جمعه 28 اردیبهشت 1403

فرصتی برای شنیده شدن نوجوان امروز در باغ کتاب / دغدغه اصلی نوجوانان چیست؟

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فرصتی برای شنیده شدن نوجوان امروز در باغ کتاب / دغدغه اصلی نوجوانان چیست؟

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، جشنواره «ایران آینده» با برگزاری برنامه‌های متنوع برای نوجوانان در باغ کتاب تهران در حال برگزاری است. یکی از بخش‌های این جشنواره برنامه گپ و گفت با نوجوانان با عنوان «قصه نوجوانی» است که به همت فرهنگ‌سرای امام (ره) هر روز از ساعت 18 تا 20 روبروی کتاب‌فروشی کودک و نوجوان باغ کتاب برگزار می‌شود.

بستری برای شنیده شدن نوجوانان / آن‌ها موضوعات نشست‌ها را تعیین می‌کنند

این برنامه برای دختران و پسران 12 تا 20 ساله پیش‌بینی شده است که حسین حق‌پناه، مسؤول نشست‌های «قصه نوجوانی» درباره این برنامه می‌گوید: تلاش می‌کنیم با نوجوانان درباره نوجوانی و مسائل گوناگون آن صحبت کنیم. بنابراین بیش از اینکه ما موضوع تعیین کنیم، به دنبال این هستیم که خود نوجوانان به ما موضوع دهند و خودشان بگویند که دوست دارند، درباره کدام یک از مسائل و چالش‌های دوره سنی نوجوانی صحبت کنند.

مهم‌ترین دغدغه‌های نوجوانان چیست؟

هدف از برپایی قصه نوجوانی این است که نوجوانان بتوانند در یک فضای امن، راحت و صریح دغدغه‌های خود را با بقیه نوجوانان به اشتراک بگذارند و درباره‌اش گفت‌وگو کنند. تاکنون 23 موضوع مهم از جمله ترس از آینده، مورد قضاوت واقع شدن، تفاوت انتظارات والدین با انتظارات نوجوان از خود، آینده شغلی و درآمد و شنیده شدن، دیده شدن و درک شدن مهم‌ترین موضوعاتی بودند که نوجوانان به آن اشاره کردند.

با توجه به اینکه ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نوجوان و جوانان از سوی رسانه‌های معاند و ضدانقلاب مورد هجمه بسیاری قرار دارند، نشست‌هایی مانند «قصه نوجوانی» می‌تواند تاحدودی پاسخگوی سؤالات و شبهه‌های آن‌ها در این دوره حساس باشد.

تلاش برای شنیدن نوجوانان در قصه نوجوانی

البته اگر چه سال‌هاست که فعالان حوزه نوجوان، سعی دارند به این نکته بپردازند که یک گروه سنی و نسلی خاص مانند نوجوان نیاز به دیده شدن و درک بیشتر دارند و حتی برخی هم برای کودکان، جوانان و بزرگسالان برنامه‌های متعددی برگزار کردند، اما به نوجوانان کمتر برای رشد و حضور در فضاهای اجتماعی پرداخته شده است. همچنین هنوز برای بسیاری از سیاست‌گذاران این سؤال باقی است که با نوجوان چه باید کرد؟

بر همین اساس در بخشی از جشنواره ایران آینده و نشست‌های ویژه نوجوانان و جوانان سعی شده تا شنیدن نوجوان که گام نخست برای توجه به آن‌ها است، به صورت هدفمند دنبال شود و آن‌ها از خودشان به ما بگویند.

به گفته مسؤول غرفه ما فکر می‌کنیم مسئله اصلی نوجوان امروز این است که راه حل‌های مناسبی برای مسائلش نیست. این امر در حالی است که برای توجه بیشتر به نوجوانان و جوانان باید از آن‌ها بخواهیم تا مسائل خود را با صراحت بیان کنند.

بسیاری از نوجوانان از بیان دغدغه‌ها هراس دارند

وی با بیان اینکه در نشست‌ها ایجاد زمینه گفت‌وگو را پیگیری می‌کنیم، می‌گوید: قصه نوجوانی بستری برای شنیده شدن نوجوان امروز و دغدغه‌هایش ایجاد کرده است. بسیاری از ما می‌خواهیم حرف بزنیم، اما چون حرف زدن را تمرین نکرده‌ایم، از آغاز گفت‌وگو هراس داریم. مخصوصاً جایی که اختلاف نظر وجود دارد و آدم‌ها همه مثل هم فکر نمی‌کنند، بیان نظرات و برقراری ارتباط سخت‌تر می‌شود.

تلاش برای بیان مشکلات نوجوان بدون فیلتر

یکی از فعالان حوزه نوجوان که در غرفه قصه نوجوانی حضور دارد و به راهنمایی آن‌ها می‌پردازد، می‌گوید: کار اصلی ما ایجاد زمینه گفت‌وگو و حفظ حریم گفت‌وگو است. اینکه نوجوانان بتوانند تمرین کنند تا بدون بی‌احترامی و توهین به یکدیگر و از هم پاشیدگی گروه، مشکلات خود را صریح، مستقیم و شجاعانه بیان کنند، در این بخش پیگیری می‌شود. به نوعی می‌توان گفت که کار ما مراقبت از این روند و حرکت بدون فیلتر در مسیر توجه به نوجوانان است.

نشست‌های قصه نوجوانی اکنون در حالی با استقبال نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود که برخی تصور می‌کردند نوجوانی که امکان حضور در بازی‌های مهیج و سرگرم‌کننده باغ کتاب را دارد، علاقه‌ای به شرکت در گفت‌وگوی جمعی نشان نمی‌دهد. اما حضور نوجوانان در «قصه نوجوانی» نشان داد اگر به دغدغه‌های نوجوانان توجه شود، از گفت‌وگو استقبال می‌کنند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید قصه نوجوانی ایران آینده باغ کتاب فرهنگسرای امام دغدغه نوجوانان این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
فرصتی برای شنیده شدن نوجوان امروز در باغ کتاب / دغدغه اصلی نوجوانان چیست؟ 2
فرصتی برای شنیده شدن نوجوان امروز در باغ کتاب / دغدغه اصلی نوجوانان چیست؟ 3
فرصتی برای شنیده شدن نوجوان امروز در باغ کتاب / دغدغه اصلی نوجوانان چیست؟ 4
فرصتی برای شنیده شدن نوجوان امروز در باغ کتاب / دغدغه اصلی نوجوانان چیست؟ 5