یک‌شنبه 17 تیر 1403

طرز تهیه مربای زردآلو، مربای خوشمزه فصل تابستان

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
طرز تهیه مربای زردآلو، مربای خوشمزه فصل تابستان

مربای زردآلو یکی از انواع مرباهای خوشمزه فصل تابستان است که رنگ و رخ زیبایی دارد و می‌توانید آن را با روشی ساده در منزل تهیه کنید.

فرارو مربا یکی از خوراکی‌های خوشمزه و پر طرفداری است که از دیرباز روش مناسبی برای نگهداری طولانی مدت میوه بوده است. مربا در سفره صبحانه جایگاه ویژه‌ای دارد که معمولا همراه با کره یا خامه سرو می‌شود. مربا‌ها انواع گوناگونی دارند که از ترکیب شکر با میوه‌های گوناگون تهیه می‌شوند. مربای زردالو یکی از انواع مربا‌های میوه‌ای است که با فرارسیدن فصل تابستان و آمدن میوه زردالو به بازار می‌توانید آن را درست کنید. این مربا علاوه‌بر طعم عالی دارای ظاهر بسیار زیبایی است و می‌توانید از آن هم برای سرو صبحانه در کنار کره و هم برای تزیین کیک و دسر استفاده کنید. اگر دوست دارید این مربای زردالوی خوشمزه و خوشرنگ را همراه با ما در منزل درست کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

زردآلو سفت: 1 کیلو شکر: 1 کیلو تخم زردآلو زعفران دم کرده غلیظ: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای درست کردن این مربای خوشمزه ابتدا زردالو‌ها را از وسط باز کنید و هسته‌های زردآلو را بیرون بیاورید. زرد آلو‌ها را داخل قابلمه مناسب بریزید و به صورت لایه به لایه شکر روی زردآلو‌ها بریزید. حالا قابلمه را داخل یخچال بگذارید تا 24 ساعت بماند و آب بیندازد. روز بعد قابلمه مربا را روی حرارت اجاق گاز بگذارید و شعله را زیاد کنید تا مربا کم کم جوش بیاید. از لحظه‌ای که مربا جوش آمد، زمان بگیرید. مربا باید 20 دقیقه با حرارت متوسط رو به بالا بجوشد. مربا در حین جوشیدن کف می‌کند، حتما کف‌های روی مربا را بردارید، چون کف به میوه می‌چسبد و درنهایت ظاهر زشتی به مربای شما می‌دهد، پس سعی کنید حتما تمام کف‌های روی مربا را جمع کنید. هسته‌های زردآلو را بشکنید و پوست روی تخمه زردآلود را بردارید و تخم زردآلو‌ها را به صورت خلالی خرد کنید و در آخر پخت مربا داخل قابلمه بریزید. زعفران دم کرده غلیظ را هم به مربا اضافه کنید، سپس اجاق گاز را خاموش کنید. اجازه بدهید مربا کاملا خنک شود، سپس مربا را داخل شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید، نوش جان.

نکات مهم 1 اجازه ندهید مربا بیشتر از 20 دقیقه بجوشد. جوشیدن زیاد مربا را درنهایت سفت و بدرنگ می‌کند.

2 مربای زردآلو نیازی به اضافه کردن جوهر لیمو و آب لیمو ندارد.

3 یکی از راه‌های تشخیص جا افتادن و آماده بودن مربا این است که یک قاشق از شیره مربا را توی یک پیاله یا نعلبکی بریزید و آن را کنار بگذارید تا سرد شود. بعد نعلبکی را بچرخانید، اگر شیره غلیظ بود و به‌راحتی توی ظرف تکان نمی‌خورد؛ یعنی مربای شما جا افتاده و آماده است.

4 برای جلوگیری از خشک شدن و کپک زدن مربا بهتر است به اندازه‌ای شیره توی شیشه مربا بریزید که کاملا سطح میوه را بپوشاند.

5 شیشه‌هایی را که برای مربا انتخاب می‌کنید باید حتما خشک و تمیز با درب فلزی باشند تا مربا با گذشت زمان کپک نزد.

6 همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای 1 قاشق چای‌خوری زعفران 2 قاشق سوپ‌خوری آب جوش و 2 تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد. زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

از دست ندهید

طرز تهیه مربای زردآلو، مربای خوشمزه فصل تابستان

چگونه سلامت روده خود را ظرف مدت 30 روز مجددا احیا کنید

طرز تهیه هات داگ خانگی، یک ساندویچ سالم و خوشمزه برای عاشقان فست فود

کیک آلبالو را با این روش خاص درست کنید!