دوشنبه 7 آبان 1403

طرح‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی به کجا رسید؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
طرح‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی به کجا رسید؟

سخنگوی صنعت آب گفت: با کاهش بارش‌ها میزان استحصال سالانه آب تجدیدپذیر کاهش قابل توجهی داشته و برای جبران این کمبود پروژه‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی کشور در دستور کار است.

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب گفت: یکی از روش‌های بهره برداری ما از آب دریا پروژه‌هایی است که باید فرایند شیرین سازی و نمک زدایی را طی کنند که عمدتا در نوار ساحلی کشور به مصرف شرب می‌رسند و یا در بخش صنایع مصرف خواهند شد. حجم آبی که در حال حاضر نمک زدایی می‌شود و به مصرف بخش صنعت می رسد حدود 640 میلیون مترمکعب در سال است و حجمی از آب که به مصرف شرب می‌رسد بیش از 100 میلیون مترمکعب در سال است.

او افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از کشور دارای اقلیم خشک، نیمه خشک است، علی‌رغم دسترسی ما از جنوب به دریای عمان و خلیج فارس و از شمال به دریای خزر، این میزان از بهره برداری کافی نیست. از طرفی آب تجدیدپذیر کشور حاصل بارش ها، طی دهه‌های گذشته کاهش داشته و از 130 میلیون مترمکعب به 103 میلیون مترمکعب رسیده و منابع آب در اختیار هر ایرانی به دلیل تغییرات اقلیم کم شده است. علاوه بر این افزایش جمعیت را هم داشته ایم و سرانه آب تجدیدپذیر در طول زمان کم شده است.

بزرگ زاده در خصوص راهکار‌ها برای تامین نیاز آبی کشور گفت: نیاز داریم که از آب دریا در این زمینه استفاده کنیم که 5 ابرپروژه انتقال آب دریا در دستور کار قرار دارد.

او در تشریح این پروژه‌ها گفت: در یکی از این پروژه‌ها 130 میلیون مترمکعب آب از بندرعباس به استان‌های کرمان و یزد انتقال داده می‌شود که خط لوله آن کامل و فاز اول نمک زدایی آن نیز نصب شده و در حال بهره برداری است. اقدامات تکمیلی و فاز دوم آب شیرین کن این پروژه تا پایان سال تمام خواهد شد. خط دوم نیز از همین محل آبگیری خواهد کرد و 200 میلیون مترمکعب آب را برای به کرمان و یزد خواهد برد. 50 میلیون مترمکعب از این ظرفیت برای هر یک از دو استان برای مصرف شرب و 50 میلیون مترمکعب دیگر نیز به هر استان برای مصارف بخش صنعت اختصاص داده خواهد شد.

سخنگوی آب ادامه داد: خط سوم آب را به اصفهان خواهد برد و بخش اول آن در دست اجراست و پیشرفت بسیار خوبی داشته است. این خط آب را از خط اول که در حال بهره برداری است دریافت می‌کند و 70 میلیون مترمکعب را به اصفهان خواهد برد. این خط قدرت انتقال 200 میلیون مترمکعب آب را خواهد داشت. در خط چهارم آب از چابهار دریافت می‌شود و 50 میلیون مترمکعب به منطقه مکران و در مسیر 30 میلیون مترمکعب دیگر به شهر‌های بلوچستان و 100 میلیون مترمکعب هم به منطقه زاهدان، زابل و سیستان انتقال خواهد و در امتداد خط وارد استان‌های خراسان شمالی و رضوی می‌شود. خط پنجم آب را از بوشهر به استان فارس انتقال خواهد داد که آب صنعت را تامین خواهد کرد.

بزرگ زاده افزود: ظرفیت تمامی این طرح‌ها با مصارف ساحلی حدود یک میلیارد مترمکعب است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی