دوشنبه 16 مهر 1403

فارس من | روز پسر، مطالبه‌ای برای پسران

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فارس من | روز پسر، مطالبه‌ای برای پسران

خبرگزاری فارس؛ فارس من: اگر تا به حال نگاهی به تقویم انداخته باشید احتمالا با مناسبت‌های مختلفی روبه‌رو شده‌اید. از روز بزرگداشت حافظ و فردوسی گرفته تا روز ملی گل و گیاه و جشن خام‌خواری. اما عجیب است بدانید چیزی به اسم روز پسر درتقویم ایرانی وجود ندارد!

این مسئله سبب شده تا مخاطبان با ثبت پویش‌های متعدد در سامانه فارس‌من این موضوع را مطالبه کنند. به عنوان مثال پویشی که با حمایت بیش از 10هزار نفر از مخاطبان نیز مواجه شده روز ولادت امام جواد علیه السلام را برای نام‌گذاری به عنوان روز پسر پیشنهاد داده است. یا پویشی دیگر روز ولادت امام رضا علیه السلام را به جهت قرارگیری در دهه کرامت و نزدیکی با ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر مناسب می‌داند. در پویشی هم که به تازگی ایجاد شده، امضاء‌کنندگان خواستار نام‌گذاری سالروز میلاد قاسم بن حسن علیه السلام به نام روز پسر هستند. باتوجه به نزدیکی شب ششم محرم که با نام حضرت قاسم در میان عزاداران ایرانی گره خورده است، با سردبیر این پویش گفت‌وگو کردیم.

حسین عسگری سردبیر جوان این پویش در این رابطه گفت: «پسران نیازمندی‌ها و مشکلات خاصی دارند که روز پسر می‌تواند فرصتی برای بیان این دغدغه‌ها شود. آنها می‌خواهند جامعه به مشکلاتی مانند استرس، اضطراب، فشار سربازی، فشار تحصیلی و فرصت‌های شغلی برای پسران توجه بیشتری داشته باشد. همچنین، پسران ایرانی از جامعه انتظار دارند که در روز پسر به طور عادلانه تجلیل شوند. آنها می‌خواهند با توجه به تلاش‌ها و قهرمانی‌هایشان در زندگی روزمره، به عنوان قهرمانان خانواده و جامعه شناخته شوند و از طریق جشن‌ها و تقدیرها احساس ارزشمندی کنند. نیاز است تا برای حمایت از پسران جوان، از همان طریقی که برای دختران هم انجام می‌شود، به مشکلات و چالش‌های آن‌ها توجه شود. بنابراین، روز پسر می‌تواند به عنوان یک فرصت ارزشمند برای تعامل و هم‌افزایی در جامعه، دنبال شود.»

مادری در حمایت از این پویش گفت: «من خودم یک گل پسر دارم. چند سالی هست شخصا ولادت امام جواد علیه السلام را به‌عنوان روز پسر در بین خانواده رسم کرده‌ام و کل خانواده در این روز به پسرها هدیه می‌دهند.»

اواخر بهمن سال 1400 بود که شورای فرهنگ عمومی به خبرگزاری فارس اعلام کرد تعیین روز پسر در دستور کار «کارگروه نامگذاری روزها و مناسبت‌های خاص» قرار گرفته ولی با گذشت بیش از 2 سال، نتیجه مشخصی از این کارگروه اعلام نشد. بهمن 1401 نیز مهدی رجب پور مدیر کانون فرهنگی جوادالائمه (ع) در این خصوص گفت با توجه به تغییراتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی استان اتفاق افتاده، «امیدواری‌های زیادی وجود دارد که از سال 1403، سالروز ولادت امام جواد (ع) به نام روز پسر نام‌گذاری شود.»

باید دید که آیا تا سال آینده شاهد حضور «روز پسر» در تقویم خواهیم بود یا خیر؟ شما نیز می‌توانید با امضاء و حمایت از پویش به تحقق آن کمک کنید.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید پسران روز پسر روز زن این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است