یک‌شنبه 8 مهر 1403

طرح ضربتی شهردار برای ترافیک / خیابان‌ها یکطرفه می‌شوند

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
طرح ضربتی شهردار برای ترافیک / خیابان‌ها یکطرفه می‌شوند

اقتصادنیوز: روزنامه اطلاعات هشتم مهرماه 1354 در گزارشی از آغاز طرح ضربتی شهردار برای ترافیک خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز، ترافیک مساله دیروز و امروز نیست و مدیریت آن به‌ویژه در زمان بازگشایی مدارس به دغدغه‌ای مهم‌تر بدل می‌شود. دولت چهاردهم هم یک جلسه در همین باره با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری در اواخر شهریور ماه برگزار کرد که در آن اقدامات و وظایف وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه تصمیم‌گیری در مورد ساعت کار ادارات و دستگاه‌های دولتی در هفته ابتدایی مهر، توقف عملیات عمرانی - خدماتی در مسیرهای منتهی به مدارس و اطراف آن در زمان اوج ترددها و ترافیک، اطلاع‌رسانی و تشویق مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی در هفته اول مهر، هماهنگی برای خدمات‌رسانی منظم و بدون اختلال در حرکت و جابه‌جایی‌ها با اتوبوس، تاکسی و مترو با افزایش ظرفیت ناوگان عمومی، ارائه مشوق جهت استفاده حداکثری از حمل و نقل عمومی و پیش بینی پارکینگ‌های موقت از جمله وظایف و اقدامات دستگاه‌های دولتی، وزارت کشور، صدا و سیما و شهرداری تهران عنوان شد.

اهمیت این موضوع تا حدی است که روزنامه اطلاعات در هشتم مهر ماه 1354 تیتر یک خود را به آن اختصاص داد. در بخشی از گزارش روزنامه اطلاعات آمده است: «رئوس طرح ضربتی شهرداری پایتخت برای ترافیک امروز مشخص شد. دایر کردن سرویس برای کارمندان، تغییر ساعات کار اعضای یکصد صنف، جمع آوری اتومبیل‌های قراضه و سختگیری نسبت به موتوسیکلت‌سواران از جمله مهمترین موارد طرح ضربتی شهرداری برای مقابله فردی با مشکلات کنونی ترافیک است. یک نسخه از این طرح را شهردار دیروز به هیات دولت و نسخه دیگری را به اعضای کمیسیون ترافیک انجمن شهر ارائه کرد. اعضای این کمیسیون حاضر نشدند درباره مشخصات آن تا روز شنبه که جلسه فوق‌العاده انجمن شهر تشکیل می‌شود اطلاعاتی بدهند اما در تماس با کسانی که در تدوین طرح شرکت داشته‌اند معلوم شد جلوگیری از هجوم یکباره همه طبقات به خیابان ها و نیز ممانعت از حرکت اتومبیل‌های قراضه هدف اصلی طرح ضربتی شهرداری گزارش شهردار موید این واقعیت است که وسیله عمومی کافی برای رفت و آمد ندارد و در نتیجه مردم برای حرکت در شهر، بناچار، و بر خلاف میل باطنی خود و مصلحت اقتصادی، اقدام به خرید اتومبیل کرده‌اند.».

در ادامه این گزارش نوشته شده است: «شهردار تقاضا کرده یا یکصد اتحادیه صنفی فروشندگان پارچه و جواهر فروش - بجای هفت صبح در ساعت 9 و 30 دقیقه از خانه خارج شوند و تنها به بیست اتحادیه مانند نوایان و قصابی‌ها اجازه داده شود تا از سپیده‌دم دکان‌های خود را باز کنند.

شهردار همچنین تقاضا کرد برای جلوگیری از دشواری ترافیک باید برای کارکنان دولت سرویس عمومی دایر شود تا از حرکت هزاران اتومبیل سواری شخصی و دولتی در سحرگاه به‌هنگام آغاز کار اداری و نیمروز در موقع ترک خدمت جلوگیری شود. در گزارش شهردار با اشاره به افزوده شدن روزانه هزار و صد اتومبیل به اتومبیل‌های موجود تهران، مسئله ورود اتومبیل‌های کهنه و قراضه از خارج و معاینه دقیق اتومبیل‌های قراضه موجود در سطح شهر مورد بحث قرار گرفته است.».

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
طرح ضربتی شهردار برای ترافیک / خیابان‌ها یکطرفه می‌شوند 2
طرح ضربتی شهردار برای ترافیک / خیابان‌ها یکطرفه می‌شوند 3