شنبه 14 مهر 1403

طرح شهید سلیمانی برای کنترل کرونا در زنجان اجرا می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح شهید سلیمانی برای کنترل کرونا در زنجان اجرا می‌شود

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواده محور با استفاده از ظرفیت "برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت" در استان اجرا می‌شود.

دکتر پرویز قزلباش شامگاه چهارشنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونای استان افزود: گام چهارم بسیج ملی با عنوان "طرح شهید حاج قاسم سلیمانی" با مشارکت درون بخشی، بین بخشی و بهره مندی از ظرفیت مشارکت‌های مردمی و بسیج در استان اجرا می شود.

وی اظهار داشت: اصلی ترین رویکرد این طرح محله محور بودن آن است که تلاش دارد با خانواده محوری مراقبت های لازم در هر محله انجام شود.

قزلباش با بیان اینکه محله محوری موجب می شود عموم مردم در مدیریت و کنترل بیماری نقش بیشتری را ایفا کنند، ادامه داد: با اجرای این طرح و تمرکز بر محلات و خانواده ها پوشش بهتری نسبت به کنترل ویروس کرونا انجام خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون روزانه بین 400 تا 500 بیمار مثبت سرپایی کرونایی در مراکز 16 ساعته این استان شناسایی می شوند که در صورت دریافت تست های سریع این تعداد به یکهزار نفر خواهد رسید.

قزلباش اظهار داشت: با این اقدام می توان روزانه یک‌هزار بیمار قطعی مبتلا به کرونا در استان را شناسایی کرد که بخش عمده ای از این افراد را می توان با قرنطینه تحت مراقبت و ایزوله قرار داد.

این مسؤول ادامه داد: طبق آخرین آمار ارائه شده 40 درصد مبتلایان که در منزل قرنطینه می شوند، امر مهم ایزوله بودن را رعایت نمی کنند چرا این افراد پس از بهبودی تدریجی تصور می کنند بیماری ندارند و بر این اساس در مناطق مختلف شهر همانند یک فرد عادی تردد می کند.

وی یادآورشد: همین افراد بی توجه به مسائل قرنطینه خانگی و تردد آنان از علل انتقال این ویروس به سایر افراد هستند و بر این مبنا از مجموع یکهزار بیمار کرونایی، 500 نفر به ایزوله شدن نیاز دارند که هر کدام از آنان نیز باید به مدت 10 تا 14 روز قرنطینه باشند که انجام این کار به مکانی با ظرفیت حدود پنج هزار نفر نیاز دارد.

قزلباش افزود: در صورتی که خواهان کنترل بیماری هستیم، توجه به مرکز ثقل اقدامات، شناسایی و منفک کردن بیمار از سایر افراد اهمیت زیادی دارد و از طرفی افراد آموزش های لازم را باید فرا گیرند.

این مسؤول ادامه داد: هدف اصلی این طرح شناسایی، ردیابی افراد و در نهایت ایزوله کردن مبتلایان و در صورت نیاز ارجاع آنان به مراکز بیمارستانی و سرپایی است که مراقبت و نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشت فردی و حمایت از مبتلایان و سالمندان و افراد پرخطر است که سه محور اصلی را شامل می شود.

وی با اشاره به بروز مشکلات احتمالی در اجرای این طرح و لزوم تامین منابع مالی آن ابراز امیدواری کرد، این مهم از سوی دولت محقق شود و علاوه بر آن خودروهای موردنیاز برای اجرای بهینه طرح، نیروی انسانی، تجهیزات و مهمانسراهای ادارات و ارگان ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گفته قزلباش استان، هم اکنون شهرهای زنجان، ابهر و خدابنده در وضعیت قرمز، خرمدره، طارم، سلطانیه و ماهنشان در وضعیت نارنجی و ایجرود در وضعیت زرد قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*