جمعه 7 اردیبهشت 1403

قائم‌مقامی: برخی در آستانه انتخابات شیطنت می‌کنند / پهلوان‌زاده باعث شکستم شد!

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
قائم‌مقامی: برخی در آستانه انتخابات شیطنت می‌کنند / پهلوان‌زاده باعث شکستم شد!

به گزارش خبرگزاری فارس، در پایان مسابقات تدارکاتی استادان ایران موسوم به جام مدافعان سلامت پرهام مقصودلو با کسب 10 امتیاز از 12 دیدار به عنوان قهرمانی رسید. آرش طاهباز با کسب 9.5 امتیاز نایب قهرمان شد و مسعود مصدق‌پور با کسب 9 امتیاز در مکان سوم قرار گرفت.

احسان قائم مقامی که با ریتینگ رپید 2566 بخت نخست قهرمانی این رقابت‌ها محسوب می‌شد در پایان این مسابقات آماده‌سازی بین سه نفر برتر قرار نگرفت که البته ظاهرا این اتفاق بی‌دلیل نبوده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درمورد برگزاری این مسابقات و اینکه چرا چنین عملکرد دور از انتظاری در این دوره از رقابت‌ها داشت، گفت: این مسابقات به عنوان رقابت‌های آماده‌سازی در دستور کار قرار گرفت که اتفاق بسیار مثبتی بود. ملی‌پوشان شطرنج ایران باید از 31 شهریور در المپیاد جهانی حضور پیدا کنند و برگزاری بازی‌های جام مدافعان سلامت کمک می‌کرد تا آنها در شرایط مسابقه قرار بگیرند و با فرمت برگزاری مسابقات المپیاد آشنایی پیدا کنند.

استاد بزرگ شطرنج ایران خاطرنشان کرد: باید از مسئولان برگزاری این مسابقات تشکر کنم. سرپرستی این رقابت‌ها را مهرداد پهلوان‌زاده و سرداوری آن را عرفان هاشمی بر عهده داشت. فکر و ایده بسیار خوبی بود و مطمئنم که این رویداد به بالا بردن سطح آمادگی فنی و ذهنی و روانی ملی‌پوشان ایران کمک کرده است.

قائم‌مقامی ادامه داد: موضوع بسیار مهمی که باید مدنظر داشت این بود که این رقابت‌های جنبه آماده‌سازی داشت و اخبار آن نباید انعکاس پیدا می‌کرد، چون رقابتی درون اردویی بود، اما در این بین برخی‌شیطنت‌هایی کردند. به هر حال فدراسیون شطرنج انتخابات مهمی در پیش دارد و برخی‌ها به دنبال منافع شخصی خود هستند. در این پیکارها من در فرم نسبتا مطلوبی قرار داشتم و بدون باخت پیش می‌رفتم و در یکی از دورهای پایانی در حالی که وضعیت کاملا برنده داشتم اتفاق عجیبی رخ داد و باعث ناراحتی شدید و اعتراض من شد.

وی افزود: پهلوان‌زاده که مسئول برگزاری مسابقات بود ناگهان پشت صفحه لپ تاپ من آمد و بی‌دلیل کنترل بازی مرا برای ثانیه‌هایی از من گرفت و نه تنها ثانیه‌های طلایی از زمان باقی مانده‌ام، که کلا تمرکز و ریتم مسابقه‌ای من به واسطه حرکت عجیب وی از من سلب شد. شطرنج سریع بازی تمرکز و اعصاب و ثانیه‌ها است. او یک داور و برگزار کننده بین‌المللی ممتاز است که نباید این حرکت را انجام می‌داد.

قائم‌مقامی عنوان کرد: من آن بازی را واگذار کردم و بسیار برافروخته شدم. خطاب به پهلوان‌زاده گفتم که تا چه زمانی این روند باید علیه من ادامه پیدا کند؟ این سوال من اشاره به موارد متعدد تضییع حقم در قالب وتو رای کمیته فنی و همچنین تنظیم جهت‌دار آیین نامه‌های انتخاب تیم ملی و مسابقات قهرمانی کشور دا شت.

استاد بزرگ شطرنج ایران اظهار داشت: نتیجه این بازی باعث ایجاد تغییرات زیادی در جدول رده‌بندی در پایان آن دور بازی‌ها شد و من را به شدت عصبانی کرد و روی عملکردم در دو بازی بعد هم تاثیر منفی گذاشت. البته پهلوان زاده دقایقی بعد عذرخواهی کرد، اما هیچکس نمی‌داند که چرا من هفتم شدم و همه فقط با تعجب این خبر را می‌خوانند و از من می‌پرسند چرا؟

قهرمان شطرنج ایران و غرب آسیا گفت: پهلوان‌زاده، خود اعلام کرد که اشتباه او باعث شکست من شده است، اما این عذرخواهی و اعتراف دردی از من دوا نمی‌کرد. او مدعی بود که در سیستم من صدایی می‌آید و می‌خواست که مشکل را رفع کند. او توقع دارد از اتفاقی که افتاده ناراحت نباشم، اما من طی این چند روز واقعا دلخور و ناراحت بودم.

وی ادامه داد: پهلوان‌زاده از چهره های شاخص این رشته است و خدمات ارزشمند زیادی در شطرنج داشته است و به این دلیل از او انتظار نداشتم. سعی می کنم اتفاقات را فراموش کنم. امیدوارم که از این به بعد شاهد چنین رفتارهایی نباشیم. در نهایت باید بگویم علی‌رغم تمامی حاشیه‌های ناخوشایند، برگزاری این مسابقات را به فال‌نیک می‌گیرم. پرهام مقصودلو در فرم خیلی خوبی قرار دارد، من و محمدامین طباطبایی و آرین غلامی طی روزهای آینده باید بازی‌های تمرینی بیشتری داشته باشیم. تیم ما بسیار قدرتمند و پر امید است. دختران ملی‌پوش کشورمان هم بازی‌های قابل قبولی را به نمایش گذاشتند و امیدوارم بتوانند درخشان ظاهر شوند.

انتهای پیام /

ایران شطرنج قائم‌مقامی