ورزشی اولویت دار هر استان به تفکیک شهرستان، از سه مرجع فدراسیون ها، استان‌ها و داده‌های جمع آوری شده استعلام خواهیم کرد و بنابراین انتخاب اولویت توسعه منطقه‌ای رشته‌های ورزشی هم قطعا دقیق خواهد بود.

شجیع در پاسخ به استفاده از ظرفیت نخبگان استانی در تدوین طرح آمایش گفت: تمام تلاش ما از ابتدا این بوده که گام به گام از نظر نخبگان و کارشناسان استانی استفاده کنیم، بر همین اساس کارگروه‌هایی در استان‌ها تشکیل شده تا پیشران‌های توسعه هر استان بر اساس امکان سنجی و شرایط اختصاصی هر استان تهیه شود و خروجی نهایی این اقدام تدوین سناریوهایی برای توسعه ورزش هر استان خواهد بود.. ضمن اینکه برای هر استان یک طرح آمایش به تفکیک برنامه ریزی راهبردی، ساختاری و عملیاتی برای هر شهرستان و همچنین تهیه برش آمایشی به تفکیک 32 رشته ورزشی اولویت دار خواهیم بود که از نظر حجم کار می‌توان آن را معادل 40 رساله دکتری قلمداد کرد.

مدیر اجرایی طرح آمایش وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: اجرای طرح آمایش سرزمینی ورزش مانع جهت گیری‌های نادرست خواهد شد. زمان تعیین شده برای تکمیل و تحویل طرح بهمن ماه خواهد بود و تا آن زمان اطلاعات آمایش تمام استان‌ها مستند خواهد شد. پس از تصویب سند در شورای عالی آمایش سرزمینی، حسب قانون تمامی اقدامات توسعه‌ای دستگاه‌های اجرایی باید هم جهت با سیاست‌های طرح آمایش باشد که این هم جهتی و نظم سیاستی، یک دستاورد مطلوب برای حوزه ورزش محسوب می‌شود. اینکه دیگر شاهد ساخت و سازهای اشتباه، سلیقه‌ای و غیرکاربردی نخواهیم بود.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در واقع آمایش سرزمینی ورزش، پل اتصال حال به آینده است و از هدررفت سرمایه‌های مادی و انسانی جلوگیری خواهد کرد. ضمن اینکه به دنبال تبدیل این طرح آمایش به آمایشی کاملا پویا هستیم و قطعا توان استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای تداوم همیشگی طرح و تسهیل استفاده تمامی کاربران از اطلاعات طرح آمایش را خواهیم داشت. خوشبختانه دکتر دنیا مالی وزیر محترم ورزش و جوانان که از اشراف و دانش بسیار بالایی در حوزه آمایش سرزمینی برخوردارند کاملاً حامی این طرح هستند و اطمینان دارم با درایت و تدبیر ایشان، طرح آمایش سرزمینی، ورزش کشور را در ریل و مسیر تازه‌ای قرار خواهد داد.

شجیع در خاتمه در خصوص موضوعات مطرح شده در رابطه با مبلغ دریافتی در این طرح افزود: مجدداً تاکید می‌کنم قرارداد این طرح در زمان دولت دوازدهم منعقد و امضا شده و کمک علمی بنده در این طرح کاملاً داوطلبانه بوده و بنده با این شرط پذیرفتم به شرکت مشاور کمک کنم که موضوع عدم دریافت حق الزحمه از سوی بنده در قرارداد شرکت مشاور نیز درج شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد و اینکه افتخار می‌کنم به عنوان یکی از خادمان ورزش در حد بضاعتم به ورزش کشور کمک می‌کنم.