جمعه 7 اردیبهشت 1403

طرح واکسیناسیون خودروی در مشهد همه سالمندان را دربر می‌گیرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح واکسیناسیون خودروی در مشهد همه سالمندان را دربر می‌گیرد

مشهد - ایرنا - مسوول واکسیناسیون خودروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح واکسیناسیون خودروی تمام سالمندان بالای 60 سال زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی را شامل می‌شود.

امین مهری روز یکشنبه در حاشیه آغاز طرح واکسیناسیون خودروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر پایگاه واکسیناسیون خودروی در ساختمان زکریا در شهرک دانش و سلامت مشهد مستقر است که شمار این مراکز افزایش خواهد یافت.

وی گفت: این اقدام با هدف تکریم سالمندان بویژه برای افرادی که از نظر رفت و آمد و حضور در پایگاههای ثابت مشکل دارند، انجام شده است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون واکسیناسیون گروه سالمندان بالای 80 سال در مشهد و خراسان رضوی در حال انجام است که در روزهای آینده تلقیح واکسن کرونا به 75 ساله‌ها آغاز خواهد شد و طبق زمان‌بندی و اولویت‌های انجام شده به ترتیب همه گروههای سنی، زیر پوشش آن قرار می‌گیرند. وی گفت: در قالب واکسیناسیون خودروی ابتدا احراز هویت و کارت واکسن برای فرد صادر می‌شود و بعد از تزریق، مشخصات در سامانه سینا ثبت می‌شود. وی تب و لرز، بدن درد و سردرد را از عوارض احتمالی بعد از تزریق واکسن کرونا عنوان کرد و افزود: افرادی که واکسن زده‌اند در صورت مشاهده این علائم می‌توانند قرص استامینوفن و ناپروکسن مصرف کنند و اگر علائم شدیدتر شد حتما باید به پزشک مراجعه کنند. وی مصرف مایعات زیاد برای پیشگیری از سرگیجه و در صورت درد در محل تزریق، انجام کمپرس آب سرد به مدت 24 ساعت و پس از آن انجام کمپرس گرم را توصیه کرد.

80 درصد جمعیت 6 میلیون و 870 هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت جام خدمات‌رسانی می‌شود.

بر اساس آخرین اخبار رسمی تاکنون 2 میلیون و 640 هزار و 670 نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 283 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در 24 ساعت گذشته تعداد جانباختگان این بیماری در کشور به 74 هزار و 524 نفر رسیده است.

همچنین تاکنون 2 میلیون و 92 هزار و 381 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*