پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

عبور از تحریم‌ها در نیروگاه نکا / تولید قطعات نیروگاهی با توان داخلی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عبور از تحریم‌ها در نیروگاه نکا / تولید قطعات نیروگاهی با توان داخلی

ساری - ایرنا - نیروگاه شهید سلیمی نکا بیش از یک دهه است که برای تعمیر و نگهداری تجهیزات و تولید قطعات مورد نیاز به خودکفایی لازم رسیده و نیازی به توان فنی و دانش کارشناسان و مهندسان خارجی ندارد. موفقیتی که با تلاش مهندسان داخلی رقم خورده و تحریم‌ها علیه ایران را برای این مجتمع مهم نیروگاهی بی‌اثر کرده است.

به گزارش ایرنا، موانع ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران طی سال‌های اخیر هرچند که در بسیاری از بخش‌ها چالش‌هایی را برای جامعه ایجاد کرد، اما در موارد متعددی نیز سبب شد که موفقیت‌هایی به دست آید و توان نیروهای داخلی برای رفع نیازها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. یکی از این موفقیت‌ها در نیروگاه شهید سلیمی نکا قابل مشاهده است. جایی که حدود یک دهه است از حضور مهندسان خارجی برای اقدامات مربوط به نگهداری و همچنین خرید تجهیزات و قطعات خارجی بی‌نیاز شده است.

این مجتمع نیروگاهی از چهار واحد 440مگاواتی بخار، 2 واحد سیکل ترکیبی گازی با قدرت اسمی 137.5 مگاوات، یک واحد بخار دیگر با قدرت 160 مگاوات و 2 واحد 9.5 مگاواتی توربواکسپندر تشکیل شده است. اما فعالیت این واحدها وابستگی اساسی و زیادی به روند تعمیر و نگهداری دارد. به طوری که واحدهای بخار نیروگاه پس از هر 25 هزار ساعت کارکرد به تعمیرات نیمه‌اساسی نیاز دارند و پس از 50 هزار ساعت کارکرد نیز تعمیرات اساسی آن‌ها ضروری است.

طبیعتا برای انجام تعمیرات به دانش فنی و تخصصی و همچنین تجهیزات خاصی نیاز است که تا اواخر دهه 80 بخش مهمی از این اقدامات به خارج از کشور وابسته بود. اما با تلاش متخصصان و مهندسان این نیروگاه، اکنون سال‌هاست که تعمیر و نگهداری مجموعه تقریبا به طور کامل با دانش و توان فنی داخلی انجام می‌شود.

طبق آخرین آمارها نیز از ابتدای سال جاری تا کنون یعنی طی کمتر از پنج ماه نزدیک به پنج هزار و 200 قطعه نیروگاهی توسط متخصصان این مجموعه تولید شد.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار و 195 قطعه نیروگاهی با مشارکت و تلاش متخصصان نیروگاه شهید سلیمی نکا و شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی و بازسازی شد.

حسینعلی تازیکی اظهار کرد: متخصصان نیروگاه شهید سلیمی در شرایط سخت و طاقت‌فرسای تابستان ضمن تولید انرژی حیاتی برق برای آسایش هموطنان توانستند با تلاش، پیگیری و تکیه بر همت سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان با بومی‌سازی و بازسازی قطعات گام مؤثری برای تامین قطعه‌های مورد نیاز واحدهای این نیروگاه بردارند که این امر موجب پایداری و تقویت واحدهای تولید برق در نیروگاه شد.

وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد این قطعات از طریق مهندسی معکوس بومی‌سازی شد و مابقی این قطعات در نیروگاه بازسازی شدند. در این فرآیند از ابتدای امسال تاکنون 142 نوع قطعه بومی‌سازی شده است.

به گفته این مسئول تعداد قطعات بومی‌سازی شده در نیروگاه نکا افزون بر 80 هزار مورد است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا خاطرنشان کرد: طی 10 سال گذشته و از زمان تحریم‌های ظالمانه تاکنون بیش از دو هزار نوع و بالغ بر 80 هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه نکا در داخل کشور بومی‌سازی شده است. در واقع امروز می‌توان گفت که نیروگاه شهید سلیمی نکا قطب ساخت داخل قطعات صنایع شمال کشور و یکی از نیروگاه‌های پیشرو در بومی‌سازی قطعات نیروگاهی در کشور است.

این داده‌ها نشان می‌دهند تولید قطعات فنی و نیروگاهی در این مجموعه طی سال‌های اخیر به روندی جاری و دائمی تبدیل شده است. اسفند پارسال نیز واحد یک گازی و واحد بخار بلوک سیکل ترکیبی نیروگاه شهید سلیمی نکا با توان مهندسان این مجموعه تعمیر شد.

تعمیرات اساسی شامل اقداماتی پیچیده و تخصصی مانند بهینه‌سازی توربین فشار ضعیف، ژنراتور و بویلر، ترمیم عایقهای بویلر و تمیزکاری لوله‌های کندانسور اصلی و فرعی و کولرهای آب سرویس، بازدید و تمیزکاری، تست و تنظیم، شست‌وشو، تعویض و انجام برخی اقدامات تخصصی دیگر می‌شود.

ظرفیت تولید برق در واحدهای بخار این نیروگاه یکهزار و 760 مگاوات و با احتساب واحدهای سیکل ترکیبی و توربین‌های انبساطی 2 هزار و 214 مگاوات است. نیروگاه شهید سلیمی نکا در ساحل دریای خزر و 25 کیلومتری شمال شهر نکا از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های بخار کشور است که از پنج واحد بخار، دو واحد گازی و دو واحد توربواسکپندر تشکیل شده و مجموعا 2 هزار و 214 مگاوات توان اسمی تولید برق آن است و نقش تعیین‌کننده‌ای در پایداری شبکه برق دارد.

برچسب‌ها

عبور از تحریم‌ها در نیروگاه نکا / تولید قطعات نیروگاهی با توان داخلی 2
عبور از تحریم‌ها در نیروگاه نکا / تولید قطعات نیروگاهی با توان داخلی 3