جمعه 13 مهر 1403

عمویی: قانون اقدام راهبردی برای جمهوری اسلامی قدرت و برگه مذاکراتی تولید کرد / اینکه می‌گویند سال 99 در آستانه توافق بودیم فقط یک ادعاست + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
عمویی: قانون اقدام راهبردی برای جمهوری اسلامی قدرت و برگه مذاکراتی تولید کرد / اینکه می‌گویند سال 99 در آستانه توافق بودیم فقط یک ادعاست + فیلم

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت: با ترور شهید فخری‌زاده نمایندگان مجلس درخواست دوفوریت برای طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را ارائه کردند که در نهایت به تصویب مجلس رسید. وی افزود: برخی‌ها در داخل با خوش خیالی فکر می‌کردند در انتخابات 2020 اگر جو بایدن رئیس جمهور شود...

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت: با ترور شهید فخری‌زاده نمایندگان مجلس درخواست دوفوریت برای طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را ارائه کردند که در نهایت به تصویب مجلس رسید.

وی افزود: برخی‌ها در داخل با خوش خیالی فکر می‌کردند در انتخابات 2020 اگر جو بایدن رئیس جمهور شود سریعا به توافق بر می‌گردد و تحریم‌ها لغو می‌شود.

عمویی ابراز داشت: آمریکایی‌ها یک گروکشی کرده و می‌گفتند ایران باید به تعهدات خود برگردد. در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کرده بود و این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شده بودند.

وی افزود: طبق قانون راهبردی عملا به جو بایدن 35 روز فرصت داده شده بود که اگر می‌خواست می‌توانست با یک دستور اجرایی به برجام برگردد.

عمویی با تاکید براین نکته که اطلاعات ما نشان می‌داد که بازگشت آمریکا به توافق اتفاق نخواهد افتاد اظهار داشت: آمریکا با تحریم‌های خود به ایران خسارت وارد کرد نه قانون اقدام راهبردی.

وی افزود: اینکه عده‌ای می‌گویند قانون اقدام راهبردی خسارت چند هزار میلیاردی به ایران وارد کرد درست نیست؛ کسی که به ایران خسارت وارد کرد آمریکا بود که حاضر نشد تحریم‌ها را لغو کند.

عمویی تصریح کرد: قانون اقدام راهبردی برای جمهوری اسلامی قدرت و برگه مذاکراتی تولید کرد. اگر این قانون نبود و حجم غنی سازی ایران افزایش پیدا نمی‌کرد طرف مقابل در مسیری قرار نمی‌گرفت که برای رفع تحریم‌ها تضمین بدهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: این قانون موضع ما را در مذاکرات تقویت کرد و اینکه می‌گویند سال 1399 در آستانه رسیدن به توافق بودیم در حد یک ادعاست؛ سال 99 اصلا مذاکره برگزاری نشده بود هر کس ادعا دارد مستند بگوید.