یک‌شنبه 15 مهر 1403

طرح روستاهای دارای بافت با ارزش در هفت روستای استان زنجان تهیه شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح روستاهای دارای بافت با ارزش در هفت روستای استان زنجان تهیه شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: طرح روستاهای دارای بافت‌های با ارزش به تعداد هفت روستا در سطح استان تهیه و هم‌اکنون این مهم برای روستای درسجین، قلعه و روستای قوزلو فاز یک، مصوب شده، برای روستای خورجهان در دست تهیه همچنین روستاهای انجلین، جزیمق و لار مصوب دفتر مرکزی بنیاد مسکن بوده که در صورت تامین اعتبار مطالعات مربوطه انجام خواهد شد.

رضا خواجه ای روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حفظ هویت فرهنگی و تاریخی روستا، رونق گردشگری و ایجاد درآمد پایدار در روستاها در احیا و بهسازی بافت با ارزش روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در روستاهایی که تحت عنوان بهسازی و احیای بافت باارزش مطرح شده به جهت معماری بومی احیاء شده و ساخت و سازها در آن چهارچوب‌ها انجام می‌شود.

این مسؤول ادامه داد: بافت کالبدی روستاهای استان ضمن برخورداری از ارزش های معماری همانند سادگی، دارای الگوهای بصری و زیبایی شناختی، انطباق با محیط طبیعی، هماهنگی با عملکرد زیستی و معیشتی، استفاده از مصالح بوم آورد و دانش بومی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان اظهار داشت: در این میان بافت کالبدی برخی از روستاهای استان به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص معماری، تاریخی و فرهنگی به عنوان میراثی ارزشمند و بجای مانده از نیاکان ما به شمار می رود که حفظ و نگهداری آن ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی اظهار داشت: از این رو، انجام اقدام مناسب برای بهسازی و حفظ ذخایر کالبدی و ثروت های فرهنگی موجود در این روستاها ضرورت می یابد، که خوشبختانه بنیاد مسکن استان در این زمینه موفق عمل کرده است.

خواجه ای افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی توسعه کالبدی روستاهای کشور با هدف حفاظت و احیای بافت کالبدی با ایده و راهکارهای نوین و صیانت از اصالت فرهنگی، تاریخی و کالبدی - فضایی روستاها، شناسایی، مطالعه، طراحی و اجرای طرح بهسازی بافت با ارزش را در دستور کار قرار داده است.

وی اضافه کرد: هدف اصلی طرح های بهسازی بافت با ارزش روستایی، زمینه سازی برای احراز هویت و فراهم کردن امکان نگهداری بافت ها و آثار ارزشمند معماری روستایی با احیای بافت کالبدی و با ایده و راهکارهای نوین برای تامین خواسته ها، افکار و شیوه جدید معیشت مردم و با احترام خاص به اصالت های کالبدی و ارتباطات اجتماعی موجود در روستاها است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان خاطرنشان کرد: برخی از سکونتگاه های روستایی به دلیل ویژگی های محیطی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارای غنایی شگرف در الگو و سبک معماری و هویت و فرهنگ معماری بوده اند، بنابراین باید با اجرای طرح های بهسازی ارزش این بافت ها حفظ شود.

*س_برچسب‌ها_س*