جمعه 13 مهر 1403

فضای شاد و تغذیه مناسب مولفه‌های مهم کاهش استرس در روزهای امتحان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فضای شاد و تغذیه مناسب مولفه‌های مهم کاهش استرس در روزهای امتحان

زنجان - ایرنا - با توجه به برگزاری امتحانات دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری کارشناسان امر بر این معتقدند که ایجاد فضای شاد و از طرفی توجه به نکات تغذیه‌ای می‌تواند به میزان زیادی فشار و استرس ناشی از امتحانات را در شرایط کرونایی برای دانش آموزان کاهش دهد.

غیرحضوری شدن آموزش و به تبع آن برگزاری غیرحضوری امتحانات از دغدغه های جدید در حوزه آموزش است که با شروع همه گیری کرونا بسیاری از کشورها آن را تجربه کردند که این مهم نیز با فراز و نشیب هایی مواجه بوده و به اعتقاد خود والدین و حتی دانش آموزان این روند هرگز نمی تواند جای کلاس های حضوری را پر کند، هر چند برای برخی دروس می تواند مفید فایده واقع شود.

مساله آموزش مجازی در شرایط کرونایی در تمام جوامع و فقدان ساختارها همواره تغییرات و دردسرهایی را به دنبال داشته از آنجایی که دانش آموزان تا کنون از ساختاری مشخص برای درس خواندن و حضور در کلاس تبعیت می کردند، تلاقی این عادات با بروز پاندمی کرونا می‌تواند زمینه‌های استرس را بیش از پیش در زمان امتحانات فراهم کند.

از طرفی همین کلمه امتحان به خودی خود همواره با کلماتی مانند اضطراب و استرس همراه است اما حالا که امسال به دلیل فروکش کردن موج چهارم بیماری از سوی ستاد ملی کرونا مقرر شده است امتحانات پایه های نهم و دوازدهم بصورت حضوری برگزار شود، اضطراب و استرس دوچندان شده و والدین نیز دلواپسی دارند، به همین دلیل نقش آنان در کنترل و مدیریت این اضطراب بسیار مهم است.

زهرا محمدی یکی از دانش آموزان پایه نهم مدارس شهر زنجان است، او دل نگران است، چرا که معتقد است، با آموزش های مجازی مطالب را بخوبی فرا نگرفته است و در این خصوص اظهار می کند: متاسفانه شرایط کرونایی و آموزش های مجازی دروس به دانش آموزان مقاطع بالاتر فشار بیشتری را وارد کرده، به این دلیل که فهم بسیاری از مطالب دروس پایه دشوار است و به همین دلیل برگزاری امتحانات بصورت حضوری بسیار مشکل آفرین است.

او اظهار می کند: بهتر بود، امتحانات پایان دوره بصورت مجازی برگزار می شد، تا دانش آموزان این مقطع دلشوره و استرس کمتری داشته باشند، اما برگزاری حضوری آن مشکلات را چند برابر افزایش داده است.

مینا پیری نیز از جمله والدین یکی از دانش آموزان پایه دوازدهم است که در این خصوص می گوید: با توجه به برگزاری امتحانات پایه های نهم و دوازدهم بصورت حضوری والدین دانش آموزان نیز نگران این موضوع هستند، هر چند مسوولان از اجرای بهینه این رویداد سخن می گویند.

پیری خاطرنشان می کند: فشارهای ناشی از کرونا و از طرفی برگزاری امتحانات بصورت حضوری دل نگرانی های بیشتری را برای دانش آموزان ایجاد کرده که امیدواریم این مهم با تمهیدات بهداشتی که در مدارس اندیشیده شده است تا حدودی فروکش کند.

اضطراب والدین تاثیر منفی دارد 

یک کارشناس امور خانواده نیز در این خصوص معتقد است که اضطراب والدین در طول امتحانات به دانش آموزان منتقل می شود که در نتیجه تاثیر منفی می گذارد.

محمدرضا یارقلی می افزاید: امتحان فرصتی مهم برای ارزیابی دانش آموز نسبت به عملکرد خود و سنجش فراگیری مفاهیم مورد نظر است که تحقق این مساله زمینه یادگیری بعدی را فراهم می کند.

وی اظهار می کند: امتحان فرصتی برای تحقق اهداف آموزشی دانش آموز نیز محسوب می شود که پس از نتیجه و ارزیابی لازم می تواند در صورت عدم رضایت درصدد اصلاح و یا تقویت آن برآید.

یارقلی ابراز می کند: بر این اساس در طول امتحانات نیز والدین تلاش می کنند با ایجاد شرایط و امکانات لازم زمینه موفقیت بیشتر فرزندان خود را فراهم کنند که این امری مهم محسوب می شود.

این مدرس دانشگاه ادامه می دهد: فرآیند موفقیت در امتحانات تابع شرایط مختلفی از قبیل مدرسه و آموزشگاه، طرح و درج سوالات استاندارد، بارم بندی سوالات بصورت واضح و شفاف و پاسخگویی دانش آموز به سوالات در زمان بندی اعلام شده است.  خانواده عنصر مهم در موفقیت دانش آموزان

وی ادامه می دهد: خانواده عنصر مهم موفقیت دانش آموزان به شمار می رود و انجام اقداماتی مهم و اساسی در این ارتباط می تواند نتیجه بهتری را برای آنان رقم بزند.

این مشاوره خانواده می افزاید: در یک جامعه ارزشی زندگی می کنیم که در این میان باورها و ارزش های اعتقادی همواره راهگشای زندگی هستند و والدین همواره باید به فرزندان آموزش دهند که در همه شرایط زندگی به ویژه دوران امتحانات به خداوند توکل داشته باشند که این مهم موجب آرامش روحی و روانی و به کسب موفقیت آنان منتهی می شود.

وی یادآوری می کند: علاوه بر آن خانواده ها در طول امتحانات به ویژه با توجه به شرایط کرونایی فضای شادی را برای فرزندان خود مهیا کنند و برخورد صمیمی همراه با نظم و انضباط می تواند آرامش خاطر و احساس امنیت را برای آنان فراهم کند.

یارقلی می افزاید: والدین نباید دانش آموزان را از امتحانات بترسانند و آن را پدیده ای خطرناک و وحشتناک برای آنان ترسیم کنند که بروز این مساله نگرانی هایی را ایجاد می کند.

این مدرس دانشگاه اضافه می کند: والدین همواره این مهم را به فرزندان گوشزد کنند که موفقیت در سایه تلاش و کوشش است و در این میان هر فرد تلاش بیشتری کند موفقیت بیشتری را نیز کسب می کند.

به گفته وی، حمایت عاطفی از فرزندان در این دوران اهمیت زیادی دارد و در نتیجه امتحان تاثیر گذار است.

تغذیه دانش آموزان در فصل امتحانات اصل مهم و انکار ناپذیر 

بسیاری از دانش‌آموزان روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می‌توان بازده فکری را افزایش داد و در این میان به کارگیری نکات و توصیه‌هایی می تواند یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات را افزایش دهد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این خصوص می گوید: در زمان کار یا مطالعه نباید غذا مصرف شود و برای این کار زمان خاصی در نظر گرفته شود تا با آرامش بیشتری این مهم انجام گیرد.

عصمت عباسی با توصیه به دانش اموزان در شرایط امتحانی می افزاید: دانش آموزان در عین حال از مصرف زیاد شیرینی و تنقلات خودداری کنند چرا که این خوراکی‌ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به نظر برسد اما باید توجه داشت که این قابلیت در آنها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به آنان خواهد داد.

وی با بیان اینکه بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در کیفیت خواب در شب امتحان مفید است اضافه می کند: در صبح روز امتحان نیز بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌مرغ، نان تست با عسل یا برشتوک استفاده شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصل بخورند، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

عباسی اظهار می کند: برخی از دانش‌آموزان به دلیل اضطراب زیاد امتحانات خود را خراب می‌کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند و در این میان بعضی از سبزی‌ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید است.

به گفته این کارشناس، استفاده دانش آموزان از نان، پنیر، گردو یا تخم‌مرغ یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می‌کنند تا در طول امتحان آرامش داشته باشند و همچنین مصرف عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه می دهد: مصرف جگر، گوشت و ماهی کمک زیادی به کاهش اضطراب می‌کند زیرا کم‌خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.

کمبود منیزیم از علل کاهش یادگیری است

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه می دهد: مصرف آجیل مغزدار از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم بوده و کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است، به دانش آموزان توصیه می شود.

وی اضافه می کند: دانش آموزان از خوردن زیاد شیرینی‌ها، چیپس، نمک، تخمه، غذاهای چرب و انواع نوشیدنی‌های گازدار در شب امتحان خودداری کنند زیرا این مواد موجب می شود در شب امتحان خواب راحتی داشته باشند.

عباسی می افزاید: از طرفی در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش دوری کرده و استفاده روزانه شیر و همچنین ماست شیرین فراموش نشود.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه دانش آموزان در روزهای کرونایی امتحانات، بیشتر مواظب سلامت خود باشند، اظهار می کند: رعایت پروتکل های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند تا در معرض کرونا، سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و اختلالات هضم قرار نگیرید، غذا را خوب بجوند و آرام میل کنند.

وی با بیان اینکه در طول روز (اما نه همراه غذا) آب کافی مصرف شود، می افزاید: استفاده از آب، بیش از نیم ساعت پیش از غذا و یکی 2 ساعت پس از غذا اشکالی ندارد اما در مجموع. آشامیدن آب و نوشیدنی‌ها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه بر خلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن به انرژی را افزایش نمی‌دهد، اظهار می کند: بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی بسیار شیرین و پر چرب در طول دوران امتحانات نه تنها مفید نیست بلکه سبب افزایش وزن و بروز چاقی می‌شود.

این کارشناس تغذیه به دانش آموزان توصیه می کند که صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را کمی مختصرتر مصرف کنند اما صبحانه باید کامل‌تر باشد و از طرفی مصرف روزانه یک لیوان شیر برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان موثر است.

وی با بیان اینکه در مواقع مطالعه از خوردن انواع تنقلات خودداری شود می افزاید: مصرف سبزی‌های تازه (البته بعد از ضد عفونی کردن) و میوه‌های تازه توصیه می‌شود و از خوردن قهوه و چای پر رنگ، خودداری کنند ولی چای کم‌رنگ مفید است.

به گفته این کارشناس، تغذیه متعادل و متنوع شامل غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت و میوه‌ها موجب افزایش ایمنی بدن و کاهش استرس امتحان می‌شود.

عباسی خاطرنشان می کند: اگر دانش آموز احساس خستگی کرد، کمی استراحت کند، انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرک، بنابراین مصرف قهوه به منظور بیدار ماندن دانش آموزان توصیه نمی‌شود.

امتحان پایانی 22 هزار و 400 دانش آموز پایه نهم و دوازدهم در زنجان حضوری برگزار می‌شود

رییس اداره سنجش و پایش کیفیت آموزشی اداره کل آموزش و و پرورش استان زنجان نیز گفت: 95 حوزره شامل32 سالن ورزشی، 17 سالن امتحانی در مدارس بزرگ و سالن‌های غذاخوری مدارس شبانه روزی و 46 سالن در راه‌روهای مدارس برای برگزاری امتحانات پایانی پایه‌های نهم و دوازدهم استان پیش بینی شده است.

محمد خندان افزود: طبق تصمیمات ستاد ملی کرونا، امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مراکز امتحانی تعیین شده استان برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام گرفته حوزه‌های اجرایی امتحانی افزایش 55 درصدی دارد که بر این اساس ضد عفونی محل امتحانات قبل و بعد از برگزاری، رعایت فاصله 2 متری و استفاده از ماسک در حوزه‌های امتحانی پیش‌بینی شده است.

این مسوول ادامه داد: در زمان حاضر 14 هزارو 200 دانش‌آموز پایه نهم در 433 مدرسه و 613 کلاس درس و هشت هزارو 200 دانش‌آموز پایه دوازدهم در استان در حال تحصیل هستند که امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم از 27 اردیبهشت جاری آغاز می شود.

وی گفت: دانش آموزان این 2 پایه با میانگین حضور 86 نفر در هر حوزه امتحانی در امتحانات پایان سال به مدت 22 روز شرکت می‌کنند.

خندان افزود: تامین 100 هزار ماسک برای برگزاری امتحانات دانش‌آموزان زنجانی تدبیر شده و علاوه بر آن این رویداد در حوزه‌هایی همانند سالن‌های ورزشی و مدارس دارای راه‌روهای بزرگ برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از هر گونه تجمع در ورودی و خروجی حوزه‌های امتحانی جلوگیری خواهد شد اظهار داشت: در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی از دانش‌آموزان مشکوک به ویروس کرونا تست سریع انجام خواهد شد.

رییس اداره سنجش و پایش کیفیت آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا، امتحانات پایان سال طی 10 روز برگزار می‌شد گفت: با پیش‌بینی‌های انجام گرفته امتحانات امسال به صورت ترکیبی رشته‌های ریاضی و تجربی و رشته‌های انسانی و معارف اسلامی طی 22 روز در 2 شیفت برگزار می‌شود که سوالات امتحانی نیز متفاوت خواهد بود.

وی اظهار داشت: با توجه به پروتکل های بهداشتی اعلام شده در شرایط عادی برگزاری امتحانات فاصله یک متر و 20 سانتیمتر لحاظ می شد که با توجه به شرایط کرونایی این میزان به 2 متر افزایش یافته است.

این مسوول با تاکید بر اینکه همه تلاش آموزش و پرورش برگزاری امتحانات به بهترین روش و رعایت بالاترین پروتکل‌های بهداشتی است، ادامه داد: خانواده‌ها اطمینان داشته باشند که امتحانات در فضای مطلوبی برگزار خواهد شد و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آزمون حضوری بهترین روش برای سنجش دانش‌آموزان است و همه تهمیدات و تدابیر برای برگزاری مطلوب امتحانات دانش‌آموزان انجام شده است.

*س_برچسب‌ها_س*