سه‌شنبه 3 مهر 1403

عراقچی: در همه دیدار‌ها در نیویورک بر ضرورت مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید کردیم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
عراقچی: در همه دیدار‌ها در نیویورک بر ضرورت مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید کردیم

سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان که اکنون در نیویورک حضور دارد در گفت‌وگویی با شبکه سوم سیما در خصوص دیدار‌های انجام شده در جریان این سفر گفت: هر دو روز کاری رئیس جمهور در نیویورک بسیار پرکار و شلوغ بود و مجموعه‌ای از دستورکار‌های مختلف در برنامه آقای رئیس جمهور دیده شده است. روز گذشته سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس سران و برای آینده را داشتیم و امروز هم سخنرانی اصلی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل را داریم.

وی ادامه داد: روز گذشته آقای پزشکیان گفتگویی با شبکه cnn داشتند و امروز با الجزیره انگلیسی مصاحبه دارند. دیدار‌های دسته جمعی با برخی از مدیران رسانه‌های آمریکایی و نمایندگان ادیان ابراهیمی از مسیحیان، یهودیان و مسلمانانی که در آمریکا حضور دارند نیز در برنامه بوده است.

عراقچی افزود: همین الان هم آقای پزشکیان دیدار دیگری با برخی از علمای شیعه در آمریکا دارند. در کنار این برنامه‌ها هم دیدار‌های دوجانبه به صورت سلسله وار در حال انجام شدن است و با سران کشور‌های مختلف دیدار داشتند. مثلا روز گذشته با آقای ملک عبدالله اردن، روسای جمهور سوئیس، فنلاند و رئیس شورای اروپا و البته دیدار‌های دیگری که در اخبار و رسانه‌ها نیز منعکس شده برگزار شده است.

وی ادامه داد: در همه دیدار‌هایی که چه آقای پزشکیان و چه بنده انجام دادم بر ضرورت مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه و الان به لبنان تاکید شده است. همچنین به طرف‌های مقابل تبعات این اقدامات گوشزد شده است. امروز صبح به وقت نیویورک هم با وزیر امور خارجه ایتالیا ملاقاتی داشتم و به وی گفتم که این جنگ در جنوب لبنان تبعات بسیار سنگینی می‌تواند داشته باشد و مسئولیت آن متوجه کسانی است که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

عراقچی تاکید کرد: اگر آنها نتوانند اقدامی برای جلوگیری از این جنگ کنند و از گسترش آن جلوگیری کنند باید کلیه مسئولیت و عواقب آن را بر عهده بگیرند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: همانطور که می‌دانید این مذاکرات هیچ وقت قطع نشده است و در دوران دولت گذشته هم این مذاکرات با فراز و نشیب‌های خودش ادامه داشت و شهید امیرعبداللهیان و آقای باقری کنی این مسئولیت را بر عهده داشتند و الان هم گفتگو‌هایی که ما با اعضای برجام و طرف‌های اروپایی داریم این است که چگونه می‌توان این مذاکرات را احیا کرد تا به اهداف خود برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برجام بر اساس فرمولی نوشته شده است که اساس آن بر اعتماد میان طرف‌های مقابل بوده و ما به دنبال این هستیم که با ابزار‌ها و مسیر‌های کاملاً شرافتمندانه این مسیر را ادامه دهیم. مهر سال آینده پایان قطعنامه 2231 است که می‌تواند پنجره‌ای را به روی ما باز می‌کندکه باید بتوانیم از آن استفاده کنیم به نحوی که منافع جمهوری اسلامی ایران و منافع مردم با حفظ عزت کشور تامین شود.