شنبه 8 اردیبهشت 1403

عضویت ایران در سازمان شانگهای، بخشی از تحریم‌های ظالمانه را بی‌اثر می‌کند / عضویت دائم رونق اقتصادی را به‌دنبال دارد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
عضویت ایران در سازمان شانگهای، بخشی از تحریم‌های ظالمانه را بی‌اثر می‌کند / عضویت دائم رونق اقتصادی را به‌دنبال دارد

امیری گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای، بخشی از تحریم های ظالمانه را بی اثر می‌کند و رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیر علی حیدر امیری در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، با اشاره به عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای اظهار داشت: پیمان شانگهای از حدود 15 سال پیش با حضور چند کشور تشکیل شد که ایران در این سالها به عنوان ناظر در جلسات شرکت می کرد اما امسال ایران به عضویت دائمی این سازمان درآمده است.

وی افزود: سازمان شانگهای، جمعیتی حدود سه میلیارد نفر را که تقریبا 45 درصد جمعیت جهان می شوند را در برمی گیرد و از لحاظ اقتصادی گردش مالی این سازمان 330 میلیارد دلار است که رونق اقتصادی در چین، روسیه و هند شامل این گردش مالی می باشد.

تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا تصریح کرد: با توجه به اینکه تحریم های ظالمانه آمریکا و اروپا، ایران را تحت فشار قرار داده لذا به عضویت درآمدن جمهوری اسلامی ایران در این سازمان می تواند بخشی از تحریم ها را بی اثر کند و ایران بتواند با توجه به سیاست دولت رئیسی، ایجاد روابط اقتصادی با کشورهای همجوار و مخصوصا آسیای میانه را تحقق ببخشد.

امیری بیان کرد: ورود ایران به این سازمان موجب رونق اقتصادی در ایران و تسهیل کننده روابط با کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه و هند می شود، همچنین حضور ایران برای این سازمان فواید زیادی دارد چرا که ایران تقریبا مرکزیت کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب بوده و در میانه کمربند راه ابریشم قرار دارد و حضور ایران به عنوان غربی ترین عضو از نظر موقعیت جغرافیایی و ارتباط صمیمانه با عراق و سوریه می تواند پای این سازمان را به دریای مدیترانه و از آن طریق به مرکز و جنوب اروپا نزدیک نماید.

وی خاطرنشان کرد: حضور ایران با 84 میلیون نفر جمعیت و وسعتی که دارد و با توجه به موقعیت مرکزیت، برای این سازمان مهم است، همچنین با توجه به ضعف غرب و آغاز جدایی آمریکا و اروپا می تواند ایران را به جایگاه خود در صحنه بین الملل برساند.

تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا گفت: افول آمریکا سبب شده که چین، روسیه و ایران به عنوان کشورهای تاثیرگذار در جهان، جای خود را در معاملات آتی باز نمایند و با قدرت گیری پیمان شانگهای، کشورهای اروپایی مخصوصا آلمان و فرانسه، نیم نگاهی به کشورهای شرقی داشته باشند و این قدرت گیری سازمان شانگهای به نفع ایران در شکستن تحریم ها می باشد.

انتهای پیام /