شنبه 1 اردیبهشت 1403

طرح وزارت دفاع عراق برای تامین امنیت مرز با سوریه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح وزارت دفاع عراق برای تامین امنیت مرز با سوریه

بغداد - ایرنا - وزیر دفاع عراق از برخورداری گروه تروریستی داعش از سلاح های پیشرفته و حمایت برخی طرف ها از این گروه خبر داد و گفت که وزارتخانه متبوعش طرح بزرگی برای تامین امنیت مرز عراق با سوریه دارد.

به گزارش ایرنا، «جمعه عناد سعدون الجبوری» وزیر دفاع عراق در گفت وگو با شبکه خبری «العراقی» تصریح کرد: تعداد عناصر داعش در عراق اکنون بین یکهزار تا دو هزار نفر است. داعش نیروی هوایی توپ و تانک ندارد و با مسلسل سنگین (12 میلی متر یا 14 و نیم) می جنگد، اما این گروه دارای سلاح های تک تیرانداز پیشرفته و حرارتی است و عراق تاکنون به دلیل این سلاح ها تلفات می دهد.

وی افزود: عراق در حال عقد قرارداد با طرفی برای خرید سلاح های تک تیراندازی پیشرفته است و این سلاح به زودی وارد عراق می شود.

سعدون الجبوری گفت: داعش یک گروه جهانی است که در اروپا، افغانستان و جنوب شرقی آسیا می جنگد و طرف هایی هستند که از آن حمایت می کنند و آنها توانستند اسلحه های پیشرفته را به داعش برسانند و اگر 50 سلاح تک تیراندازی هم داشته باشد، تعداد کمی نیست و با وجود این، ما اقداماتی برای مقابله با آنها داریم.

وی در مورد تاثیر بحران اقتصادی در مسلح کردن ارتش عراق گفت: در واقع، این مسئله عراق و کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است. ما در ازای نفت، قراردادهای تسلیحاتی داریم و در این مسیر گام برداشته ایم. عراق یک کشور ثروتمند است. ما پول و نفت داریم و دارای ذخایر جهانی هستیم، اما قیمت نفت اخیرا افت کرده و همه گیری کرونا از نظر اقتصادی بر کل جهان تاثیر گذاشته است.

وزیر دفاع عراق به وضعیت امنیتی در مرز سوریه پرداخت و تصریح کرد: ما نگران هستیم... اوضاع سوریه شکننده است و بسیاری از سازمان ها و گروه های تروریستی وجود دارند، اما ما شروع به ایجاد سیستمی بازدارنده کرده ایم که شامل کشیدن سیم های خاردار، فنس کشی و ایجاد برج های دیده بانی است که ارتفاع هریک از آنها به 12 متر می رسد و مجهز به دروبین های حرارتی برای تامین امنیت بیش از 153 کیلومتر از مرز سوریه است و اگر این موانع بازدارنده را کامل کنیم، مرزهای سوریه را کاملا ایمن خواهیم کرد.

وی افزود: ما ایمن سازی مرزهای سوریه را براساس اولویت در دستور کار داریم زیرا منطقه بین القائم و ربیعه که در آن داعش، القاعده و سایر سازمان ها فعالیت می کنند، خطرناک ترین محدوده است؛ در حالی که منطقه حدفاصل بین القائم و الولید خطر کمتری دارد و اکنون در تلاش هستیم امنیت مرز 3 هزار و 600 کیلومتری را تامین کنیم.

سعدون الجبوری ادامه داد: ما دوربین های حرارتی خریداری کردیم که برخی با برد 10 کیلومتر و برخی با برد 4 کیلومتر است و دیروز 100 دوربین حرارتی دریافت کردیم.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود همچنین درباره گلوله باران مکرر اراضی شمال عراق توسط ارتش ترکیه گفت که ترکیه از شرایط عراق و سرگرم بودن آن به بیرون راندن داعش بهره برداری کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*