دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

هیوندای موتورز کره جنوبی، کراس‌اوور محبوب خود یعنی سانتافه را برای عرضه در سال میلادی جاری تغییر داد. سانتافه جدید از طراحی نو، فناوری بیشتر و صندلی‌های ردیف سوم استاندارد برخوردار است. ارتقای هیوندای سانتافه اما بی‌هزینه نیست، چه آنکه این خودرو حالا پنج‌هزار دلار بیشتر از مدل قبلی قیمت دارد.

بازار معاملات مسکن شهر تهران در ماه میانی زمستان کماکان با تنوع قابل قبولی از فایل فروش همراه است. تازه‌ترین بررسی‌های دنیای اقتصاد از وضعیت بازار معاملات مسکن در 22 منطقه پایتخت نشان می‌دهد سطوح پیشنهادی قیمت‌ها تفاوت محسوسی با ماه قبل نداشته است و تقریبا در تمام بازه‌های سنی و متراژی در این مناطق فایل فروش موجود است.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، 8 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی اسلامی در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم با الحاق دو تبصره به ماده الحاقی 31 موافقت کردند.

محمد حسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس در یک ویدئو مدعی شد اگر جمع واریزی به حساب شخصی و غیر تجاری اشخاص حقیقی در هر ماه تا پایان اردیبهشت 1403 نسبت به سال قبل بیشتر باشد مشمول مالیات خواهد شد. اما بررسی این ادعا نشان می‌دهد که به درستی روایت نشده است. مرتضی عزتی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره به فرارو گفت که برخی اظهارنظر‌های غیرکارشناسی، به التهاب در جامعه منتهی می‌شود...

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، گفت: صندوق توسعه ملی طبق اساس‌نامه خود یک صندوق ارزی است که باید تدابیری در این راستای صورت می‌گرفت و بنا شد این صندوق تا سقف دو میلیارد دلار نزد بانک مسکن سرمایه‌گذاری کند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که از محل مولدسازی دارایی‌های دولت و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، 122 هزار میلیارد تومان منابع حاصل شود.

تحلیلگران بازار‌های مالی می‌گویند اگر قیمت دلار در کانال 55 هزار تومانی تثبیت شود، احتمال شکستن سقف قیمتی قبلی وجود دارد. آن‌ها محدوده 60 هزار تومانی را سقف قبلی قیمت دلار در نظر می‌گیرند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: بودجه قوه قضائیه و صداوسیما در سال آینده، نسبت به سال 1402 حدود 58 درصد رشد داشته است در حالی‌که برای سایر دستگاه‌ها رشد بودجه 12 درصد پیش‌بینی شده است؛ این افزایش بودجه صداوسیما و قوه قضائیه روی هم 37 هزار میلیارد تومان بار مالی به دولت تحمیل کرده است.

براساس مصوبه مجلس، سال‌آینده در قیاس با سال‌جاری 40 درصد کمتر ارز ترجیحی به واردات 7 قلم کالای اساسی تعلق می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403، گفت: تغییرات مهمی در بودجه سال آینده به وجود آمد که بار مالی ایجاد کرد و سقف بودجه را حدود 100 هزار میلیارد تومان، افزایش داد.

به نظر می‌رسد که تورم ماهانه دو ماه باقیمانده سال، نزدیک به میانگین ده ماه گذشته، یعنی 2.5 درصد قرار بگیرد و از این بیشتر نباشد.

به نظر می‌رسد مجلس یازدهم نه در شکل تحویل گرفتن بودجه، نه در اهمیت تدوین و تصویب بودجه با توجه به گزارش تفریغ و نه در افزایش سقف هزینه‌های دولت در سال آینده هیچ اصول و اسلوبی را رعایت نکرده است.

محمود جامساز، اقتصاددان، درباره آمار‌های جدید درباره افزایش تورم گفت: روند افزایش تورم متوقف نشده، طبق آمار‌های اعلامی در پایان سال گذشته 46.5 درصد افزایش تورم داشتیم. در سال جاری حتی 54 درصد و نرخ‌های دیگر هم در برخی گزارش‌ها اعلام شده است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت: در واردات نیاز‌ها و میزان تولیدات داخلی نادیده گرفته می‌شود به نحوی که هنوز برنج سال گذشته در انبار‌ها باقی مانده و واردات صورت می‌گیرد. این امر موجب نارضایتی فراوان میان کشاورزان شده است.

شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو برای بهمن 1402 اعلام شد.

مرکز آمار برآورد خود از تورم دی‌ماه را منتشر کرد.