یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

قهرمان ووشوی جهان: فدراسیون ایران فامیل بازی است / سرمربی جدید چه رزومه‌ای دارد؟

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
قهرمان ووشوی جهان: فدراسیون ایران فامیل بازی است / سرمربی جدید چه رزومه‌ای دارد؟

ستاره سال‌های نه چندان دور تیم ملی ووشوی ایران که سابقه چندین دوره قهرمانی و کسب مدال‌های طلا در میادین بین‌المللی و جهانی را دارد، از نحوه مدیریت این فدراسیون انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، محسن احمدی از ستاره‌های سال‌های نه چندان دور تیم ملی ووشوی ایران در بخش تالو به شمار می‌رود که افتخارات زیادی را برای این رشته رقم زده است. او از سال 80 وارد تیم ملی شد و در میادین بزرگ بین‌المللی 8 مدال طلا و نقره را در سطح جهانی و آسیایی کسب کرد. طلای رقابت‌های قهرمانی آسیا 2008 و جام جهانی 2009، نقره جام جهانی 2011، نقره قهرمانی آسیا 2012، طلای کشورهای اسلامی 2013، طلای جهانی 2015 و نهایتا طلای 2016 آسیا از جمله افتخارات پر شمار این تالو کار ایرانی است که او را در سطح بین‌المللی نیز زبانزد کرده است. او که در سال 2017 مربیگری تیم بلغارستان را بر عهده داشت، هم اکنون در کشور ترکیه مشغول مربیگری است تا در زمینه مربیگری نیز کارنامه درخشانی داشته باشد.

* در فدراسیون ووشو فامیل بازی وجود دارد

او درباره دلیل دوری خود از نیمکت تیم ملی تالوی ایران نیز گفت: متاسفانه من قربانی یکسری باند بازی‌ها شدم. در ترکیه هستم و برای استان سیواس مربیگری می‌کنم. اینکه فامیل بازی در فدراسیون هست بدون شک موضوع درستی است. امیر صدیقی (رئیس فدراسیون) برادرش را دبیر فدراسیون کرد و سپس نمی‌دانم چرا او را برداشتند و در ورزش‌های رزمی به او سمت دادند. الان هم که حسین اوجاقی از تیم ملی رفت، برادر او را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کردند! یعنی ما مربی دیگر در ایران نداریم که باید برادران اوجاقی همیشه باشند؟

ملی‌پوش سابق ووشوی ایران گفت: حسین اوجاقی همزمان با اینکه سرمربی تیم ملی بود چندین پست دیگر هم داشت، از ووشو هم که می‌رود داداش او سرمربی می‌شود. آیا قهرمان و مربی دیگری در ووشو نیست؟ همه را خانه نشین کرده‌اند و سکوت خبری است، نمی‌دانم چرا چنین اتفاقی باید در ووشو رخ داده باشد.

احمدی مدعی شد: من اولین مربی بودم که رسما با هماهنگی وزارت ورزش و فدراسیون ووشو از ایران خارج شده و به بلغارستان رفتم، اما الان جلوی فعالیت من در ایران را گرفته‌اند. دلیل آن هم این است که در زمان انتخابات یک مصاحبه انجام دادم.

* بزرگنمایی نکنید، ساندا در جهان اهمیت ندارد

او در پاسخ به این سوال که محتوای مصاحبه شما چه بود؟ توضیح داد: من تا زمانی که امیر صدیقی در روابط بین‌الملل فدراسیون بود ایشان را نمی‌شناختم، در انتخابات هم تصمیم گیرنده یا رای دهنده هم نبودم. با من مصاحبه کردند و من گفتم بهتر است کسی بیاید که از جنس این ورزش باشد. صدیقی از جنس این ورزش هست یا نه واقعا نمی‌دانم. من را اذیت کردند و مجبور شدم مهاجرت کنم. من کارم را بلد هستم و می‌توانم موفق شوم، اما با این شرایط ووشوی ایران از بین خواهد رفت.

احمدی با انتقاد از بزرگنمایی‌های فدراسیون ووشو توضیح داد: می‌گویند در ووشو ما قهرمان جهان هستیم، اما آیا به جامعه خبری و مردم توضیح دادند که کجا قهرمان شدیم؟ ما فقط در ساندا قهرمان شدیم آن هم به دلیل اینکه در وزن‌هایی شرکت کردیم که رقبای چینی نبودند. یک نماینده ما در فینال به چین خورد که او هم شکست خورد. پنج وزن را به مسابقات می‌برند و هر پنج نفر بدون برخورد به چین پیروز می‌شوند. اگر قهرمان جهان هستید چرا به مصاف چین نمی‌روید؟ نمی‌خواهم کار بچه‌های ساندا را کوچک کنم چون زحمت می‌کشند، اما ووشو را در جهان با نام تالو می‌شناسند نه ساندا؟

* از 90 مدال تالو چند مدال می‌گیریم؟

او ادامه داد: آیا به کسی گفته‌اند که در تالو 90 مدال هست و ما از این 90 مدال چند تا را کسب می‌کنیم؟ این‌ها همه مشکلاتی است که فدراسیون داشته و کسی حرف نمی‌زند، ما هم که حرف می‌زنیم دشمن محسوب می‌شویم. با این همه مدال و افتخار ملی چرا باید به ما دشمن بگویند؟ من را فراری داده‌اند و در حقیقت دوست نداشتم از ایران خارج شوم. خواستم در لیگ باشم به من اجازه کار ندادند، می‌خواستم شغل آزاد راه بیاندازم اما در استانم چوب لای چرخ من گذاشتند. در تالو چند مدال گرفته‌ایم که که می‌گویید قهرمان جهان هستید؟

* ووشو را انحصاری کرده‌اند

احمدی گفت: در المپیک 2026 جوانان ووشو فقط در بخش تالو وارد بازی‌ها می‌شود و ساندا نیست. تالو هم فقط در چهار فرم (تایچی چوآن، تایچی فن، چانگ چوآن و گوئن شو) است که ما در هیچ یک از این فرم‌ها مدال نداریم. این رشته‌ها را از بین برده‌ایم و برای آینده چشم انداز نداریم. ووشو را انحصاری کرده‌اند. اگر هم در ساندا نتیجه می‌گیریم به دلیل آن است که هیچ کس در دنیا ووشو کار نمی‌کند. همه قهرمانان صاحب نام روسیه و چین وارد MMA شده‌اند چون پول خوبی دارد. ساندا یک جولان گاهی برای فدراسیون ما شده است.

* فدراسیون ووشو برای صدیقی نیست

ستاره سابق تیم ملی ووشوی ایران، درباره پیش بینی خود از آینده این رشته نیز ادعا کرد: من آینده خوبی را پیش بینی نمی‌کنم چون مدیریت جهانی این رشته نیز مشکل دارد. فدراسیون ما همان فدراسیون علی‌نژاد است و فدراسیون صدیقی نیست. بدون اجازه آقایان، کسی آب هم نمی‌خورد. قهرمانان صاحب نام ساندای دنیا از این رشته رفته‌اند و کسی برای آن در دنیا احترامی قائل نیست. در ترکیه هم می‌گویند ووشو بین ایران و چین است، فایده‌ای ندارد. فقط در تالو فعالیت می‌کنند و ایران هم از 90 مدالی که تقسیم می‌شود یکی دو مدال بیشتر در این بخش ندارد.

او ادامه داد: شاید جوانان تالوی ما قهرمان جهان می‌شوند ولی در بزرگسالان فضا فرق دارد. چون استرس، فشار و مشکل مدیریت وجود دارد و در ایران فقط ساندا هست. این موضوع در حالی است که در ووشوی دنیا تالو حرف اول را می‌زند. آینده ووشو ما همان مدال‌های قبل است که با همان پروپاگاندا ایجاد کرده‌اند. در ساندایی که خودشان با خودشان و چند کشور معدود مسابقه می‌دهند قهرمان هستند و بزرگنمایی می‌کنند.

احمدی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: لطفا یک نفر رزومه ورزشی سرمربی تیم ملی ایران را به من نشان دهد. ما چندین مربی به نام و شاگردساز داریم که همه را خانه نشین کرده‌اند و فقط این افراد در دایره هستند. کسی که مجیزگو نیست احتمالا باید کنار برود. همین الان یک سوال بزرگ درباره انتخابات وجود دارد. وقتی زمان انتخابات شد علی صدیقی برادر رئیس فعلی دبیر مجمع شد و ثبت نام‌ها را انجام داد، معاون وزیر هم علی‌نژاد رئیس سابق فدراسیون بود. برادر رئیس هم ایشان را ثبت نام کرد! آیا این موضوعات سوال برانگیز نیست؟

انتهای پیام