جمعه 31 فروردین 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

در حوزه تجارت خارجی، تراز تجاری کشور تاکنون و بدون احتساب اسفندماه رقم منفی 15 میلیارد دلار را ثبت کرده است و در حوزه افزایش ارتباط تجاری در حوزه‌هایی که توسط خود دولت هدف‌گذاری شده است تغییری چندان مشاهده نمی‌شود.

رشد شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید گروه صنایع و معادن، طی یک‌دهه منتهی به سال 1399 منفی بوده است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت قیمت اجاره در سال 1403، عنوان کرد: انشااله که سال خوبی خواهد بود. هر سالی که سال خوبی برای مستاجران بوده، سالی بوده که تعداد آپارتمان‌های ساخته و تولید و عرضه شده یک مقدار زیاد بوده است.

تا پیش از تحقیقات کانمن و تورسکی اقتصاددانان تصور می‌کردند که افراد لزوما عقلانی هستنند بدان معنا که به دنبال نفع شخصی شان می‌باشند و از تمام اطلاعات موجود برای تصمیم گیری بیطرفانه استفاده می‌کنند و ترجیحات شان ثابت است. این در حالیست که نتیجه تحقیقات کانمن و تورسکی نشان داد که این استدلال و تصور بی پایه‌ای می‌باشد. یافته‌های آنان به طور مستقیم یا غیرمستقیم الهام بخش تغییرات در سراسر...

مورخ 1402/12/28 توسط مدیریت کل مقررات، مجوز‌های بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده است.

مرحله اول این طرح از 17 بهمن تا 17 اسفند ادامه داشت و در مرحله دوم که از 18 اسفند آغاز شده، خانوار‌ها تا 17 فروردین فرصت دارند از اعتبار تشویقی خود برای خرید اقلام کالابرگ استفاده کنند. مرحله سوم طرح فجرانه نیز از 18 فروردین آغاز خواهد شد و 17 اردیبهشت به پایان می‌رسد.

نرخ بیمه کارگران مشمول قانون کار معادل 30 درصد حقوق و مزایای مشمول بیمه است. 7 درصد حق بیمه سهم کارگران است که کارفرما از حقوق و مزایای ماهانه کارگر کسر کرده بر روی آن 23 درصد حق بیمه سهم کارفرما را اضافه کرده و به تامین اجتماعی واریز می‌کند.

«اگر اعداد ذکر شده را در هم ضرب کنیم در سال 1402، در محدوده بین 28 تا 29 میلیارد دلار و در خوش بینانه‌ترین حالت 30 میلیاد دلار و در بدترین حالت 27 میلیارد دلار درامد فروش نفت و میعانات گازی را کسب کرده ایم. این عدد پس از کسر کردن دور زدن تحریم و انتقال وجه محاسبه شده است.»

افرادی که با دیده تردید به استدلال قابلیت هوش مصنوعی برای ایجاد انفجار در رشد می‌نگرند می‌گویند هوش مصنوعی همان قدر که چشمگیر است به سادگی در مسیر جایگزینی برای همه نیروی کار نیست. آنان اشاره می‌کنند که هوش مصنوعی استدلال نمی‌کند، به صورت تحلیلی فکر نمی‌کند، ثبات شیء را درک نمی‌کند و به نظر نمی‌رسد این مشکلات خود به خود حل شوند.

اقتصاد ایران در سال 1402 همچون سال‌های قبل از آن، با مشکلات و چالش‌های متعددی همراه بود؛ با این وجود، تورم افسارگسیخته و رشد اقتصادی ناپایدار همچنان اصلی‌ترین مسائل اقتصاد کشور به شمار می‌رفتند. در این میان، تحریم‌های اقتصادی نیز با وجود کاهش نسبی در مقایسه با سال‌های قبل، همچنان مشکلات متعددی را در سطح اقتصاد کلان و کسب‌وکار‌های کشور ایجاد کرد.

اقتصاد کشور در سال 1402 نه شفاف بود و نه آزاد، متاسفانه برخی گروه‌ها و افراد خاص، با ارتباط خود به راحتی در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر، به هیچ وجه چنین امکانی ندارند. یکی از علل عدم تمایل سرمایه گذاران برای حضور در اقتصاد کشور نیز، همین مسائل است. فارغ از مشکلات داخل کشور که عمدتا به همان سه گانه مرتبط می‌شود، ما درگیر برخی مشکلات خارجی هم هستیم، برای مثال، نتوانسته...

بیشترین میزان مصرف بنزین در ایام نوروز امسال به 29 اسفند بازمی‌گردد که 152 میلیون لیتر در این روز به مصرف رسید که نسبت به مصرف 144 میلیون لیتری بنزین در روز مشابه سال قبل از آن، 8 میلیون لیتر رشد داشته است.

مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 از 9 درصد به 10 درصد افزایش پیدا کرد.

وزیر کار: طبق آنچه قانون تصویب کرده است در فروردین ماه باید افزایش حقوق بازنشستگان اعمال شود. در مورد بازنشستگان لشکری موضوع دست ما نیست و قطعا هرچه قانون باشد اجرا می‌شود.

با توجه به نیاز عراق به گاز طبیعی برای مصارف نیروگاهی، طرح موضوع و مذاکرات قراردادی صادرات گاز ایران به این کشور از نیمه دوم سال 1389 آغاز و در این زمینه قرارداد فروش گاز به بغداد در تیرماه سال 1392 در بغداد امضا شد.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی 9 ماهه ابتدایی سال 1402 با نفت 5.1 درصد و بدون نفت 2.5 درصد بوده و گزارش بانک مرکزی نیز به ترتیب اعداد 4.5 و 3.5 درصد را نشان می‌دهد که نشان از تداوم روند مثبت رشد اقتصادی سال گذشته دارد.