یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

جایزه نوبل اقتصاد فردا (دوشنبه 9 اکتبر) به برندگانش اهدا خواهد شد که گمانه‌زنی‌ها در مورد برنده آن کار به مراتب دشوارتر شده است.

رئیس کمیته صدور مجوز‌های سرمایه‌گذاری اتاق ایران، گفت: بیشتر مشکلات ما با این کشور سیاسی است. درگیری‌های مرزی و بحث حقآبه همگی بر روند تجارت دو کشور تاثیر گذاشته است. طوری که پس از سقوط کابل تا 4 ماه تجارت دو کشور نزدیک به صفر شده بود.

مرکز امور حقوقی بین المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور از واریز 43 میلیون دلار جریمه آمریکا به حساب ایران در بانک هلندی در لاهه، خبر داد.

اخیرا رشد اقتصادی بهار به روایت مرکز آمار به میزان 7.9درصد و به روایت بانک مرکزی به میزان 6.2درصد اعلام شد. اما چرا برخلاف سال1395 این رشد در زندگی مردم احساس نمی‌شود؟

وقتی در سال 2014 به عنوان مدیرعامل شرکت فرآوری مواد غذایی «آرچر دنیلز میدلند» که به ADM معروف است انتخاب شدم، برای آینده محصولات و خدمات کشاورزی این شرکت با یک قرن قدمت، چشم انداز واضحی داشتم. سه‌سال قبل از آن را به عنوان مدیر ارشد عملیاتی، با بقیه تیم رهبری شرکت کار کرده بودم تا بخش‌های مختلف شرکت را ساده سازی و سازمان دهی مجدد کنیم و افراد را به سوی نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های هوشمند...

پنجمین رویداد گراف‌دی با محوریت «مدیریت وجهه سازمان»، برگزار می‌شود، در این رویداد، مدیران عامل، متخصصان و کنش‌گران فعال در حوزه‌های روابط عمومی و حوزه شهرت برند آخرین دستاورد‌ها و تجارب موفق در عرصه مدیریت وجهه سازمانی را با حاضران در نشست به اشتراک خواهند گذاشت.

به گفته بانک جهانی، انقباض شرایط مالی جهانی و تورم بالا همچنان فعالیت اقتصادی کشور‌های واردکننده نفت در خاورمیانه و شمال آفریقا را محدود می‌کند. رشد این منطقه 3.6 درصد در سال 2023 پیش‌بینی می‌شود که نسبت به 4.9 درصد در سال 2022 روند کاهشی دارد.

یک کارشناس اقتصادی، گفت: اگر مسیر‌های ترانزیت و حمل کالا در جهان همچنان به ایران بی‌اعتنا بمانند، شاید قرن‌ها به طول بینجامد تا بتوان ایران را به جایگاه سابق آن برگرداند.

گزارش ویژه اکونومیست در این هفته استدلال می‌کند که اقتصاد وطنی در نهایت ناامید کننده خواهد بود؛ اقتصاد وطنی به اشتباه تشخیص می‌دهد که چه اشتباهی رخ داده است.

بانک جهانی پیش بینی کرد که اقتصاد ایران 4.1 درصد در سال 2023 و 3.5 درصد در سال 2024 رشد کند.

با‌توجه به روند میزان تشکیل سرمایه ثابت و کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش مولد، ممکن است در آینده رشد اقتصادی ایران با خطر جدی مواجه شود.

پایین بودن قیمت انرژی بلای جان اقتصاد ایران است که در تمامی سال‌ها کم‌وبیش وجود داشته و بالاخره نظام بنگاهداری غیرخصوصی و غیررقابتی و رانتی نیز مکمل این ویژگی‌ها شده و تمام یا بخشی از این ویژگی‌ها همیشه وجود داشته و فقط در مدت کوتاهی در دوره اصلاحات و هنگام اجرای برنامه سوم بخشی از آن‌ها حل شد و بقیه سال‌ها را با این ویژگی‌ها سرکرده‌ایم و همین‌ها عوامل اصلی رشد پایین اقتصاد ایران است.

مهرداد بذرپاش در جلسه رای اعتماد مجلس گفت ساخت چهار میلیون مسکن نیازمند دو هزار و 800 میلیارد تومان بودجه است. برخی این اظهارات را نشانه بی‌میلی او نسبت به مهمترین وعده انتخاباتی رییسی دانستند، اما حالا همان وزیر به‌خاطر کاهش قیمت واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن، می‌گوید موضع تند و تیزی علیه عرضه فولاد و سیمان در بورس اتخاذ کرده است

نخبگانی که در کشور تربیت کرده ایم و باید از این نخبگان استفاده بهینه می‌کردیم، در حال ترک کشور هستند و به جای آنان نیروی کار ساده و بی کیفیت را که اغلب مهارت خاصی هم ندارد، وارد می‌کنیم. عمده این نیرو‌ها از کشور همسایه ما، افغانستان وارد کشور می‌شوند. متاسفانه بسیاری از این نیرو‌ها بدون آن که تحت مدیریت و نظارت دقیق قرار گیرند وارد کشور می‌شوند و در نتیجه، ورود نیروی کار افغان به کشور...

اتحادیه اروپا بر پایه گزارش سازمان تجارت جهانی با صادرات 699 میلیارد دلاری، 46.1 درصد از مجموع صادرات صنعت خودروی جهان را به خود اختصاص داد؛ رقمی که 2 درصد نسبت به سال 2021 افزایش داشت.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی برای مشتریان نوشتند: قیمت نفت برنت به حدود 90 دلار در هر بشکه نزول کرد، زیرا افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا و افزایش قیمت دلار، فضای بازار را تحت تاثیر قرار داد. هر چند میزان عرضه، اندک است، اما نرخ‌های بهره بالاتر، به معنای ذخیره سازی گران نفت بوده و ممکن است به کاهش بیشتر ذخایر نفت منجر شده و قیمت معاملات نقدی را افزایش دهد.