پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

عزیزی خادم: فوتبال ملی ما با یک تساوی، خاکستر بر باد رفته می‌شد / فضا را برای باشگاه‌ها باز کرده‌ایم

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
عزیزی خادم: فوتبال ملی ما با یک تساوی، خاکستر بر باد رفته می‌شد / فضا را برای باشگاه‌ها باز کرده‌ایم

رئیس فدراسیون فوتبال گفت که تیم ملی کشورمان با یک تساوی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022، تبدیل به خاکستر بر باد رفته می‌شد.

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، شهاب‌الدین عزیزی خادم در آیین تجلیل از سرمربیان ادوار تیم‌های ملی و 20 سالگی کانون مربیان گفت: فدراسیون فوتبال به هر صورت دو کارکرد دارد که یکی بحث تیم‌های ملی است. شما خودتان اشراف دارید که مسائل تکنیکی و فنی است. کارهای نگاه و گفتمان توسعه‌محور آن نیز در حال انجام است. فدراسیون با نگاهی کاملا عادلانه و توازنی، در این مسیر قدم برمی‌دارد که نگاه ما یک‌جانبه نیست؛ بلکه نگاهی کامل و وسیع با پرهیز از نگاه موازی است.

«سعی کردیم نگاه سیاسی، گروهی و خطی را در فدراسیون فوتبال کنار بگذاریم.»، وی ضمن بیان این جمله تصریح کرد: فوتبال یک اعتبار بزرگ ملی است و همه خودمان را موظف و مکلف می‌دانیم که آسیبی به آن وارد نشود. امروز موفقیت‌های بزرگی علی‌رغم تحریم و کرونا در فوتبال رقم خورده است. نتایج متناسب با شأن و شخصیت فوتبال ملی نبود، اما امروز فوتبال ملی صاحب اعتبار و ارزش است و این مدیون تک تک زحمات شما عزیزان در حوزه بانوان و آقایان است. نتایج این روزهای تیم ملی گواه همین سخنان است. ما سریع‌ترین صعود فوتبال ملی را به جام جهانی در تاریخ فوتبال‌مان شاهد هستیم.

نامه باشگاه استقلال به عزیزی‌خادم: لطفا VAR را بیاورید!

رئیس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: باید در ابتدا به خودم توصیه کنم و دیگر دوستان هم بدانند همانطور که در قرآن کریم به وضوح آمده است ذات انسان فراموشی است. اگر خودشان را جای دیگران بگذارند و نگاهی عدالت‌محور داشته باشند، متوجه می‌شوند که در شش ماه گذشته فوتبال کشور در چه جایگاهی بوده است. فوتبال ملی ما ممکن بود با یک تساوی، هم جام جهانی و هم جام ملت‌های آسیا را از دست بدهد و تبدیل به یک خاکستر بر باد رفته می‌شد، اما امروز کجای کار قرار دارد؟

عزیزی خادم در ادامه اظهار داشت: در حصول این نتایج و این وضعیت، عزیزی خادم کمترین نقش را داشت. اول لطف الهی و کمک همه عزیزان، حتی همراهی شما دوستان گرامی را شاهد بودیم. روز اول می توانستیم یک مربی بیاوریم، اما سریع‌ترین صعود به جام جهانی در حال رخ دادن است. در جلسه‌ای که با رئیس فدراسیون کره جنوبی داشتم، او اعلام کرد نزدیک به 130 میلیون دلار هزینه برای تیم ملی این کشور صورت گرفته است. کشوری که میزبان المپیک و جام جهانی بوده است و زیرساخت‌های آن با ما کاملا متفاوت است. باید با همیاری در کنار هم، فوتبال ملی را به جایگاه اصلی‌اش برسانیم و در این راه هیچ خللی در اراده ملی ایجاد نشود. فوتبالی که امروز همه درهایش باز و مشتاق است. باید رفتارمان مبتنی بر مشتاقانه باشد.

وی درباره تبلیغات محیطی خاطر نشان کرد: ما جلسات متعددی داشتیم. همانطور که در برنامه های انتخاباتی ما بود، برای اینکه نگاه حرفه‌ای به فوتبال داشته باشیم، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و یک قدم بزرگ را در این زمینه برداشتیم و به این قدم افتخار هم می‌کنیم. بر عهدی که بستیم پایبندیم. فوتبال ملی از انحصار بری است و برای همه است. امروز بعد از دهه‌ها اولین بار است که بحث‌های حاشیه‌ای وجود داشته است. امروز فضا را کاملا منطبق و برنامه‌ریزی شده و فضا را برای باشگاه‌ها باز کرده‌ایم. شاید این اتفاق باید 20 سال پیش می‌افتاد که این مسئله اصلا به من مربوط نیست. نگاهی که وظیفه حرفه‌ای خودم است و مانند بعضی‌ها نیستم که در تاریکی، پشت مسائل شرعی و اعتقادی می‌روند. اعتقاد و مسائل شرعی سر جای خودش و مسائل حرفه‌ای سر جای خود. فوتبال ملی باید به سوی استانداردها برود.

رئیس فدراسیون با اشاره به عقد تفاهم‌نامه بین فدراسیون فوتبال ایران و قطر خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه همکاری بین فدراسیون‌های ایران و قطر امضا شد و ظرف یکی دو ماه آینده، این تفاهم‌نامه به قرارداد تاریخی تبدیل خواهد شد که یک بخش آن، آموزش و داوران است. ما سعی داریم دیپلماسی را در بالاترین سطح ممکن نگه داریم. همچنین برای هزینه‌های VAR، هر نفر باید چیزی حدود 10 هزار یورو باید تیم داوری ما هزینه بدهند و بیانیه هم دادند. 40 داور ما باید بروند و اگر نروند، حذف‌شان می‌کنند. مسئولیت این کار با چه کسی است؟ متأسفانه جامعه فوتبال هم بعضی جاها سکوت می‌کند.

وی در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: 15 شرکت در استاندارهای فیفا بودند و گفتند غیر از 15 تا نمی‌توانی برداری. 14 تا از آنها نمی‌آمدند. برای چه این شرکت آمده؟ برای چهار بازی که بتوانیم داورها را آموزش بدهیم. بعد از آنهم بتوانیم این فضا را ایجاد کنیم که ببینیم خدمات آن درست است. همچنین فوتبال بانوان علی‌رغم مشکلاتی که از قبل بوده و حاضر نبودند در این مسیر قدم بردارند، حالا ملی‌پوشان بانوان کشورمان برای اولین بار به مسابقات جام ملت‌ها راه پیدا کرده‌اند و دارای پرواز اختصاصی هستند. به نظرم بهترین گفتار ما، عملکردمان است و همه باید یاد بگیریم به ایران افتخار کنیم.

نامه آجورلو به عزیزی خادم درباره به سنگ‌اندازی سازمان لیگ و اشتباهات داوری علیه استقلال

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: روز گذشته (شنبه) جلسه‌ای با سجادی داشتیم که جا دارد از ایشان به‌خاطر اینکه همیشه در کنار ما هستند، تقدیر و تشکر کنم. از تمام شهدا در تمام بازی‌ها و در تمام رده‌ها با افتخار یاد می‌شود. بیانات مقام معظم رهبری را هم که در خصوص حادثه چوار داشتیم که بیانات بسیار بجا و به‌موقعی بود و نشان داد فوتبال اثر اجتماعی اش را دارد. فدراسیون فوتبال در همین زمینه هم یک کار فرهنگی قوی کرده است. در این چند روز مسئله‌ای که من به‌خاطر آن بسیار خوشحال و خرسندم، بحث همین تبلیغات محیطی است که توانستیم قدم اول یک ساز و کار مناسب و متناسبی را برنامه‌ریزی کنیم و در این خصوص خودم را مکلف دیدم. قدم مهمی را برداشتیم و کار بزرگی شد.

از برادر خودم دکتر سجادی وزیر ورزش واقعا تشکر می‌کنم. جلسات متعددی داشتیم که فضایی ایجاد کنیم تا ان‌شاءالله قدم‌های بزرگ را برای باشگاه‌ها داشته باشیم. به همه باشگاه ها تبریک می‌گویم و انشاالله مبارک‌شان باشد. اولین قدم اقتصادی را برداشتیم و کار بسیار سختی بود. باید ساز و کار مالی و حقوقی و... انجام می‌شد و اگر بخواهی کار اول را انجام بدهی، سختی‌های خودش را دارد. فدراسیون فوتبال همانطور که تعهد کرده بود، این کار را با افتخار انجام داد که ان‌شاءالله این یک قدم بزرگ و بسیار مهم در عرصه حرفه‌ای کردن فوتبال خواهد بود. امیدوارم بتوانیم همه در کنار آینده فوتبال ایران را بسازیم، به این موضوع افتخار کنیم و در آینده نزدیک شما را ببینم.