پنج‌شنبه 19 مهر 1403

فوری / امیرعبداللهیان وارد توکیو شد / ژاپن گره مذاکرات برجامی را باز می‌کند؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
فوری / امیرعبداللهیان وارد توکیو شد / ژاپن گره مذاکرات برجامی را باز می‌کند؟

اقتصادنیوز: پس از یک هفته گمانه زنی درباره سفر حسین امیرعبداللهیان به ژاپن، وزیر خارجه ساعاتی پیش وارد توکیو شد. گفته می شود رایزنی بر سر میانجی گری ژاپن در روابط شکرآب برجامی ایران و اروپا محور اصلی این سفر است.

به گزارش اقتصادنیوز، حسین امیرعبداللهیان پس از ورود به توکیو در کنفرانسی خبری درباره گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا گفت: البته تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است که ما در این خصوص گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را از سال گذشته با طرف آمریکایی داشتیم.

بر اساس گزارش ایرنا امیرعبداللهیان در مورد سفر به توکیو و روابط دو کشور ایران و ژاپن نیز اظهار کرد: در استراتژی دکتر رئیسی نگاه به آسیا از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی کشور محسوب می‌شود. در این چارچوب، توسعه مناسبات با کشور دوست، ژاپن مورد توجه جدی ماست.

وی افزود: سرمایه بزرگی در اختیار ماست؛ شامل بیش از یک هزار سال مناسبات مردمی و فرهنگی و بیش از 9 دهه مناسبات رسمی دیپلماتیک. ما این مناسبات تاریخی را یک پشتوانه قوی برای مناسبات و همکاری‌های دو کشور می‌دانیم.

هدف اصلی سفر به ژاپن

وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به گفت‌وگوها و مذاکرات که با تلاش و میانجیگری اتحادیه اروپا و جوزپ بورل انجام شد، گفت: این گفت و گو ها ناظر بر بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات کامل در برجام است.

با این همه گفته می شود رایزنی بر سر میانجی گری ژاپن در روابط شکرآب برجامی ایران و اروپا محور اصلی این سفر است.

ایران که در محور عمان در حال پیگیری مذاکرات غیر مستقیم با ایالات متحده است، این بار قصد دارد با میانجی‌گری ژاپن، اتحادیه اروپا را به میز مذاکرات بازگرداند.

از تیرماه امسال، اتحادیه اروپا با تاکید بر ادعای همکاری های نظامی ایران و روسیه و همچنین ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین، موضوع نقض قطعنامه 2231 از سوی ایران و روسیه را مطرح کرد؛ موضوعی که در مسیر مذاکرات رفع تحریم ها خلل جدی ایجاد کرده و به چالشی جدی تبدیل شده است.

البته امیرعبداللهیان در این کنفرانس خبری، در خصوص اوکراین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره این موضع ثابت و اصولی خود را مورد تاکید قرار داده است که جنگ راه حل نیست.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما از ابتدای جنگ تلاش‌هایی را در عالی‌ترین سطح و رئیس جمهوری برای توقف جنگ و بازگشت طرفین به گفت‌وگو و راه حل سیاسی در دستور کار قرار دادیم و در این چارچوب اقدامات فعالانه‌ای را به عمل آوریم.

امیرعبداللهیان افزود: ناتو و تحریکات این سازمان را یکی از ریشه‌های اصلی جنگ و بحران می‌دانیم. به تلاش‌های خود برای توقف جنگ و تمرکز طرفین بر راه حل سیاسی ادامه می‌دهیم.

همچنین بخوانید