جمعه 14 اردیبهشت 1403

عضو شورای شهر بم: اعلام پایان بازسازی این شهر زودهنگام بود

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
عضو شورای شهر بم: اعلام پایان بازسازی این شهر زودهنگام بود

پنجم دی‌ماه تراژدی فراموش نشدنی بم است، روزی که زلزله در چند ثانیه بم را مملو از غم کرد و بیش از 30 هزار کشته و40 هزار مجروح بر جای گذاشت و 70 درصد از شهر را با خاک یکسان کرد.

ایسنا نوشت: پنجم دی‌ماه تراژدی فراموش نشدنی بم است، روزی که زلزله در چند ثانیه بم را مملو از غم کرد و بیش از 30 هزار کشته و40 هزار مجروح بر جای گذاشت و 70 درصد از شهر را با خاک یکسان کرد.

ما به سالگرد صبح پنجم دی ماه 1382 نزدیک می شویم، روزی که زمین غرش کرد و خانه‌های این سرزمین فرو ریخت و چه بسیار ی از عزیزانمان را بلعید و بسیاری از مادران و پدران را داغدار کرد وچه بچه های بی مادر و پدر شدند و هنوز آثار آن زلزله دلخراش در وجودمان باقی است که زبانم قاصر از گفتنش است و شاید کفن های جانباختگان زلزله پوسیده باشد ولی آسیب‌های روحی و روانی در جامعه امروز بم همچنان دیده می شود.

این زمین لرزه در قرن گذشته در ایران بی مانند بود. غمی سنگین که هنوز هم بر شانه مردم بم سنگینی می کند، شهری که 90 هزار نفر جمعیت داشت و تنها یک سوم از ساکنانش سالم ماندند و در آمار رسمی و خوش بینانه در این زلزله بیش از 30 هزار نفر کشته، 40 هزار نفر زخمی و هزاران زن و کودک بی سرپرست شدند.

بازمانده های شهر در روز زمین لرزه با بیل و کلنگ و حتی دست های خالی سعی می کردند بستگانشان را از دل خاک بیرون بشکند اما در بسیاری از خانه ها به خصوص در کوچه ها و خیابان های منتهی به ارگ بم میزان تلفات جانی به حدی بود که کسی برای خارج کردن مدفون شدگان وجود نداشت و حتی عده ای از شهروندان عزیزانشان را در خانه دفن کردند.

مقصد تمام 30 هزار نفر باقیمانده به دو مکان ختم می شد: قبرستان شهر و یا مراکز درمانی. امروز صحنه های دلخراش و فراموش نشدنی بار دیگر در ذهن مردم شهر بم زنده شده است.

اکنون بعد از 19 سال، می بینیم کوچه های خاکی به جا مانده از روزهای ابتدای زلزله روح و روان مردم این شهر را می آزارد، همچنین تپه یادمانی که از باقی مانده آوارهای زلزله برجا مانده یکی از مکان‌هایی است که شهروندان هر پنجشنبه برای زیارت اهل قبور به بهشت زهرا می آیند و آینه دقی است که قلب آنها را به درد می آورد.

در این خصوص به سراغ شهروندان عزیز آمده و نظرشان را جویا می شویم که خانم سحر جعفری با اعتراض از وضعیت خیابان ها و کوچه های شهر می گوید «در شهری که نماد جهانی است چرا باید این همه کمبود وجود داشته باشد؟ کوچه های خاکی که پس از 19 سال هنوز روح و روان هر انسانی را می آزارد. تپه یادمان، مسئله دردآوری برای هر شهروند بمی است و هر پنجشنبه که بر سر مزار عزیزانمان می آییم، ما را آزار می دهد چراکه یادآور روز ابتدای زلزله است».

سمیه جزینی شهروند دیگر می‌گوید «جای تأسف است پس از 19 سال وعده های بدون عمل از مسئولان می شنویم. از کدامین کمبود بگویم»؟

علی محمدی جوان 18 ساله ای که با لبخند تلخ می گوید دل خوشی‌مان خیابان چمران است. سینمایی در بم وجود ندارد و دو سال قول می دهند سینما می سازیم اما اقدامی در این خصوص نمی شود. من جوان به چی دل خوش کنم؟ چه تفریحی در این شهر وجود دارد؟

در این رابطه به سراغ عضو شورای شهر محمدتقی جهان پور رفته و نظر وی را در خصوص مسائل و مشکلات مطرح شده جویا شدیم.

وی با تسلیت فاجعه تلخ پنج دی ماه به همشهریان بمی گفت: در دوره پنجم شورا قرار بود ساماندهی تپه یادمان در دستور کار قرار بگیرد ولی متاسفانه محقق نشد و در دوره ششم شورا در مصوبه‌ای قرار شد هر چه سریع‌تر تپه یادمان تا پنج دی ماه به مجموعه تفریحی تبدیل شود که جای گلایه از شهردار است، توجهی به مصوبات ندارد.

در ادامه کریم عضنفرآبادی رییس کمیسیون فرهنگی و عضو دیگر شورای شهر بم با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با بررسی وضعیت موجود، نقشه راهی برای آینده ترسیم کرده است، افزود: کمیسیون، به تمامی اقشار و گروه های جمعیتی شهر بم، توجه داشته و برای بهبود وضعیت ایشان، سیاستگذاری و برنامه ریزی دارد.

وی تاکید کرد: قلمرو موضوعی کمیسیون شامل طیف گسترده ای از موضوعات در حوزه فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی است که برخی از آن ها شامل سبک زندگی، خانواده‌محوری، مسجدمحوری، کیفیت زندگی شهری در زمینه شاخص ها و زیرساخت ها، توانمندسازی شهروندان، مشارکت و سرمایه اجتماعی، استانداردسازی مراکز، ورزش همگانی، گردشگری، بافت های تاریخی، بناهای دارای هویت میراثی، هنر عمومی، سلامت روان، نشاط اجتماعی، آموزش های همگانی، اخلاق و فرهنگ شهروندی، آسیب های اجتماعی و... است.

عضنفرآبادی گفت: در یک سال گذشته کارهای فرهنگی خوبی از جمله راه اندازی سینما در بخش خصوصی و همچنین دولتی صورت گرفته و سینمای امید 40 درصد پیشرفت دارد و قرار است در سه سالن ساخته و تا بهمن ماه امسال به بهره برداری برسد.

حبیب الله قلعه خانی عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر بم نیز در گفت و گو با ایسنا به حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: حقوق شهروندی آمیخته ای است از وظایف و مسئولیت های شهروندان در قبال یکدیگر، مقوله «شهروندی» وقتی تحقق می یابد که همه افراد یک جامعه از تمامی حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشند.

وی افزود: از آنجا که بم یک شهر جهانی است، حقوق شهروندی و معلولین بسیار حائز اهمیت است که باید نگاهی ویژه به آن داشته باشیم.

قلعه خانی رعایت حقوق معلولین توسط شهروندان را مهم دانست و بیان کرد: درباره ریختن نخاله‌های ساختمانی در کوچه و یا پیاده رو می توان گفت تجاوز به حقوق شهروندی و معلول است که متاسفانه این روزها در شهر بسیار دیده می شود.

سمانه سام نژاد عضو کمیسیون عمرانی شورای شهر بم نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه شهر بم با همت بلند مردان و زنان صبور این شهر ساخته شد و امروز شاهد شهری مستحکم هستیم، گفت: اعلام پایان بازسازی شهر بم زودهنگام بود در حالی که بازسازی و تکمیل شهرسازی، مبلمان شهری و آسفالت معابر، هیچ اقدامی انجام نگرفته بود.

او ادامه داد: تنها منبع تامین مالی انجام پروژه های عمرانی از جمله آسفالت معابر، ساخت پارک ها، پیاده رو سازی ها و... از محل درآمدهای شهرداری بود که اصلا آن حجم از عملیات عمرانی با درآمدهای شهرداری همخوانی نداشت و این کار را برای برنامه ریزی های شهرداری سخت کرده بود و از طرفی هم شهروندان از وضعیت ناب هسامان معابر محل زندگیشان خسته شده اند.

سام نژاد افزود: یکی از دلایلی که امسال بخش زیادی از بودجه عمرانی را به آسفالت تخصیص داده ایم با این نگاه بود به جای اینکه پروژه های متفاوت را شروع کنیم تا بتوانیم کیفیت کار را بالا ببریم و انشاءالله تا سال آینده عمده معابر و کوچه های شهر آسفالت شوند.

علی جزینی عضو دیگر شورای شهر بم نیز در گفت و گو با ایسنا با گرامیداشت یاد و خاطره شهداء به ویژه حاج قاسم سلیمانی و حاج احمد کاظمی که در زمان زلزله بیشترین خدمات را به مردم بم داشته اند، گفت: مصیبت مردم بم مصیبت همه ماست و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند، مردم منطقه و هم مسئولین در مسئله زلزله بم دارای وظایف سنگینی هستند، وظایف مسئولان جبران کمبودهاست، باید بم از میان این ویرانه ها شهری مستحکم ساخته شود.

وی افزود: امروز با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری بم از دل ویرانه ها شهری آباد ومستحکم ساخت شده هرچند کمبودهایی هم وجود دارد که امیدواریم مسئولان در این خصوص نگاهی ویژه داشته باشند.

جزینی زاده با اشاره به مشکلات روحی و روانی پس از زلزله بم بیان کرد: با گذشت 19 سال از وقوع زلزله هنوز تحقیق و پژوهشی کلی درخصوص وضعیت روحی و روانی مردم این شهر انجام نشده و هنوز مردم این دیار غم را به دوش می کشند.

وی ضمن گلایه مندی درخصوص فقدان برنامه ها اوقات فراغت خانواده ها و نوجوانان و جوانان گفت: متاسفانه کارهای اندکی انجام شده و امیدواریم با همکاری بخش خصوصی یکسری مکان های تفریحی ایجاد شود.

منصور عزیزآبادی رئیس شورای شهر بم نیز در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: شهر بم به لطف خداوند و عنایت رهبر انقلاب و تلاش مسئولان مستحکم ساخته شده و ساخت و ساز در این شهر به طور کامل صورت گرفته که این نشان از توانمندی، اقتدار و مدیریت بحران کشور است.

وی به فعالیت هایی که باید در بم انجام داد اشاره کرد و ادامه داد: بیش از 3000 معابر شهری نیاز به آسفالت دارد و به پشتیبانی مالی نیاز داریم.

عزیزآبادی افزود: رویکرد ما اجرای برنامه های فرهنگی با کیفیت بالا، برپایی نمایشگاه کتاب، برنامه های مذهبی و هنری و فعالیت های قرآنی است که به تقویت روحیه مردم بم کمک می کند ضمن اینکه پرداختن به مسائل روحی و روانی نیاز به تاکید، پشتیبانی و تامین اعتبار بیشتری دارد.

همچنین علیرضا ریاضی شهردار بم در گفت و گو با ایسنا درخصوص وضعیت نامناسب آسفالت خیابان ها و کوچه های شهر بم گفت: این موضوع موجب نارضایتی شهروندان و رانندگان این شهر شده به طوری که در اکثر کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر چاله و پارگی آسفالت ایجاد شده و این وضعیت نه تنها جلوه خوبی به شهر نمی دهد بلکه مشکلاتی را برای عبور و مرور ایجاد می کند و در برخی موارد علاوه بر آسیب های جدی به خودروها به شهروندان صدمات جانی هم وارد می شو.

وی بیان کرد: تکه تکه و وصله ای شدن آسفالت معابر که یکی از اصلی ترین دلایل آن حفاری هایی است که توسط دستگاه هایی از قبیل مخابرات، گاز، آبفا و... صورت می گیرد و شهرداری بنا دارد قبل از آسفالت معابر خاکی، مراتب اداری و هماهنگی لازم را با دستگاه های یاد شده انجام دهد.

شهردار بم عنوان کرد: آسفالت یکدست و مناسب معابر یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که یک شهر را از سایر شهرها متمایز می کند و تاثیر زیادی بر منظر شهری دارد که در این مسیر تلاش خواهیم نمود در مدت زمان معین نسبت به اصلاح و ساماندهی آسفالت معابر اقدام نماییم.

هم اکنون دیگران می خوانند 4 دی 1401 - 21:36
عضو شورای شهر بم: اعلام پایان بازسازی این شهر زودهنگام بود 2