پنج‌شنبه 19 مهر 1403

قرائت کنتورهای مکانیکی با تلفن همراه در غرب مازندران کامل شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قرائت کنتورهای مکانیکی با تلفن همراه در غرب مازندران کامل شد

نوشهر - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران از اجرایی شدن قرائت کنتورهای مکانیکی از طریق پردازش تصویر در تمامی مناطق زیر پوشش این شرکت خبر داد.

شرکت توزیع برق غرب مازندران با 640 هزار مشترک، شهرستان های محمود آباد، نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر را با 31 نقطه شهری و یکهزار و 251 روستا زیر پوشش دارد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران، کیوان فرح زاد گفت: هدف از اجرای این پروژه اطمینان از صحت قرائت کنتورهای مکانیکی و افزایش منطقی و قابل اتکا به میزان فروش و حذف هرگونه خطای خواسته یا ناخواسته و در نتیجه کاهش تلفات بدون نیاز به ابزار ویژه به عنوان نیاز معاونت خدمات مشترکین در قالب پروژه تحقیقاتی درخواست شد.

وی ادامه داد: در کنتورهای دیجیتالی قرائت از طریق پروب انجام می شد و عملا امکان تعویض کلیه به مکانیکی به دیجیتالی به دلیل هزینه بر بودن آن در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نبود و اغلب کنتورهای مکانیکی موجود برای مشترکین با مصرف پایین نصب و درصد خطا و نرخ خرابی آنها نیز عمدتا ناچیز بوده و به لحاظ اقتصادی تغییر آنها به دیجیتالی قابل توجیه و مقرون به صرفه نخواهد بود از این رو پروژه جهت هوشمند سازی قرائت کنتورهای آنالوگ و به عنوان پروژه تحقیقاتی در گام اول توسط شرکت، تعریف و سپس به عنوان پروژه ملی توسط شرکت توانیر تکلیف شد.

این مسئول گفت: پروژه فوق با عنوان قرائت کنتورهای آنالوگ به روش پردازش تصویر با انتخاب محقق و پژوهشگر توانمند داخلی و انعقاد قرارداد تحقیقاتی با دانشگاه مازندران با جمع آوری 10 هزار عکس از ارقام کنتورهای آنالوگ و پردازش آنها به صورت آزمایشی در امور برق چالوس با موفقیت پیاده سازی و در مرحله بعد برای بالا بردن سرعت و دقت در ثبت ارقام کنتور از طریق عکس، نسبت به چاپ بارکد بدنه کنتور و نصب بر روی کنتورهای مکانیکی در امور چالوس اقدام شد.

وی افزود: پس از اطمینان از دقت 100 درصد قرائت های صورت پذیرفته از طریق فرایند فوق و رفع کلیه ایرادهای مشاهده شده و اجرای پیشنهادات جهت ارتقای نرم افزار، پروژه یاد شده در کل امورهای هشتگانه با برگزاری 464نفر ساعت آموزش پیاده سازی شد.

او ادامه داد: به طور قطع پیاده سازی پروژه فوق گام موثری در پایش عملکرد شماره برداران و مکانیزه شدن قرائت و بهبود عملکرد خواهد شاخص های شرکت خواهد بود.

*س_برچسب‌ها_س*