جمعه 30 شهریور 1403

فاکتورنویسی تلویزیون برای مردم؛ بدهکاری به هنرمندان / درخواست 55 هزار میلیاردی تلویزیون از یک پلتفرم داخلی مخاطب محور

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
فاکتورنویسی تلویزیون برای مردم؛ بدهکاری به هنرمندان / درخواست 55 هزار میلیاردی تلویزیون از یک پلتفرم داخلی مخاطب محور

درحالی که تلویزیون از یک پلتفرم داخلی که مخاطب محور است 55 هزار میلیارد تومان درخواست و طلب کرده، خودش میلیاردها تومان به هنرمندان بدهکار است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس اسنادی که برخی از کانال‌های خبری در ایتا منتشر کرده اند، نتیجه شکایت صدا و سیما از سایت اشتراک فیلم آپارات، حاوی نکات خاص از جمله لزوم پرداخت خسارت سنگین به مجموعه پیمان جبلی است.

یک کانال خبری در ایتا، اولین بار اسنادی از شکایت صداوسیما از آپارات منتشر کرد که بررسی موضوعات ذکر شده در آن، در سطح حرفه‌ای رسانه، و نیز احتمالا در حوزه حقوقی قابل تامل خواهد بود. بر اساس گزارش تابناک اسناد منتشر شده از نتیجه درخواست صداوسیما به مدیریت جبلی درباره عملکرد سایت آپارات، این سایت اینترنتی باید برای 11 سال فعالیت خود، خسارت 55 هزار میلیاردی به صدا و سیما پرداخت کند.

بر اساس پیشینه‌ای که با این خبر مرتبط است، استارت چنین خوسته‌ای از سوی صدا و سیما در سال 1401 زده شده که با مساعدت مشاورین حقوقی از بخش‌های مختلف بوده است.

ابداع فرمول 20 درصد هزینه تولید + درآمد آگهی‌های سایت و ترافیک! از سوی کارشناسان دادگستری در این سند، که عدد خسارت را به رقم نجومی 5.5 هزار میلیارد تومان رسانده، ظاهرا مورد انتقاد جدی کارشناسان است.

بی توجهی به یک تفاوت و اذعان به ضعف صدا و سیما نکته‌ی جالب‌تر این که کارشناسان صدا و سیما بر اساس این سند، فرق بین سایت «کاربرمحور» و سایت تولیدکننده را نمی‌دانند و ظاهرا «کارشناس» مریوطه حقوقی هم متوجه نشده است.

برخی از مخاطبان بر این نظرند، این همان نتیجه حمایت‌های خاص جریان‌های وابسته به دولت سایه معروف است که نهایتا اینچنین پلتفرم‌های داخلی را به شکل انتقام جویانه در منگنه قرار می‌دهد.

از نکات جالب دیگر در این اسناد، اذعان به عملکرد ضعیف پلتفرم‌های وابسته به صدا و سیماست که البته مقصر آن، در جای دیگری جستجو شده است. سابقه این ماجرا

آذر سال 1401 یک سال بعد از روی کار آمدن پیمان جبلی در صداوسیما، محمدجوادشکوری مقدم بنیانگذار آپارات، در توییتر خود نوشت: «امروز حکم جدید کیفری بنده با شکایت شاکی همیشگی، سازمان صدا و سیما از آپارات، صادر و ابلاغ شد. در این حکم، با عدم توجه به کاربر محور بودن آپارات، مسئولیت محتواهای صدا و سیما که توسط کاربران در سایت آپارات بارگذاری شده را متوجه مدیر سایت دانسته‌اند.»

تیرماه 1397 نیز صداوسیما از آپارات به دلیل انتشار محتوای تلویزیون توسط کاربران شکایت کرده بود. مدیر مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل صداوسیما دو دلیل عمده را برای شکایت از آپارات برشمرد: نقض حقوق مالکیت فکری سازمان صداوسیما و عدم اخذ مجوزهای لازم از سازمان صداوسیما برای فعالیت در عرصه‌ی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی همان موقع پلتفورم آپارات به اظهارات این مدیر صداوسیما چنین واکنش نشان داده بود: «مقررات مندرج ذیل سایت آپارات بیانگر این امر است که مسئولیت تخلفات احتمالی محتوای ویدیو بارگذاری‌شده با آپلودکننده‌ی آن است و مسئولیت سایت به‌طور خلاصه طبق قوانین و مقررات جاری محدود به حذف ویدئو از سایت به دستور مراجع قضائی و قانونی ذی‌ربط ازجمله کمیته‌ی مصادیق جرائم رایانه‌ای یا درخواست‌کننده‌ای است که حق کپی‌رایت وی یا سایر حقوق قانونی وی ازسوی آپلودکننده نقض شده باشد. اما تاکنون سازمان صداوسیما باوجود حضور در کمیته مصادیق نه از طریق کمیته و نه رأسا هیچ اخطار یا نامه یا درخواستی برای حذف ویدئویی که آن را ناقض حق کپی‌رایت خود می‌داند، به سایت آپارات ارسال نکرده‌اند. جالب آنکه تعدادی از شبکه‌های صداوسیما و برنامه‌های آنها راسا درخواست ایجاد کانال اختصاصی بروی سایت آپارات را داشته‌اند.»

این طلب صدا و سیما در حالی است که این سازمان در فقرات متعددی به هنرمندان که کارهای خود را ساخته و تحویل داده اند، هزینه ها و قرارداد را پرداخت نکرده و حتی این فرآینده به مسئله‌ای چند ساله تبدیل شده است.

 مهران مدیر و شکایت میلیاردی تلویزیون

سال گذشته اواخر مهرماه تهیه کننده مهران مدیری نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین به شکایت تلویزیون از این هنرمندان و تهیه کننده گفت و افزود: سازمان صدا و سیما شکایتی از آقای مدیری مطرح کرد، دلیل این شکایت و اتهام آقای مدیری انتشار یک ویدئو در فضای مجازی است. ادعا سازمان این است که پس از آن دیگر امکان پخش تصویر آقای مدیری از صدا و سیما وجود ندارد، در نتیجه دیگر امکان پخش سریال‌هایی که آقای مدیری در آن بازی کردند هم از صدا و سیما وجود ندارد، بنابراین آقای مدیری باید پول تولید این برنامه‌ها بعلاوه آگهی‌های بازرگانی که باید پخش می‌شد ولی حالا دیگر نمی‌شود پخش کنند، با احتساب ضرر و زیان و خسارات تأخیر در تأدیه و پول وکیل و هزینه دادگستری که چند صد میلیارد تومان هم محاسبه کردند، پرداخت کند! یک شکایت دیگر هم از بنده بعنوان تهیه کننده برنامه دورهمی مطرح کردند مبنی بر اینکه شما طبق قرارداد 20 قسمت از دورهمی5 را چند ماه دیر به سازمان تحویل دادید و بر اساس قرارداد ما الان حساب کردیم شما بیش از 60 میلیارد تومان باید جریمه پرداخت کنید.

گفت‌و گو با «ناصر قدیر کاشانی» را می توانید بخوانید: پشت پرده شکایت چند صد میلیاردی صداوسیما از مهران مدیری / پول تبلیغاتی که پخش نشده را هم با ما حساب کرده‌اند

ناصر قدیر کاشانی در پاسخ به این پرسش که علیرضا قزوه، مدیرکل دفتر موسیقی صدا وسیما در توییتر خودش اعلام کرد آقای مدیری یک روز قبل از انتشار ویدئو معروف 30 میلیارد تومان پول از صدا و سیما گرفته است، این ادعا صحت دارد؟ جواب داد: خبری که آقای قزوه اعلام کردند خلافِ واقعیت است و آقای مدیری حتی 30 ریال هم از صدا و سیما پول نگرفته است، چه برسد به 30 میلیارد تومان!

اگر فیشِ واریزی به حساب آقای مدیری ارائه کنند ممنون می شوم. ما به سازمان صدا وسیما و قراردادی که داشتیم و به مدیران سازمان صدا و سیما اعتماد کردیم ولی متاسفانه نتیجه اش این شد که الان 5 سال از مطالبات ما گذشته و داریم پله های دادگاه را طی می‌کنیم.

تلویزیون بعد از پنج سال پول من را نداده؛ طلبکاران خانه‌ام را آتش زدند

چندی پیش محسن شایانفر تهیه کننده با سابقه تلویزیون با اشاره به بدهی تلویزیون به خودش به خبرآنلاین گفت: «در سال 1396 من هر سکه را 5 میلیون فروختم و آن شهرک را ساختم، و هر دلار را 8 هزارتومان فروختم و آن‌جا را ساختم. لازم است که یک هیئت حقیقت‌یاب بیاید، ببیند این‌ها تا زمانِ کلید خوردن، به ما یک میلیارد و 200 تومان هم ندادند.»

گفت‌وگو با شایانفر را می‌توانید بخوانید: تلویزیون بعد از پنج سال پول من را نداده

او در بخشی دیگر از این گفت‌وگو می گوید: «گفتند که به نظر ما کلاً یک میلیارد تومان می‌ارزد. «به نظر ما» چه معنی دارد؟ وقتی که اسناد و مدارک موجود است. در کل طفره رفتند و گفتند که ما آمادگی نداشتیم که هزینه تا این اندازه بالا برود. آن‌ها همان قصه‌های 20 دقیقه‌ای نویسنده بازنشسته تلویزیون؛ یعنی آقای میرکیانی مدنظرشان بود، که در یک پلاتو کار شود. به هر حال کار حجیم شد، بازیگر زیادی آوردیم، کار متنوع و جذاب شد، اما از اسفند به بعد ما دیگر رنگ پول را هم ندیدیم. خودم کارهای موسیقی، صدا، افکت و.... را به همت آقای جعفری جلوه که خوشش آمد، انجام دادم. کار را برای پخش به شبکه دو دادیم. پخش شد و همه هم لذت بردند. از آن تاریخ ما مدام دنبال بقیه پولمان بودیم، اما فقط بخشی از مطالبات اعضای کار را دادند و به خودِ ما حتی حسن انجام کار هم ندادند. انگار که ما وارد خط قرمزی شدیم که نباید می‌شدیم و انگار متر و معیارهایی را به هم زدیم که نباید می‌زدیم.»

5757

کد خبر 1959660
فاکتورنویسی تلویزیون برای مردم؛ بدهکاری به هنرمندان / درخواست 55 هزار میلیاردی تلویزیون از یک پلتفرم داخلی مخاطب محور 2
فاکتورنویسی تلویزیون برای مردم؛ بدهکاری به هنرمندان / درخواست 55 هزار میلیاردی تلویزیون از یک پلتفرم داخلی مخاطب محور 3
فاکتورنویسی تلویزیون برای مردم؛ بدهکاری به هنرمندان / درخواست 55 هزار میلیاردی تلویزیون از یک پلتفرم داخلی مخاطب محور 4
فاکتورنویسی تلویزیون برای مردم؛ بدهکاری به هنرمندان / درخواست 55 هزار میلیاردی تلویزیون از یک پلتفرم داخلی مخاطب محور 5