پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

دبیر شورای عالی کار و معاون روابط کار در ادامه تصریح کرد: گروه کارفرمایی 35 درصد تعیین شده را پذیرفتند اگرچه عدد پیشهادی آن‌ها 27 درصد بود، اما در نهایت به 35 درصد راضی شدند.

پیمان مولوی در پاسخ به این پرسش که بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال 1403 چیست؟ افزود: ما می‌گوییم هیچ بازار بهتری وجود ندارد و این‌ها، همه جزو خطای دسته‌بندی است.

فروش همزمان نفت ایران توسط چند نهاد و ارگان موجب شده است تا مشتریان نفت ایران از این چند دستگی سوء استفاده کرده و تخفیفات قابل ملاحظه‌ای را طلب کنند.

سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که ممکن است مجوز واردات لوازم خانگی صادر شود و معاون او هم تاکید کرد که اگر قرار باشد واردات لوازم خانگی انجام شود در حوزه‌های خواهد بود که تولید داخل ندارد یا در مواردی که تولید کنندگان داخلی استاندارد‌های لازم را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد احتمال آزاد شدن واردات لوازم خانگی، هرچند به شکل محدود از همیشه قوی‌تر است.

عفر مهدی‌زاده مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلویزیونی با تشریح برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و تورم، گفت: یکی از اقدامات بانک مرکزی، کنترل ترازنامه بانک‌ها بود.

پیش بینی می‌شود تورم جهانی در سال 2024، از میانگین سالانه 6.8 درصدی برآورد شده در سال 2023، به 5.8 درصد کاهش یابد.

عبدالناصر همتی در فضای مجازی، نوشت: انتهای دور دوم (اگر دور دومی باشد!) مردم شاید تورم تک رقمی را ببینند! وعده تک رقمی اول تا حالا که بالای 40%بود. چرا باید به وعده تک رقمی دوم اعتماد کرد؟!

یک اقتصاددان نوشت: رشد اقتصادی بخش صنعت و بخش ساختمان به عنوان موتور محرک اقتصادی ایران، در دو سال گذشته به ترتیب صفر و منفی بوده است.

فعالیت‌های تجاری ایالات‌متحده در ماه مارس ثابت ماند، اما قیمت‌ها در کل افزایش یافت که نشان می‌دهد تورم ممکن است پس از افزایش در ابتدای سال همچنان بالا بماند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: برنامه هفتم توسعه از سال 1403 آغاز شده و تا 1407 ادامه دارد و ما گفته‌ایم در پایان 1407 تورم باید تک رقمی شود.

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آن‌ها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چرا‌های وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش‌ها و تصمیم گیری‌ها در دهه‌های گذشته است. در این گزارش به بررسی اقتصاد در دهه‌های گذشته پرداخته ایم.

اگر دولت بتواند برنامه‌ای را برای مهار ناترازی‌های اقتصاد ایران ارائه دهد و با سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی یا تعیین منابع مالی تا حدودی ناترازی‌های اقتصاد کلان را مهار کرده و کسری‌های تجاری را با مدیریت واردات کنترل کرده و برنامه‌ای را برای خروج سرمایه تدوین کند، می‌توانیم امیدوار باشیم که قیمت دلار از کانل 60 هزار تومان رد نشود، اما در سناریوی بدبینانه اگر همچنان تعلل کرده و نتواند...

طبق آیین‌نامه تدوینی برای تبصره یک ماده 7 قانون کار، از بهمن ماه 1402 تمام کارگرانی که به مدت 4 سال در کار‌های با ماهیت موقت یا پروژه‌ای حضور داشتند باید قرارداد کارشان دائم شود.

راهکار کوتاه مدت این است که فکری برای حل تحریم‌ها انجام شود. هر چند چه در ایالات متحده و چه در ایران، هیچ تلاشی برای حل مشکلات مذکور نمیبنیم، این در حالیست که در دوره‌های قبلی، برخی راهکار‌های درست پیاده شده بود و تدبیر‌های خوبی اندیشیده شده بود مثل اوایل دهه 1390 که نرمش قهرمانانه اعلام شد و راه مذاکره با ایالات متحده باز شد یا زمان جنگ که امام، قطعنامه را پذیرفت. اگر یک روال اینچنینی...

هرگز از زمان بحران مالی 2008 میلادی به این سو به اندازه امروز افراد فوق ثروتمند در این تعداد وجود نداشته اند. در آن زمان هزار میلیاردر دلاری وجود داشتند اکنون این تعداد به بیش از دو هزار نفر می‌رسد. یکی از نشانه‌های آشکار این امر را می‌توان هر تابستان در تفرجگاه‌های تفریحی مرفه مشاهده کرد. در آغاز هزاره جاری کم‌تر از 2000 سوپر قایق تفریحی وجود داشت امروز این تعداد به بیش از 5 هزار قایق...

محاسبات نشان می‌دهد که سود بانکی سال‌های اخیر نتوانسته ارزش پول را حفظ نماید. نرخ سود بانکی در بهترین شرایط به طور متوسط روی 25 درصد بوده و این به زبان ساده به این معنی است که سپرده گذاری به میزان یک میلیارد تومان بعد از 4 سال دو برابر می‌شود در صورتی که با دو برابر شدن قیمت ارز، طلا، ملک و خودرو در کمتر از سه سال تبدیل پول به هر کدام از این دارایی‌ها به صرفه‌تر است.»