یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اضافه کرد: حجم تجارت دوطرفه بین ایران و روسیه در این مدت به 4/6 میلیارد دلار رسیده که 1/1 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات صیفی جات کشورمان به روسیه بوده است.

در دنیا برای اقشار متوسط رو به پایین در رابطه با تامین مسکن فکری اساسی شده، در تمام دنیا یک بخشی داریم به نام بخش استیجار، البته نه آن چیزی که الان در ایران وجود دارد، در کشور‌های پیشرفته ساختمان‌هایی ساخته می‌شود که صرفا برای اجاره است، یعنی اصلا این ساختمان‌ها حتی به صورت اجاره به شرط تملیک هم نیست، بلکه تنها مختص اجاره است و در تمام شهر‌ها ساخته می‌شود، افراد می‌آیند و آ‌ن‌ها را...

ام آر بی پارتنرز «MRB Partners» یک شرکت تحقیقاتی سرمایه گذاری، در گزارشی در این رابطه نوشت: عدم اطمینان در بازار کریپتوکارنسی تا زمانی که آتش‌بس پایدار در اوکراین در دسترس قرار نگیرد، همچنان بالا خواهد ماند. البته ام آر بی پارتنرز انتظار دارد در صورت تسهیل شرایط مربوط به جنگ، سهام در ماه‌های آینده افزایش یابد. در آن سو هم انتظار وجود دارد که با توجه به همبستگی فزاینده بین این دو نوع...

به گفته رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ در طرحی که این پلیس در روز‌های پایانی سال 1400 برای برخورد با خودرو‌های شوتی به مرحله اجرا درآورد، با بیش از 60 دستگاه خودرو برخورد شده و این خودرو‌ها توقیف شدند.

سید احسان خاندوزی گفت: در قرن جدید با توجه به شعار امسال به سمت اقتصاد دانش بنیان و اشتغال زایی پیش خواهیم رفت.

مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه دو سناریو برای نرخ تورم در سال آینده می‌توان متصور بود، اظهار داشت: در سناریوی اول، اگر برجام احیا و تحریم‌ها نیز برداشته شود، با ورود دلار‌های نفتی بلوکه شده ایران در کشور‌های نظیر کره‌جنوبی، ژاپن، عراق، هند و..، تورم تا حدود زیادی فروکش خواهد کرد، به بیان دیگر با تعدیل انتظارات تورمی در کوتاه مدت می‌توان انتظار کاهش سرعت رشد تورم...

تجربه اقتصاد ایران در چند سال اخیر نشان می دهد که خروج سرمایه با شوک های قیمت ارز شدت می گیرد، چون صاحبان دارایی ها (زمین، مسکن، سهام و...) و آن‌ها که درآمدشان به دلار (و هزینه شان به ریال) است ارز خارج می کنند (نه عامه مردم که درآمدشان به ریال است و هزینه شان به ریال)، زیرا که ارزش دارایی و درآمد آن‌ها بیش از افزایش قیمت ارز بالا می رود.

در شبکه‌سازی به دلیل عایدی ناشی از تبادل اطلاعات، تسهیل امور و حمایت، منافعی ذاتی وجود دارد که از آن استقبال می‌شود به عبارتی دلیل شبکه، وجود ظرفیت‌های قابل مبادله است.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دیگر اتفاقات سال 99 در بورس تکرار نخواهد شد، بیان کرد: با توجه به رشد و ریزش شارپی که در سال 99 بورس با آن روبرو بود، که در سال 1400 ریزش نیز ادامه پیدا کرد، به نظر می‌رسد حتی با وجود برجام، بورس یک رشد شارپ به مانند آنچه که در سال 99 رخ داد را دوباره تجربه نخواهد کرد.

یک مدیر اسیق خودروساز با اشاره به اینکه در سال 1401 نیز دو سناریو را برای بازار خودرو می‌توان در نظر گرفت، گفت: در سناریوی اول اگر برجام احیا شود، وضعیت خودروسازان با بهبود روبرو شده و می‌توان انتظار داشت که بازار کنترل شود و افزایش تولید نیاز‌های موجود در بازار را پاسخ دهد، اما انجام این کار نیز نیاز به رعایت پیش‌شرط‌هایی دارد.

یک نظرسنجی از کارکنان آمریکایی به این نتیجه رسیده که 70 درصد آن‌ها به‌طور کامل، در مطرح کردن یک مساله با رئیس شان راحت نیستند؛ حتی اگر آن مساله بسیار مهم باشد.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس مسائل کارگری گفت: بر اساس قانون کار حداقل دستمزد کارگران باید بر اساس سبد معیشت نرخ تورم و همینطور خط فقر تعیین شود، در حال حاضر خط فقر حدود 10 میلیون تومان است و سبد معیشت محاسبه شده توسط شورای عالی کار حدود 9 میلیون تومان تعیین شده، بنابراین در نظر گرفتن حداقل حقوق کارگران در مبلغ 5 میلیون و 600 هزار تومان مطلب عجیبی نیست.

در سال 1401 نسبت به سال 1396، افزایش 4.5 برابری حداقل دستمزد‌ها و میانگین 4 برابری حقوق و دستمزد‌ها و در سوی دیگر افزایش 10 برابری قیمت مواد غذایی یعنی این که قیمت غذا نسبت به دستمزد‌ها 2.5 برابر رشد کرده و این یعنی کمتر از نصف شدن سفره مردم. بایستی توجه داشت که صعود قیمت غذا موتور محرک نرخ تورم بالا در سال جاری است.

سیاست ارز ترجیحی درس‌های بسیار آموزنده‌ای برای سیاستگذاران ایرانی داشت. آسیب‌های این سیاست بسیار عیان است و لازم نیست برای درک لطمات آن، دکترای اقتصاد داشته باشید یا سرکلاس درس اقتصاد نشسته باشید.

همزمان چالش‌های جدی در اقتصاد ایران، مانند افزایش بی رویه نقدینگی، بحران در شبکه بانکی، ضعف و رقابت ناپذیری تولید و از همه مهم‌تر، جدایی اقتصاد ایران از نظام جهانی و... در ایران استمرار یافت و هیچ‌گونه برخورد جدی در سطح سیاستگذاری با آن‌ها نشد.

نقش مدیر منابع انسانی به‌عنوان متولی اصلی جذب و حفظ نیروی انسانی در سازمان نقشی تعیین‌کننده و حیاتی است و شخص مدیر منابع انسانی و گروه تحت رهبری اوست که می‌توانند با مقاومت در برابر خواسته‌های مدیران ارشد سازمان مبنی بر خارج کردن نیروی انسانی به دلایل مختلف از ارزشمندترین دارایی‌های سازمان حفاظت کنند.