شنبه 14 مهر 1403

فارس‌من | درخواست پیگیری علت بیماری جمعی از دانشجویان و پاسخ مسوولان

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فارس‌من | درخواست پیگیری علت بیماری جمعی از دانشجویان و پاسخ مسوولان

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه فارس من با ثبت پویشی در این سامانه خواستار پیگیری علت بیماری جمعی گوارشی در دانشگاه صنعتی اصفحان شدند.

این کاربران در پویش خود آوردند:

«از تاریخ سه‌شنبه اول آذر 1401 علائم بیماری گوارشی با نشانه‌های تب بالا و لرز، بدن‌درد، احساس ضعف، اسهال و استفراغ میان دانشجویان (خوابگاهی و غیرخوابگاهی) شایع شده است. منشأ بیماری احتمالا سلف دانشگاه و عدم رعایت بهداشت توسط کارکنان است.

در چند وقت اخیر سلف دانشگاه صنعتی اصفهان مبادرت به دادن ماست‌های غیربسته‌بندی به صورت فله‌ای کرده است. همچنین سبزیجات همراه با غذا شستشوی مناسبی ندارد و کارکنان توزیع غذا بعضاً ماسک ندارند و توجهی به بهداشت دستان خود نشان نمی‌دهند. پزشکان بهداری دانشگاه هم 2 سناریوی مختلف ویروس و مسمومیت را مطرح کردند.

درخواست داریم وزارت بهداشت وضعیت بهداشتی سلف و کارکنان را بررسی نماید و نتیجه را با شفافیت تمام اعلام کند که شامل مشخص شدن مرجع بیماری است. به تبع وزارت علوم اقدامات مناسب جهت درمان دانشجویان، ریشه‌کن کردن عوامل بیماری‌زا و جلوگیری از گسترش آنها انجام دهند.»

لیلا عسگری سردبیر این پویش سامانه فارس من در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: ماجرا از سه شنبه دو هفته پیش شروع شد که حدود 400 نفر از دانشجوها به بهداری مراجعه کردند و علائم تب داشتند، تعدادی از آنها که خون‌ریزی داشتند به بیمارستان‌های خمینی‌شهر، اشرفی و 9 دی منتقل شدند.

وی افزود: بهداری آمبولانس نداشت و دانشجویان با تاکسی به بیمارستان منتقل شدند، دانشجوها اغلب خوابگاهی و در شهرغریب هستند، ممکن است که یک نفر حالش بد شده باشد تنها و بدون هیچ همراهی به بیمارستان منتقل شده باشد و در این مورد اصلا مدیریت انجام نشد و دو روز بعد از این اتفاق غذا به صورت عادی در سلف دانشگاه توزیع شد.

عسگری افزود: در روز دوشنبه سازمانی آمد و جلوی توزیع غذای سلف دانشگاه را گرفت و احتمال این را دادند که مشکل از غذای سلف است. بعد از آن تعدادی از غذاها مثل جوجه و کوبیده را اجازه توزیع ندادند، در واقع دانشگاه باید بیمارستان صحرایی ایجاد می‌کرد، نه تنها این کار را نکرد، بلکه دانشجویان را تنها به بیمارستان فرستاد و هزینه‌های آن را هم هنوز ندادند.

سردبیر پویش فارس من در ادامه افزود: دانشگاه اصلا در بحث بیماری هیچ مدیریتی انجام نداد، در صورتی که باید خوابگاه‌ها را تخلیه و ضدعفونی می‌کردند، چون گفته شده بود این بیماری ویروسی است، تنها کاری که انجام دادند این بود که خوابگاه‌ها را سم‌پاشی کردند در صورتی که سم به ویروس هیچ ارتباطی ندارد.

از سوی دیگر سازمان امور دانشجویان درباره بیماری گوارشی دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، صنعتی اراک و خوارزمی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است:

«به اطلاع دانشگاهیان و ملت شریف ایران می رساند، به دنبال بروز بیماری گوارشی تعدادی از دانشجویان دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی اراک و خوارزمی «پردیس کرج» نظر به اهمیت سلامت دانشجویان، سازمان امور دانشجویان به عنوان حامی حقوق مادی و معنوی دانشجویان، از ابتدای بروز این بیماری، اقدامات نظارتی و پیگیری مسائل بوجود آمده را در این دانشگاه ها دنبال نموده و تا حصول نتیجه نیز ادامه خواهد داد. با پیگیری های انجام شده اقدامات نخستین، اعم از آزمایش‌های مختلف از آب آشامیدنی و غذای دانشجویان و همچنین نمونه برداری‌های انسانی صورت گرفته است که نتایج آن در دست بررسی است.

* تشکیل کمیته ای متشکل از کارشناسان و متخصصان

این سازمان با تشکیل کمیته ای متشکل از کارشناسان و متخصصان مرتبط ضمن بررسی همه جانبه و بازدید میدانی از دانشگاه های مذکور، برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام خواهد داد. لذا هم‌اکنون شرایط دانشگاه ها در حالت پایدار بوده و همکاران ما با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی بر کلیه فرایندهای تهیه، طبخ و توزیع غذا نظارت دارند.

در همین راستا، با توجه به فصل پاییز و شیوع بیماری‌های فصلی از جمله مشکلات گوارشی و ویروسی، سازمان امور دانشجویان به دانشگاهیان محترم و خانواده گرانقدر دانشجویان ضمن تأکید بر حفظ آرامش و عدم توجه به شایعات، این اطمینان را می‌دهد که متخصصان حوزه سلامت و مسئولین دانشگاه ها در تلاش می باشند تا ضمن جلوگیری از تکرار اینگونه اتفاقات با جدیت پیگیر علل و عوامل این حادثه باشند.»

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

سازمان امور دانشجویان

سلف دانشگاه بیمارستان دانشگاه صنعتی اصفحان مسمومیت دانشجویان این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
فارس‌من | درخواست پیگیری علت بیماری جمعی از دانشجویان و پاسخ مسوولان 2