پنج‌شنبه 7 تیر 1403

طرز تهیه خورش آلبالو با کوفته قلقلی، خورش خوشرنگ و خوشمزه فصل

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
طرز تهیه خورش آلبالو با کوفته قلقلی، خورش خوشرنگ و خوشمزه فصل

خورش البالو با کوفته قلقلی یکی از خورشت‌های اصیل ایرانی است که از ترکیب آلبالو با کوفته قلقلی تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه است.

فرارو خورش‌ها از غذا‌های اصیل و پایه ثابت سفره‌های غذای ایرانی هستند که تنوع بسیاری دارند. در شهر‌های مختلف ایران خورش‌ها را به سبک‌ها و روش‌های گوناگون طبخ می‌کنند. خورشت آلبالو یکی از انواع خورش‌های سنتی است که در نقاط مختلف کشور نیز با روش‌های متفاوت تهیه می‌شود. طبخ این خورش بیش‌تر در فصل بهار و تابستان و با رسیدن میوه آلبالو رونق پیدا می‌کند. آلبالو سرشار از ویتامین c و املاح معدنی، سدیم، منیزیم، مس، روی و پتاسیم است. آلبالو همچنین دارای آنتی اکسیدان است و در خون‌سازی نقش بسیار مهمی برای بدن دارد. اگر دنبال تنوع در سبک غذایی خود و خانواده هستید، پیشنهاد ما به شما پخت این خورشت خوشرنگ، خوشمزه و سرشار از ویتامین است. اگر دوست دارید خورش آلبالوی خوشمزه را با روشی آسان و در مدت زمان کمی در منزل درست کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده: 200 گرم پیاز متوسط: 2 عدد آلبالو بدون هسته: 1 پیاله متوسط رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری نمک، زردچوبه و شکر: به میزان لازم روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این خورش خوشمزه ابتدا 1 عدد پیاز را رنده کنید و آب اضافه آن را بگیرید، سپس پیاز رنده شده را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و مقداری نمک و زردچوبه روی گوشت بریزید. گوشت را ورز بدهید تا با پیاز و ادویه کاملا مخلوط شود، سپس کوفته قلقلی درست کنید و کنار بگذارید. پیاز بعدی را پوست و خرد کنید و همراه با مقداری روغن داخل یک قابلمه مناسب بریزید و اجازه بدهید پیاز کمی نرم و سبک شود، سپس کوفته قلقلی‌ها را به پیاز اضافه کنید و مقداری زردچوبه بریزید. اجازه بدهید کوفته‌ها حدود 5 دقیقه با پیاز داغ تفت بخورد، سپس رب گوجه را اضافه کنید و 1 دقیقه رب را داخل روغن و پیاز تفت بدهید. در مرحله بعدی آلبالو‌های بدون هسته را اضافه کنید و کمی نمک و شکر روی آن بریزید. در آخر 1 لیوان آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید. حدود 1 ساعت زمان بدهید تا خورش بپزد و جا بیفتد. در این مرحله خورش آلبالوی خوشمزه شما آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با کته زعفرانی سرو کنید، نوش جان.

نکات مهم 1 این مقدار مواد برای خورش به اندازه دو یا سه نفر کافی است. برای تعداد بیشتر باید مواد را به همان نسبت دو برابر کنید.

2 معمولا وقتی صحبت از گوشت قرمز می‌شود، بیشتر از مضرات آن گفته می‌شود؛ اما همان‌طور که می‌دانید گوشت قرمز حاوی میزان بالای پروتئین و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن است. همچنین دارای میزان قابل توجهی از امگا 3 و دارای منبع غنی از آهن است و برای پیشگیری از کم‌خونی بسیار موثر است. آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B است. این گروه از ویتامین‌ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری هستند. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مهم این است که به میزان مناسب مصرف شود و مصرف 1 الی 2 بار در هفته برای بدن بسیار مفید است. اگر در تهیه گوشت چرخ کرده از گوشت گوسفند استفاده می‌کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که گوشت گوسفند در فرآیند پخت آب می‌شود؛ بنابراین باید اندازه کوفته‌ها را بزرگ‌تر کنید. توصیه می‌کنیم برای تهیه کباب از گوشت چرخ کرده مخلوط گوساله و گوسفند استفاده کنید.

3 اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

از دست ندهید

طرز تهیه خورش آلبالو با کوفته قلقلی، خورش خوشرنگ و خوشمزه فصل

طرز تهیه کیک زردآلو با کرم مخصوص، یک عصرانه خاص و خوشمزه 

لیموناد سبز، یک لیوان شربت خنک تابستانی

ده کار وحشتناکی که ویپ با بدن شما انجام می‌دهد