یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

بانک جهانی که در ژانویه 2022 رشد اقتصادی 2.4 درصدی را برای ایران در این سال پیش بینی کرده بود در گزارش جدید خود این رقم را به 3.7 درصد افزایش داده است.

اقتصاد دانش بنیان، می‌تواند کشور ما را که دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است، صاحب امتیاز انحصاری تولید در بسیاری از لیسانس ها، برند‌ها یا محصولات فنی و مهندسی نماید.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در شرایط تورمی اخذ تسهیلات کلان بانکی یک نوع امتیاز ویژه به حساب می‌آید، افزود: با توجه به اینکه در قبال اسامی که افشا شده اعتبارسنجی درستی از وضعیت آن‌ها نشده مبنی بر این که آیا این اشخاص توانایی این را دارند که این تسهیلات را سر موقع برگرداند یا نه و این که اساسا از اهلیت لازم برای دریافت این وام‌ها برخوردار هستند...

وی با تاکید بر اینکه انحصار موجود در صنعت خودرو مهم‌ترین دلیل برای وضع امروز بازار است، گفت: با توجه به اینکه تقریبا اکثریت بازار دردست دو خودروساز بزرگ است، تا زمانیکه این انحصار برداشته نشود، خودروسازان برای افزایش کیفیت و بهره‌وری اقدامی انجام نخواهند داد، در حال حاضر شرکت‌های جاده مخصوص هزینه تولید بسیار بالایی دارند که با افزایش نهاده‌های تولید نیز این هزینه هر روز بیشتر می‌شود،...

مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می‌تواند اثرات و تبعات حذف ارز 4200 تومانی را بر روی قیمت کالا‌ها و خدمات جبران کند، بیان داد: در این زمینه به عنوان مثال در قبال دارو و خدمات پزشکی دولت واردات دارو را باید با همان نرخ ارز آزاد انجام دهد، اما زمانی که مردم برای خرید دارو و یا دریافت خدمات پزشکی به داروخانه و یا بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، دولت یارانه‌ای...

یک کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت باید برای کالای مانند نان همچنان یارانه تخصیص دهد، گفت: با توجه به تورم افسار گسیخته که در جامعه وجود دارد، قدرت خرید مردم طی این سال‌ها با کاهش بسیار زیادی روبرو بوده، از سویی در حال حاضر نیز با حذف ارز 4200 تومانی با یک شوک تورمی بسیار جدی روبرو هستیم.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه شناسنامه‌دار کردن قطعات نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، اضافه کرد: زیرا مردم باید با استفاده از نرم‌افزار‌هایی که بر روی گوشی‌های تلفن همراه خود نصب می‌کنند، کد مورد نظر روی قطعات را باید اسکن کنند تا بتوانند به اصالت قطعات را رویت کنند، اما این موضوع شاید برای بسیاری از مردم سخت باشد، ولی با این کار می‌توان استفاده از قطعات قاچاق و بی‌کیفیت...

مهدی افضلیان کارشناس بازار سهام گفت: در حال حاضر با توجه به نقدینگی که به بازار سهام وارد شده، انتظار ریزش در بازار به هیچ عنوان نمی‌رود، از سویی اگر در روز‌ها و هفته‌های پیش‌رو نیز برجام مجدا احیا شود، این موضوع می‌تواند به یک محرک قوی برای رشد ادامه دار بازار سهام تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تنوع در دسترسی مشتریان به خدمات را یکی از مهم‌ترین سیاست‌های این شرکت در سال جاری دانست.

این شکاف طبقاتی به نوعی در آمار و ارقام منعکس شده به طوری که در ابتدای اوائل دهه 90 ضریب جینی حدود 36 بوده، اما الان شاخص افزایش پیدا کرده و در حال حاضر 41.5 است و در صورتی که مرز 45 را رد کند، به نوعی به مرز هشدار را رد خواهد کرد، در چنین شرایطی جامعه دو قطبی خواهد شد، که نتیجه آن یک اقلیت ثروتمند و یک اکثریت فقیر خواهد بود.

در سال 1401 نسبت به سال 1396، مجموع مالیاتها از مردم (مصرف، واردات و درآمد) 6.1 برابر افزایش پیدا کرده است، آن هم در حالی که درآمد مردم کمتر از 5 برابر بالا خواهد رفت. مالیات درآمد مواد خام و محصولات معدنی (برای مقابله با خام فروشی) فقط هزار میلیارد تومان (0.2 درصد از کل مالیاتها) تعیین شده که حدود 0.5 درصد درآمد فروش حداقل 200 هزار میلیارد تومانی این مواد و محصولات است.

بازیافت زباله می‌تواند نه فقط فواید محیط زیستی که فواید اقتصادی فراوانی برای کشور‌های مختلف در جهان داشته باشد. برخی بررسی‌ها نشان می‌دهند که تنها بازیافت زباله‌های پلاستیکی تولید شده در یک سال در جهان، می‌تواند به حدود 200 میلیارد دلار برسد که کمابیش به اندازه تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران در سال 1399 است.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده غلات دنیا محسوب می‌شود و نهاد‌های ناظر پیش‌تر هم نسبت به تبعات این جنگ هشدار داده بودند.

شل ماه گذشته اعلام کرد از فعالیت‌های روسی از جمله تاسیسات LNG ساخالین 2 خارج می‌شود. این شرکت در پروژه مذکور که توسط شرکت گازپروم اداره می‌شود، 27.5 درصد سهم داشت. شل همچنین قصد دارد به حضور در خط لوله گازی نورد استریم 2 که از روسیه به آلمان احداث شده است، پایان دهد.

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه برجام می‌تواند زمینه را برای افزایش اشتغال فراهم کند، بیان کرد: در صورتیکه برجام احیا شود، قرارداد‌های خوبی در کشور برای تولید محصولات صنعتی بسته می‌شود که با توجه به نیروی کار ارزانی که ایران در اختیار دارد، می‌توان از طریق، با شرکت‌های خارجی اقدام به تولید محصولات مشترک کرد که موضوع میزان اشتغال در کشور را با افزایش روبرو می‌کند، بنابراین احیای برجام...