جمعه 13 مهر 1403

علوم پزشکی زنجان بر اجتماعی سازی سلامت توجه ویژه ای دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
علوم پزشکی زنجان بر اجتماعی سازی سلامت توجه ویژه ای دارد

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: این واحد دانشگاهی و حوزه اجتماعی بر اهمیت ناگفته‌های اجتماعی در جامعه به معنای عام و حوزه سلامت به طور خاص توجه ویژه ای داشته است.

دکتر پرویز قزلباش شامگاه سه شنبه در دومین همایش بین‌المللی آیین محبت که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: طی سال‌های گذشته حوزه اجتماعی دانشگاه در راستای برنامه‌ریزی و حضور در صحنه‌های مختلف اجتماعی، حرکت جدیدی را شروع کرده است و برای اینکه بتواند تاثیرگذاری اجتماعی و نقش خود را به ویژه در حوزه سلامت ایفا کند، به عنوان یک مجموعه‌ای به مسائل اجتماعی به ویژه ناگفته‌های موثر بر سلامت ورود کرده که راه طولانی را برای ساماندهی در پیش دارد اما این کار را با جدیت و قوت شروع کرده است که آثار آن مشخص خواهد شد.

این مسوول با اشاره به اینکه تمرکز این همایش بر نقش مردم در حوزه اجتماعی و اجتماعی‌سازی سلامت است ادامه داد: معنای اجتماعی‌سازی این است که مردم، سمن‌ها و خیریه‌ها به صورت سازمان‌یافته و هدفمند بتوانند فعالیت‌های اجتماعی خود را که تاثیرگذاری اجتماعی در زمینه‌های مختلف به ویژه حوزه سلامت داشته باشد، انجام بدهند.

وی اظهار داشت: سال 97 همایشی برگزار شد با هدف اینکه خیریه‌ها و سمن‌ها بتوانند فعالیت‌های خود را عملی کنند و نقش روشنی از فلسفه تشکیل خود ارائه داده و نشان دهند که با چه زحمتی به این نقطه رسیدند، توانستند حیطه‌هایی برای فعالیت‌های خود مشخص کنند و مردم هم با مشارکت خود نشان دهند که می‌توانند با سعی و تلاش در آن حوزه تاثیرگذار باشند.

قزلباش افزود: بر این مبنا در همایش آیین محبت از شعر استاد شهریار الهام گرفته شد و در ادامه همایش‌ها به یک سلسله همایش‌هایی که با مشارکت بسیارخوب خیرین و سمن‌ها با استقبال بی‌نظیر برگزار شد که خود سمن‌ها و خیرین گردانندگان و مدیریت کنندگان آن بودند.

وی یادآوری کرد: طی سال 98 هم، همین مهم رخ داد که این همایش در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شد و خوشبختانه سومین همایش آیین محبت در سطح ملی و بین‌المللی با توجه به شرایط کرونایی بصورت مجازی برگزار شده است.

این مسوول ادامه داد: هدف اصلی این همایش توجه به حوزه مشارکت مردمی، ساماندهی و انتقال توانمندسازی در سطح گسترده، و استفاده از تجربیات در سطح استانی، ملی و بین‌المللی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه این هماش در حالی برگزار شده که جهان گرفتار یک اتفاق بسیار مهم شده که وجوه مختلف زندگی مردم دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است گفت: بیماری کووید -19 در حوزه اجتماعی بعد وسیعی دارد و لذا، این بیماری درخصوص اثرات مختلفی که در سبک زندگی انسان‌ها دارد، مهم است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل در این همایش نقش مردم در بحران‌ها به ویژه در بحران‌های حوزه سلامت یکی از محوری‌ترین موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته و این موضوع در قالب مقالات مختلف توسط دانشمندان و متفکران مختلف به این همایش واصل شده است.

این مسوول با تاکید بر اینکه ارائه تجربیات و مقالات در این همایش جهت ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات و مشارکت‌های مردمی در استان زنجان، قابل توجه است خاطرنشان کرد: پس از گذشت 14 ماه، تجربیات بسیار خوبی از همکاری و همدلی سمن‌ها و خیریه‌ها در خصوص مدیریت بیماری کرونا اتفاق افتاده است و اگر این مهم نبود، بطور قطع استان با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو می‌شد.

*س_برچسب‌ها_س*