پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

افرادی که با دیده تردید به استدلال قابلیت هوش مصنوعی برای ایجاد انفجار در رشد می‌نگرند می‌گویند هوش مصنوعی همان قدر که چشمگیر است به سادگی در مسیر جایگزینی برای همه نیروی کار نیست. آنان اشاره می‌کنند که هوش مصنوعی استدلال نمی‌کند، به صورت تحلیلی فکر نمی‌کند، ثبات شیء را درک نمی‌کند و به نظر نمی‌رسد این مشکلات خود به خود حل شوند.

اقتصاد ایران در سال 1402 همچون سال‌های قبل از آن، با مشکلات و چالش‌های متعددی همراه بود؛ با این وجود، تورم افسارگسیخته و رشد اقتصادی ناپایدار همچنان اصلی‌ترین مسائل اقتصاد کشور به شمار می‌رفتند. در این میان، تحریم‌های اقتصادی نیز با وجود کاهش نسبی در مقایسه با سال‌های قبل، همچنان مشکلات متعددی را در سطح اقتصاد کلان و کسب‌وکار‌های کشور ایجاد کرد.

اقتصاد کشور در سال 1402 نه شفاف بود و نه آزاد، متاسفانه برخی گروه‌ها و افراد خاص، با ارتباط خود به راحتی در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر، به هیچ وجه چنین امکانی ندارند. یکی از علل عدم تمایل سرمایه گذاران برای حضور در اقتصاد کشور نیز، همین مسائل است. فارغ از مشکلات داخل کشور که عمدتا به همان سه گانه مرتبط می‌شود، ما درگیر برخی مشکلات خارجی هم هستیم، برای مثال، نتوانسته...

بیشترین میزان مصرف بنزین در ایام نوروز امسال به 29 اسفند بازمی‌گردد که 152 میلیون لیتر در این روز به مصرف رسید که نسبت به مصرف 144 میلیون لیتری بنزین در روز مشابه سال قبل از آن، 8 میلیون لیتر رشد داشته است.

مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 از 9 درصد به 10 درصد افزایش پیدا کرد.

وزیر کار: طبق آنچه قانون تصویب کرده است در فروردین ماه باید افزایش حقوق بازنشستگان اعمال شود. در مورد بازنشستگان لشکری موضوع دست ما نیست و قطعا هرچه قانون باشد اجرا می‌شود.

با توجه به نیاز عراق به گاز طبیعی برای مصارف نیروگاهی، طرح موضوع و مذاکرات قراردادی صادرات گاز ایران به این کشور از نیمه دوم سال 1389 آغاز و در این زمینه قرارداد فروش گاز به بغداد در تیرماه سال 1392 در بغداد امضا شد.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی 9 ماهه ابتدایی سال 1402 با نفت 5.1 درصد و بدون نفت 2.5 درصد بوده و گزارش بانک مرکزی نیز به ترتیب اعداد 4.5 و 3.5 درصد را نشان می‌دهد که نشان از تداوم روند مثبت رشد اقتصادی سال گذشته دارد.

پس از حدود 13 سال از تشکیل پرونده مه‌آفرید خسروی ملقب به امیرمنصور آریا به اتهامات متعدد از جمله اختلاس 3000 میلیارد تومانی بانک صادرات، تسهیلات 400 میلیارد تومانی بانک ملی، زمین‌خواری در کیش و دیگر اتهامات، سرانجام پرونده مالیاتی این گروه تعیین تکلیف شد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: وزارت اقتصاد رسما به مجلس اعلام کرد که 100 هزار میلیارد تومان افزایش بار مالیاتی که به لایحه بودجه اضافه شده در قانون مصوب حتما بار مالیاتی بیشتری دارد و حدود 10 درصد افزایش بار مالیاتی برای کشور خواهد داشت.

از دهه 1980 میلادی سرمایه داری آمریکایی به یک اقتصاد برنده تبدیل شده که در آن یک یا چند شرکت برتر از نظر فناوری انحصارات در بخش مصرف کنندگان، کارگران و رشد را در اختیار دارند. با قدرت دائمی بازار نوعی از قدرت سیاسی در تضاد با دموکراسی شکل گرفته است.

در حال حاضر کسری تراز عملیاتی بودجه حدود 307 هزار میلیارد تومان است و اگرچه نسبت به سال قبل حدود 32 درصد کسری تراز عملیاتی بودجه کاهش داشته، اما با توجه به رشد شدید درآمد‌های مالیاتی دولت و به طور کلی درآمد‌های دولت این میزان کسری تراز عملیاتی قابل توجه است.

یک اقتصاددان، گفت: چقدر باعث تاسف است که هشدار‌های دلسوزانه حمل بر چیز‌های دیگر شود، ولی آن توصیه‌های مشکوک اینقدر گرامی داشته شود! اگر علم، فصل‌الخطاب قرار گرفته و اگر آزادی‌های مشروع قانونی، فرصت گفت و گوی صریح و بی‌پرده با مسئولان کشور را برقرار کند؛ هنوز برای ایران راه نجات وجود دارد.

بازار سرمایه با عقب‌ماندگی جدی از تورم روبرو است؛ این بازار یکی از کمترین بازدهی‌ها را در سال گذشته به ثبت رساند.

حقیقت این است که با توجه به طولانی مدت شدن مسئله جنگ اوکراین، این جنگ چندان تاثیری بر اقتصاد جهانی و بالطبع اقتصاد کشورمان در سال 1403، نخواهد گذاشت و می‌توان گفت به لحاظ اثربخشی، تقریبا منتفی است. هر تاثیری که قرار بود از جنگ اوکراین در اقتصاد جهانی و منطقه‌ای ببینیم در سال‌های 1401 و 1402 دیدیم. اما ممکن است، اتفاقاتی را در حاشیه جنگ غزه ببینیم که بستگی به عملکرد ایران و عملکرد طرف‌های...

دولت‌ها این حق را برای خود محفوظ نگه داشته اند که بتوانند حساب ها، گردش حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی اشخاص و شرکت‌ها را بررسی کرده و اگر متوجه فرار مالیاتی شدند، آن شخص یا شرکت را با مجازات‌هایی روبرو کنند.