دوشنبه 16 مهر 1403

علوم پزشکی کردستان در حوزه آموزش و تحقیقات دانشگاه کمبود دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
علوم پزشکی کردستان در حوزه آموزش و تحقیقات دانشگاه کمبود دارد

سنندج - ایرنا - نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران گفت: با اینکه در حوزه خدمات بهداشت و درمان استان شرایط مناسبی دارد اما دانشگاه علوم پزشکی در حوزه آموزش و تحقیقات با کمبود مواجه است.

محسن فتحی روز یکشنبه در شورای برنامه‌ریزی استان کردستان اظهار داشت: استان‌های همجوار کردستان همچون استان زنجان با اینکه از نظر جمعیتی نزدیک به این استان است اما در حوزه آموزش و تحقیقات شرایط بهتری دارد که باید این فاصله جبران شود.

وی یادآور شد: نگاه مدیران استانی به این حوزه خوب بوده و مدتی است که به حوزه توسعه زیرساخت‌ها ورود کرده‌اند و باید تلاش کنیم با آماده شدن زیرساخت‌ها امکان افزایش پذیرش در رشته‌های تحصیلات تکمیلی فراهم شود.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران اضافه کرد: با توجه به دیداری که با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهیم داشت مشکلات و نیازهای استان در حوزه بهداشت و مطالبات دانشگاه علوم پزشکی کردستان را مطرح می‌کنیم.

فتحی با تاکید بر نیاز به ثبات مدیریت در دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: کادر درمان در استان کردستان تلاش‌های زیادی برای کنترل بیماری بویژه بعد از پیک دوم آن داشتند که قابل تقدیر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این نشست گفت: در دولت تدبیر و امید فعالیت‌های زیادی در حوزه زیرساختی بهداشت و درمان انجام شده است اما در حوزه آموزشی فاصله با میانگین کشوری بسیار زیاد است.

دکتر فرزین رضاعی اظهار داشت: با اینکه رتبه 12 در داوطلبین کنکور علوم تجربی در کشور متعلق به کردستان است اما در پذیرفته شدگان دانشگاه در رتبه 27 قرار داریم.

وی یادآور شد: ظرفیت آموزشی استان پایین است و صندلی‌ها و رشته محل‌هایی که امکان انتخاب آن وجود دارد هم کم است و در عین حال بومی گزینی موجب شده به دلیل ظرفیت کم جوانان کردستانی زیادی از راهیابی به دانشگاه محروم باشند.

رضاعی افزود: میانگین تعداد دانشجو به جمعیت در کشور به ازای هر 100 هزار نفر چهار هزار و 400 نفر است که این رقم در کردستان 2 هزار و 600 نفر است که بسیار کمتر از میانگین کشوری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز به کسب مجوز استخدام 80 نفر هیات علمی وجود دارد اضافه کرد: 103 نفر هیات علمی ثابت و 171 نفر هیات علمی تعهد به خدمت داریم که با این وجود هم 30 نفر کمبود هیات علمی وجود دارد.

رضاعی یادآور شد: در استان کردستان پژوهشکده نداریم و تعداد مراکز تحقیقاتی استان هشت مرکز است این در شرایطی است که یکی از استان‌های همجوار سه پژوهشکده دارد و تعداد مراکز تحقیقاتی آن 18 مرکز است.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور 13متر است افزود: این سرانه در استان کردستان پنج متر است که آن هم به غیر از یک خوابگاه مابقی خوابگاه‌ها فرسوده است.

*س_برچسب‌ها_س*