جمعه 28 اردیبهشت 1403

فیلم «مستطیل قرمز» نمایان‌گر رشادت‌های اهالی منطقه چوار است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فیلم «مستطیل قرمز» نمایان‌گر رشادت‌های اهالی منطقه چوار است

تهران - ایرنا - کارگردان فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» گفت: کاراکترهای فیلم نیز مابه‌ازای بیرونی دارند و این فیلم بر اساس واقعیت سال 1365 ساخته شد که نمایان‌گر رشادت‌های اهالی منطقه چوار است.

حسین صیدخانی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، اظهار داشت: مستطیل قرمز بر اساس واقعیت سال 65 ساخته شد که نمایان‌گر رشادت‌های اهالی منطقه چوار است و کاراکترهای فیلم نیز مابه‌ازای بیرونی دارند.

وی گفت: من و برادرم حسن از اهالی منطقه چوار در استان ایلام هستیم و سال‌ها دغدغه این را داشتیم که بتوانیم درباره شهدا و فاجعه بمباران زمین فوتبال چوار فیلمی را بسازیم چرا که اکثر خانواده شهدا را از نزدیک می‌شناسیم و در جریان اتفاقات سال 1365 بودیم.

صیدخانی با اشاره به اینکه تحقیق و پژوهش این اثر به تهیه کنندگی زنده یاد سیدعلیرضا سجادپور 6 ماه زمان برده است، بیان کرد: من و برادرم با هم کارهای دکوپاژ و کارگردانی را انجام داده‌ایم و مهدی نادری با استفاده از نتیجه تحقیق‌ها، فیلمنامه را به رشته تحریر درآورد.

کارگردان مستطیل قرمز با اشاره به انتخاب بازیگران فیلم، خاطرنشان کرد: بازیگران فیلم را من و برادرم انتخاب کردیم، همچنین چند بازیگر را برای نقشی که اندیشه فولادوند ایفا کرد، در نظر داشتیم اما در نهایت به این بازیگر برای نقش اصلی زن رسیدیم.

صیدخانی با اشاره به نظر مقام معظم رهبری درباره موضوع فیلم، عنوان کرد: ایشان در جریان فیلم قرار گرفتند و تاکید کردند که این حادثه باید برای مردم تبیین شود تا آن‌ها با شهدای چوار ایلام، آشنا شوند. همچنین با جمعی از بازماندگان، در دفتر ریاست جمهوری، همراه رییس جمهوری، فیلم را دیدیم و رییسی هم تاکید داشت که این فیلم به دلیل سوژه‌ای که دارد باید در کل کشور نمایش داده شود.

وی ادامه داد: قصد داریم در سطح بین‌المللی نیز، مستطیل قرمز را اکران کنیم چرا که دنیا از این موضوعات استقبال می‌کند؛ از سوی دیگر پروانه دانش‌آموزی هم برای فیلم صادر شد و از نوجوانان گرفته تا بزرگ‌ترها می‌توانند به تماشای مستطیل قرمز بنشینند.

به گفته کارگردان مستطیل قرمز، صحنه به صحنه این فیلم براساس واقعیت سال 1365 ساخته شده و نمایان‌گر رشادت‌های اهالی منطقه چوار است که در کوه‌ها چادرنشین شدند تا اوضاع جنگ مساعدتر شود. ضمن آن که کاراکترهای فیلم نیز مابه‌ازای بیرونی دارند.

صیدخانی خاطرنشان کرد: سوژه‌هیی بکری در ایران داریم که هنوز به آنه پرداخته نشده است. این که می‌گویند مردم ما کمتر علاقه‌مند به تماشای سینمای دفاع مقدس هستند، قبول ندارم. از نظر من، لازم است فضایی را به ویژه در شهرهایی که سینما ندارند، ایجاد کنیم تا مردم فیلم‌ها را ببیند و همان گونه که مقام معظم رهبری گفتند باید فاجعه منطقه چوار برای مردم تبیین شود.

کسب مدال بلورین و لوح زرین از جشنواره جهانی ficts ایتالیا، برگزیده جشنواره بین المللی مقاومت و کسب دیپلم افتخار و لوح زرین از جشنواره ملی فانوس از جمله افتخارات این فیلم سینمایی است.

اندیشه فولادوند، مهدی اسدی، علی اوسیوند، محمد مقامی، جمشید جهان‌زاده، شهربانو موسوی، با حضور شارل کوان فرانسوی، با معرفی حسن مظلومی و عاطفه مرشدی و بازیگران نوجوان هستی صادقیان و داریا اصلانی از جمله نقش‌آفرینان مستطیل قرمز هستند.

برچسب‌ها