سه‌شنبه 10 مهر 1403

ظرفیت دهیاران و شوراها برای پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع مورد استفاده قرار گیرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ظرفیت دهیاران و شوراها برای پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع مورد استفاده قرار گیرد

زنجان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: استفاده از ظرفیت دهیاران، شوراها و جوامع محلی در پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع، بسیار ضروری و مورد تاکید است زیرا طبق بررسی‌های انجام شده، عامل 90 درصد آتش‌سوزی‌ها انسانی است.

خلیل آقاجانلو روز شنبه در جلسه مدیریت بحران منابع طبیعی استان زنجان اظهار داشت: آتش‌سوزی‌ها گاه به صورت سهوی و یا عمدی صورت می‌گیرد که با اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی در مناطق بحرانی می‌توان آمار آتش‌سوزی را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

وی با اشاره به لزوم توجه به پیشگیری از آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها، خاطرنشان کرد: تمام گشت‌ها و نیروهای این اداره کل در تلاش هستند تا هنگام بروز آتش‌سوزی در کمترین زمان در محل حضور یافته و آتش را مهار کنند.

آقاجانلو افزود: با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان هزینه و خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی در منابع طبیعی را به حداقل رساند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به حریم راه‌ها به‌ویژه جاده طارم، گفت: کاهش آتش‌سوزی در این منطقه، همکاری مسؤولان امر را می‌طلبد.

آقاجانلو اظهار داشت: کوچکترین سهل‌انگاری موجب آتش گرفتن سطح وسیعی از اراضی ملی و خدادادی می‌شود که به منظور جلوگیری از این موضوع باید اطلاع‌رسانی به کشاورزان، جوامع محلی و گردشگران در اولویت قرار گیرد.

مساحت مراتع زنجان، یک میلیون و 235 هزار هکتار است

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز گفت: مساحت کل جنگل‌های طبیعی این استان 70 هزار هکتار بوده و مساحت مراتع استان نیز یک میلیون و 235 هزار هکتار است.

سرهنگ رضا مهدیون اظهار داشت: همه‌ساله از اواسط خرداد تا اواخر مهرماه، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها افزایش می‌یابد این امر توجه به موضوع پیشگیری از حریق را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز به دلیل بارش‌های خوب بهاری و به تبع آن افزایش پوشش گیاهی و افزایش دما طی روزهای گذشته، این امکان متصور است که شاهد وقوع آتش‌سوزی در مراتع باشیم.

مهدیون افزود: مناطق بحرانی به مناطقی گفته می‌شود که از نظر موقعیت و شرایط طبیعی، پوشش گیاهی و جنگلی در راستای توسعه راه‌ها، وجود اراضی کشاورزی و مباحث گردشگری بیشتر در معرض آتش‌سوزی قرار می‌گیرند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: شخم و تصرف اراضی، دام غیرمجاز و آتش‌سوزی به ترتیب سه عامل اصلی در تخریب منابع طبیعی در سال گذشته بود.

وی اظهار داشت: سال گذشته 414 مورد وصول گزارشات مردمی از طریق سامانه 1504 ثبت شده است.

مهدیون خاطرنشان کرد: سال گذشته 49 فقره توقیف چوب آلات جنگلی و پیشگیری از قاچاق چوب صورت گرفته است.

مهدیون، آمار اخراج دام غیرمجاز توسط یگان حفاظت در در سال گذشته را 168 مورد خواند و افزود: قلع و قمع و رفع تصرف اراضی ملی 112 مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال 97 افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از اعتبارات صندوق توسعه ملی به منظور تامین نیروهای گشت و حفاظت، استفاده شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی زنجان گفت: پیگیری تامین تجهیزات انفرادی اطفای حریق (لباس، کفش، دستکش، قمقمه، بیل و آتش‌کوب) از سازمان و از اعتبارات یگان، اقدامات اولیه برای انعقاد قرارداد نیروهای دیده‌بان در جهت اطفای حریق، تهیه لیست نیروهای کشیک و گشت پیشگیری و اطفای حریق در اداره کل و شهرستان‌ها، پاسخگویی 24 ساعته به سامانه امداد جنگل و مرتع (سامانه 1504) جهت اخذ گزارشات مردمی از اقدامات نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای پیشگیری و کنترل آتش‌سوزی است.

وی افزود: پیگیری تشکیل کلاس‌های آموزشی و ترویجی با جوامع بهره‌بردار محلی در سطح روستاهای مناطق حساس و بحرانی، مکاتبه با جهاد کشاورزی مبنی بر توجیه کشاورزان نسبت به عدم آتش‌سوزی بقایای کشاورزی، مکاتبه با محیط زیست مبنی بر تغییر فصل شکار و یا اتخاذ تمهیدات لازم در این خصوص، مکاتبه با راهداری به منظور پاکسازی حاشیه و حریم جاده‌ها، مکاتبه با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای اخذ اعتبار لازم در خصوص اطفای حریق، تشکیل شورای حفاظت ویژه اطفای حریق و برگزاری 2 جلسه با 30 مصوبه، برنامه‌ریزی تهیه و پخش بروشور در راستای حفاظت از منابع طبیعی و ملی استان، برنامه‌ریزی تهیه و پخش کلیپ‌های آموزشی برای پیشگیری از حریق با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌ها، برنامه‌ریزی برگزاری مانور اطفای حریق استانی و جذب همیاران طبیعت نیز بخش دیگری از اقدامات پیشگیرانه در سال گذشته است.

*س_برچسب‌ها_س*