یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه اجاره با نرخ اجاره در سال آینده نیز با توجه به فضای اقتصادی کشور با افزایش روبرو خواهد شد، خاطرنشان کرد: اما اینکه سرعت رشد چقدر باشد، این موضوع بستگی به نرخ تورم و همچنین افزایش انتظارات تورمی دارد، در صورتی که برجام احیا شود، می‌توان انتظار داشت بازار مسکن از ثبات نسبی برخوردار باشد و نرخ اجاره‌بها نیز به مانند امسال با رشد شتابان همراه نشود،...

صالحی با اشاره به اینکه به نظر نمی‌رسد قیمت نفت در بلندمدت بالای 100 دلار بماند، اظهار داشت: روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان وابستگی بسیار زیادی به درآمد‌های نفتی دارد و اگر قرار باشد تحریم‌های اقتصادی روسیه برای مدت زیادی پابرجا باشد، این کشور با مشکلات اقتصادی بسیار زیادی روبرو می‌شود.

11.2 درصد از کل تقاضا‌های ثبت شده برای مشارکت در مسکن دولتی مربوط به متقاضیان تهرانی است و نزدیک به 600هزار نفر در این استان برای مشارکت در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند

تخصیص ارز 4200 تومانی مشکلات زیادی را برای کشور به وجود آورد، اما نباید این ارز یک دفعه حذف شود و باید ابتدا راهکار‌های جایگزین در نظر گرفته شود تا به بخش‌های مختلف جامعه فشاری وارد نشود.

افزایش 57 درصدی حداقل حقوق کارگری در سال 1401، به کام کارگران شیرین آمده، اما صدای کارفرمایان را در آورده است. با این همه، بررسی شاخص «سهم نیروی کار از تولید ناخالص داخلی» (Labor share of GDP) نشان می‌دهد که کارگران ایرانی تنها 36 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین، کارفرمایان ایرانی (اعم از دولتی و خصوصی) کمتر از آن چه سود می‌کنند به کارگران حقوق می‌دهند.

در حال حاضر تورم بالا بر قدرت خرید روس‌ها که پس‌انداز کمی دارند ضربه زده و در ماه‌های اخیر برای مقامات دردسرساز شده است.

یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه قیمت خودرو‌های وارداتی در چند سال اخیر با افزایش بیش از 12 برابری روبرو بوده است، تصریح کرد: دلیل عمده این رشد افسار گسیخته قیمت خودرو‌های وارداتی بخصوص در برخی از مدل‌های لوکس که حتی چندین برابر بیشتر از خودرو‌های داخلی بالا رفته‌اند، ممنوعیت واردات خودرو بوده، بنابراین اگر پس از کشمکش‌های زیادی در این رابطه، ممنوعیت واردات به طور کامل و برای...

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس تاکید کرد: طرحی درباره تغییر ساعت در مجلس تصویب نشده است.

باتوجه به آمار‌ها ایران دومین دارنده گاز بعد از روسیه و سومین تولیدکننده بعد از روسیه و آمریکاست، از طرفی سهم ایران در بازار‌های جهانی در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود یک درصد است.

در مورد باشگاه استقلال 167 میلیون و 403 هزار و 903 سهم، توسط 179 هزار و 185 نفر و در مورد باشگاه پرسپولیس 162 میلیون و 229 هزار و 136 سهم توسط 201 هزار و 254 هزار نفر خریداری شد.

حمید حاجی اسماعیلی کارشناس مسائل کارگری با اشاره به دو سناریو در رابطه با تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، اظهار داشت: با توجه به اینکه مجلس در لایحه بودجه سال آینده حداقل حقوق کارمندان را 5 میلیون و 600 هزار تومان در نظرگرفته، در حالی که دولت این رقم را 4 میلیون و 500 هزار تومان تعیین کرده، می‌توان انتظار داشت حداقل دستمزد در سال آینده معادل مبلغ تعیین شده از سوی مجلس باشد.

در حالی که وزارت راه و شهرسازی از شناسایی 500 هزار خانه خالی خبرداده، به ضرس قاطع می‌توان گفت، امروز بیش از دو و نیم میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد، اما اینکه چطور آماری با این تعداد اعلام شده، خود جای سوال دارد، درحال حاضر بسیاری از بانک‌ها، نهاد‌ها و اشخاص ذی‌نفوذ دارای خانه‌های خالی زیادی هستند، اما آن‌ها به نظر می‌رسد قانون را دور زده و از زیر دادن مالیات شانه خالی کرده اند.

امینی با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل صنعت خودرو انحصاری بودن آن است، خاطرنشان‌کرد: تا زمانیکه ما شاهد رقابت‌پذیر شدن صنعت خودرو نباشیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم صنعت خودرو محصولات متنوع و با کیفیت با قیمت اقتصادی تولید و در بازار عرضه کند، این در حالی است که با احیای برجام و ورود شرکت‌های خارجی خودروسازان تا حدودی می‌تواند این روند را تغییر دهند، حال باید دید آیابه مانند سال 2015...

حید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی در مورد پیش‌بینی نرخ ارز در سال آینده بیان داشت: با توجه به افزایش درآمد‌های ارزی و وضعیت اقتصادی که رو به بهبود خواهد رفت، دلار بین 23 تا 25 هزار تومان در نوسان خواهد بود، اما اگر به هر دلیلی برجام به نتیجه نرسد، همان‌طور که در بالا اشاره شد دلار به کانال 30 هزار تومانی وارد خواهد شد، اما این نکته را باید در نظر گرفت، از یک طرف با توجه به افزایش...

امرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه برخی از اقتصاددانان نیز از حذف ارز 4200 تومانی حمایت می‌کنند، اضافه کرد: این اقتصاددانان هیچ درکی از وضعیت اقتصادی امروز و سیستم معیوب سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در کشور ندارند، این در حالیست که حذف ارز 4200 تومانی باعث می‌شود، مردم تورم بسیار سنگینی را تجربه کنند و افزایش قیمت‌ها به نوعی سر به فلک خواهد کشید بنابراین این کار به این...

دومین هفته اسفندماه با حرکت خلاف جهت نماگر‌های اصلی بورس پایان یافت و در مقابل افت شاخص کل، نماگر هم‌وزن افزایش ارتفاع داد. به نظر می‌رسد احتیاط دلاری بورس‌بازان در آستانه احیای احتمالی برجام سبب شده گروه‌های کوچک‌تر بازار، در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرند. هفته گذشته شاهد کاهش سرعت حقیقی‌ها برای خروج بودیم که می‌تواند سیگنالی مثبت جهت تغییر این رویه باشد.