پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

قلب آسیا؛ میدان تازه رویارویی غرب و روسیه

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
قلب آسیا؛ میدان تازه رویارویی غرب و روسیه

تلاش‌های آستانه برای ایجاد موقعیت منطقه‌ای یکپارچه برای همه کشورهای آسیای مرکزی جهت کاهش پیامدهای سیاست تحریمی واشنگتن و شکل‌گیری «خود مختاری استراتژیک» از سوی فدراسیون روسیه ضروری است.

به گزارش اقتصادنیوز، اتحادیه اروپا در پایان ژوئن سال جاری چهاردهمین بسته تحریمی ضدروسیه را تصویب و خاطرنشان کرد محدودیت‌های جدید بخش‌های با اهمیت اقتصاد روسیه مانند انرژی، امور مالی و تجارت هدف قرار داده تا بدین طریق دور زدن محدودیت‌های اتحادیه اروپا برای مسکو دشوارتر شود. همزمان بروکسل محدودیت‌های صادراتی را برای 61 شرکت (برخی از آنها متعلق به چین، قرقیزستان، ترکیه، قزاقستان و امارات متحده عربی هستند) اعمال کرد که به گفته اتحادیه اروپا به روسیه در تامین کالاها و فناوری های دو منظوره کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد تحریم‌ها اهرم اصلی غرب برای محدود کردن توسعه مجتمع نظامی روسیه است، بالاخص آن که بخش اعظمی از تسلیحات نسل مدرن با استفاده از قطعات رادیویی و نیمه هادی های اروپا و آسیا ساخته می‌شوند. در عین حال، در سال های اخیر تردد به روسیه از کشورهای همسایه مانند قرقیزستان افزایش داشته است. این امکان وجود دارد که بخشی از نهادهای تجاری فعال در قرقیزستان به کسب سود تمایل داشته باشد و برخی از شرکت‌ها توسط خود روس‌ها ثبت شده که در تجارت نظامی فعالیت می کنند.

به نوشته یورو ریپورتر، کارشناسان آسیای مرکزی براین باورند که فشار بیشتر غرب بر قلب آسیا ممکن است پیامدهای منفی برای اقتصادهای آسیای مرکزی به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، از میان پنج کشور آسیای مرکزی، بازیگرانی وجود دارند که نه تنها خواهان رایزنی با غرب هستند بلکه عبور از خطوط قرمز اروپا و آمریکا را بر نمی‌تابند. با ادامه درگیری روسیه و اوکراین، غرب به شکل جدی از نقش آسیای مرکزی در تضمین امنیت انرژی جهانی آگاه است. به عنوان مثال، قزاقستان به شدت از تحریم‌ها پیروی می‌کند. گواه این امر تمایل آستانه برای گفت‌وگو با نمایندگان غرب است. در همین راستا، دیوید اوسالیوان، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای تحریم‌ها غالبا به قزاقستان سفر می‌کند و به طور منظم و آشکارا در مورد جنبه‌های حساس با نمایندگان این کشور رایزنی دارد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «رمزگشایی از نسخه آمریکا و اروپا برای حیاط خلوت روسیه / افشای اهرم بروکسل برای انزوای پوتین» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.